En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 12 augusti 2019

Av Kattis - 12 augusti 2019 15:36

Blixten ritar sneda streck på himlen framför mig. De lyser upp likt ett temporärt konstverk och försvinner lika snabbt igen. Enda vittnet är mullret som följer.

Cyklar hem från skolan. Tyngd av regnvåta kläder och lätt i sinnet. Jag flöt idag. Flöt och seglade åt rätt håll. I lugn och ro kunde jag hissa mitt lilla segel och glida stilla i önskad riktning. Känns skönt. Tillbaