En bit ur mitt liv

Alla inlägg under maj 2020

Av Kattis - 1 maj 2020 22:53

Jag och min rygg har en historia.

Den går nånting så här.

Sex fullgångna graviditeter under en tidsperiod av tio år, med normala förlossningar. Bäckenuppluckring enlig normen, som ger besvär som egentligen aldrig försvinner helt. Höger sida är värst.

Börjar träna judo och bjj (brottning) efter sista graviditeten och blir stark och vältränad. Men ryggen känns öm nästan hela tiden. Som träningsvärk.
Efter ungefär fyra år går jag upp på tävling med en rygg som känns sliten, men ge upp har sällan varit min grej. Det slutar med ett katastrofalt illa ryggskott.

Därefter finns en konstant rädsla för att åka dit igen och just den muskeln som gav skottet är den som är extra känslig och lätt börjar gnälla.

Jag börjar träna mer styrketräning och bygger upp en starkare rygg.
Då kommer känningar av problem mer från ryggraden. Kotorna i länden ömmar ofta och hela bäckenet vill lätt rubbas ur plats.
Jag lär mig att hänga mig i chinsstången och låta barnen dra i benen för att det ska hoppa rätt igen.

Ryggen kan plötsligt bli bra för en period, för att bara lika plötsligt bli svindålig i nästa. Ibland kan jag knappt gå upp ur sängen. Än mindre vända mig i den.

Under åren har jag provat viloperioder på flera veckor, med och utan antiinflamatoriskt. Jag har gått till kiropraktor och massör och började för ett par år sen mjuka upp ryggen med yoga en kvart varje morgon. Och yogan gör ju underverk för en bra start på dagen.

Promenader och lugn jogg har jag lyckats klura ut vara bästa medicinen för ryggen. Stillasittande är döden. Just sittande är verkligen hemskt.

Smärtan sitter som sagt på höger sida. Kan vid värre perioder dra ner i lårmuskeln och slita i knät.

Varför skriver jag detta här?
Ja. Nu har jag fått ner historien.

Nu måste jag komma på ett avslut på detta. För jag har fått nog.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards