En bit ur mitt liv

Alla inlägg under april 2020

Av Kattis - 28 april 2020 21:41

Det kändes i hjärtat. Störtlöjligt jag vet. Men var sak har sin tid och när det är skiftbyte könns det. I hjärtat. Ömmar.

Vår trädgård har varit boning för våra sex söner sen de endast var tre till antalet. Det har anpassats, förändrats och byggts för att kunna roa den lilla skock av killar jag kallar min egen.
Det har varit rejäla klätterställningar med rutschkanor, sandlådor och tunnlar. Stora klätterväggar och gungställningar med allt ifrån bebisgungor till kompisgungor och repstegar. Linbanor och trädkojor.
Sen har barnen blivit äldre och det har blivit mer sportsliga anordningar. Som fotbolls-, bandy- och basketplan. Och pool.

Sakta men säkert byts olika delar ut. Det rivs och plockas ner. Görs plats för annat.

Klätterställningen med rutschkanorna revs ned för ett par år sen och nu var det dags för det sista beviset på att de yngre barnaåren har gått förbi. Passerat. Tagit slut.

Den stora gungställningen med klättervägg monterades ned och hämtades av barnfamilj. För att kunna glädja andra barn. Yngre barn. Sådana som mina barn var. Förut.

Äldre och äldre blir dem.
Det svider djupt inom mig.

Hela mitt liv drömde jag om livet som småbarnsförälder. Längtade.
Och som jag njutit av den tiden. Myst och älskat att få vara mamma till min egen lilla flock gossar.
Sett dem växa.

Sett dem klättra, gunga, leka.

Slut. På. Meddelandet.

Av Kattis - 27 april 2020 21:13

Jag är så trött på att frysa. Så fruktansvärt less på att kölden får mina muskler att smärta och att känna isande vindar tränga genom benmärgen på mig. Skittrött. Svintrött. Förbannat färdig med detta kalla.

Solen leker katt och råtta med mitt humör. Visar sig lite. Ger små svaga smakprov av värme och sen gömmer hon sig igen. Eller strålar glatt och länge, men då endast i sällskap av isvindarna.
Är du blyg eller, du fega sol. Kom fram och bränn kläderna av oss.
Vi gör inget annat än längtar efter att få blotta våra bleka kroppsdelar för dig. Vill blända dig med vår ljusa vinterhy och suga åt oss av dina färger. Skänk oss färg. Snälla. Värme.

Måndag kom. Och gick.
Det var idrott med ettor och engelska med sexor. Det var lunch med falafel och kaffe i pladderbåset. Det var mail och det var samtal och det var slut. Dags att virvla hem igen.

Benen värkte. Kylan åt upp mig inifrån och jag gnuggade mina ömma muskler och tog en titt på väderleken. Med kyla och gnisslande kropp kan man ju få unna sig att följa vädret lite.
Träning utomhus kan med gott samvete väljas till bättre dagar.
Väderleken sa att idag var en bättre dag.
Typiskt.

Åren har lärt mig att inte känna alltför mycket. Så det gjorde jag. Inte alltså. Utan drog på det som skulle på och drog ut åt det håll jag skulle. Runt alltihop och hit och dit. I varierande tempo. Så där som jag gillar.

Det tog en stund, men sen gled kylan ur venerna och bara det gjorde det värt besväret.

Men inget är så skönt som duschen efteråt.
Den heta.

Av Kattis - 26 april 2020 21:55

Småkillarna nedbäddade och köket städat. Gått min kvällsrond genom huset och sorterat min väg fram till god natt-stunden. Tvätten lagd i respektive tvättlåda, disken undanplockad och bröd för morgondagen framlagd. Allt i sin ordning.

Imorgon är det måndag på sista veckan i april. En kort arbetsvecka väntar och sen är vi inne i maj. En månad som förväntas bjuda på försommar och en suktan av sommarlov.

Jag sitter med en skön känsla i magen denna afton. En tillfreds känsla av förnöjsamhet. Stolt över mig själv.
Idag hade jag ett prov inför antagningen till en utbildning. En utbildning jag inte vet om jag kommer gå, men vet ju inte heller om jag kommer in. Så. Det ena utesluter ju det andra. Vi får ju lov att börja i rätt ände. Liksom.

Proven var i svenska och datakunskap.
Det första var på trettio minuter och det andra endast femton. Kort kan jag känna, men gav inte tid till fusk å andra sidan.
Jag ska motvilligt erkänna att nerverna var lite stökiga där inpå starttiden, men så fort svenskan var igång lade sig lugnet över mig. Det där var inte svårt. Jag kunde med lätthet gå igenom det två gånger i lugn och ro för att undvika slarvfel.

Datadelen var än mer pirrig. Jag kan inte påstå att jag har datavana eller datakunskap. Men det är klart att jag har skrivit dokument och använt mig av filer förut. Så något kan jag ju.
När provet drog igång blev jag inte lika lugn som med svenskan. Detta var inte lika självklart. Jag hann med nöd och näppe gå igenom det ett varv till innan det var dags för inlämning och vissa frågor fick jag använda uteslutningsmetoden för att lösa.

Klart. Inlämnat. Färdigt.

Resultat.
Svenska 16/17. Data 18/21.

Alltså. Nöjd.
Så. Himla. Nöjd.
Vad duktig jag är. (Klappar mig själv på axeln)

Vad som händer nu har jag ingen aning om.

Av Kattis - 26 april 2020 10:59

Fotbollsmatchen är i full gång utanför sovrumsfönstret och sängen är full av tvätt. Ren. Som ska vikas och sorteras i högar.
I maskin har vi mer som görs rent och ännu en hänger på tork.
Det kommer bli fullt i garderoberna idag.

Söndag morgon. Sov länge, åt god frukost och njuter av känslan av en tom kalenderdag.
Har ett intagningsprov ikväll via datorn, men det är inget som jag lägger någon större vikt vid, utan tar det som det kommer.

Nu sitter jag på sängen bredvid ett berg av rena kläder som ska organiseras.
Jag gillar organisering.

Mina ben känns lagom trötta efter gårdagens distanspass. Det blev drygt fjorton kilometer på åttio minuter. Det var tung löpning, vilket ger mig dålig eftersmak. Fast egentligen gick det exakt enligt plan. Men jag eftersträvar en lätt känsla när jag springer.
Kanske var det vätskeryggsäcken, den vägde ju lite och skvalpade där bak. Den satt bekvämt, men störde mig.

Får väl springa mer med den för att vänja mig.
Övning ger färdighet, som man säger. Fast nu är det mest organisering som gör mig färdig. Bäst att börja nu.

Av Kattis - 23 april 2020 21:35

Spirande grönska. Körsbärsblomster i sagolika mängder. Rosa blomster lite varstans. Vackert. Så gruvligt vackert.

Den tidiga konferansen är i full gång varje morgon jag passerar magnoliorna. Det är högljutt från takpannorna där måsarna gör allt för att överrösta varandra. Det går hetsigt till på deras morgonmöten.
Från stuprännorna hålls samtalen lite mer organiserat. Sparvarna är något artigare i sin samtalsföring. Men inte desto tystare för det. Det kvittras och tjattras över mitt huvud så det står härliga till. (Det är riktigt så att man vill stanna och vara med. Bjuds det på bullar efteråt. Eller får man stå för fikat själv.)

Medans de avverkar morgonens samtalsämnen från högre höjd huserar andparet i buskaget nedanför. Mannen traskar stilla längs lövverket medans fru and gömmer sig där inne. Tänk att de alltid väljer skolgården som ruvplats varenda år. Är det inte den stökigaste platsen de kan hitta.
Söta är dem i alla fall.
Och tystare än gaphalsarna bland takpannorna.

Av Kattis - 22 april 2020 22:01

Det är den tjugoandra idag. Var tog den tolfte vägen. Och den nittonde. Var tar alla dagar vägen. När tiden spinner loss så här blir jag ju riktigt yr i huvudet. Det är inte bara galet. Det är rakt igenom förvirrande.

Understället och innerjackan är nu officiellt undanplockade. Mössa och vantar likaså. Vandrar ännu omkring med dunjacka samtidigt som de första shortsklädda barnen kommit till skolan. Men snart kanske till och med jag vågar mig på en tunnare modell. Shorts känns dock långt bort. Väldigt långt.

För ett år sen ställde jag om min kost totalt. Började deffa. Målet var att skala av fett och synliggöra muskler.
Styrketräningen hade redan då brakat en del. Diverse stök med smärtor lite här och var och en miss med träningsplanering från en PT sänkte min styrka rejält, och såklart min lust med den. (Kommer dröja innan jag vågar lita på en pt igen.)
Så jag tänkte att jag kör en deff och lägger fokus på utseende istället.

Och när vintern kom hade jag gått ner sju kilo. Vilket gjort att jag fryst i år som aldrig förr. Jag har byltat på mig kläder i många lager och kämpat för att hålla mig varm. Så jag längtar enormt efter värmen nu.

Längtar också efter lite styrkeökningar i gymmet.
Vikterna är långt från vad de var för två år sen och jag har insett att eftersom min kropp inte är den samma, kan jag heller inte jämföra. Nu vill jag bli den starkaste jag kan i den här formen. Jag väger fortfarande sex kilo mindre än för ett år sen.

Men idag kändes gymmet riktigt roligt faktiskt.
Den platt liggande pressen från golvläge var stark och jag kunde höja vikterna med flera kilo. Och i den marklyftsform som är min sämre, sumo, fick jag stabilt upp nittio kilo. Det var kul.
Det kan vara att jag ökat kosten något. Försöker hitta den där balansen. Lagom mycket in för att kunna kvittera ut ett bra resultat i träningen.

Balans. Den eviga jakten. Den och de försvunna dagarna.

Av Kattis - 21 april 2020 22:18

Själen längtar. Skogen lockar mig. Doften av mossa drar mig in längs stigarna.

Längtat länge nu. Saknat stigar täckta av rötter, bergshällar och mossklädda stenblock. Solens ljusa kvällar förlänger våra dagar enormt och längtan efter att vistas utomhus pockar enträget på.

Idag hade tolvåringen fotboll och jag kände viljan till att damma av mina löparskor anpassade för lite mer skogsterräng. Den sista tiden har det ju enbart blivit asfalt och landsväg på mina löprundor. Eftersom det är en halvmara på en bra tid som är mitt mål med träningen just nu.
Så idag offrade jag vilodagen för en mjuk lufsrunda i skogen. Bara för att jag vill.

Och det var helt underbart.
Leriga stigar, nedfallna träd, tvära kurvor och branta bergsövergångar. Helt i min egen takt. Det var paus för fotografering, för att svara på sms, för att kissa och plötsligt för att väja för en drös cyklister och en skock orienterare. Jag hade lyckats trampa in i veckans träning för skogsmullarna. Både de löpandes och de med pedaler.

Efter en timmes skogsdoft kände jag mig så nöjd. Hade jag bara haft nån sån där stämpel med mig hade jag säkert legat bra till bland gänget med de orangefärgade vimplarna. För jag hittade minst åtta stycken.
Utan karta.

Av Kattis - 20 april 2020 20:26

En vacker dag målar jag om det. Jag svär. Tänker ta stegen under ena armen, färghinken i den andra och penseln i munnen. Sen målar jag. I typ... svart.

Grannens hus är målad i den vackraste gul. Ljust gul. Nästan gräddigt. Och varje eftermiddag, när solen lagt sig på framsidan av vårat hus, lyser det upp grannens hus med en alldeles förträfflig pricksäkerhet. Huset börjar glöda. Skina. Lysa likt en strålkastare.
Och eftersom detta sker varje sen eftermiddag precis vid tidpunkten för våran middag, blir vi som sitter med ansiktet vänt ut mot fönstret totalt bländade. Ser ingenting.

Så. En vacker dag... målar jag om det.

Idag var en jobbig arbetsdag. En sån där dag när man hipp som happ kastas in på en uppgift som inte är ens egen, inte ens inom den egna kompetensen, och bara tvingas göra det bästa av situationen. En situation som, helt naturligt, blir uppochned-vänd för alla inblandade eftersom dagen inte alls blir som någon har förväntat sig.
Det resulterar i barn som blir oroliga och röriga och att jag känner att jag är helt utanför både min comfortzone och kunskapsområde.
Summa sumarum; min känsla är att jag tvingas att göra ett dåligt arbete.
Det känns skit.

Men det är bara min känsla. (Himlar med ögonen) Och det är ju den enda som räknas. (Lipar grimaserande)

I mitt inre däremot snörade jag på mig löparskorna. Piggade upp mig med kaffe och ställde in löpplanen i telefonen.
Jag dagdrömde om mina intervaller som väntade när jag kom hem. Drömde, längtade och härdade ut.

Och intervaller blev det. Fyra stycken på sex minuter vardera. Med ett par minuters paus emellan. Och tempot lyckades jag hålla under planeringen. Pressade mig.
Kände att lungorna inte orkade. Svor åt benen -?Det är väl inte ni som andas va? Spring fortare?.
Kom i mål med mitt snabbaste tempo på distansen hittills, trots de två minuternas gåvila i pauserna.
Bra jobbat benen. Visste ju att ni kunde.

Och där vände dagen.
Slutade på topp.
Bästa stället. Utsikten är underbar.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards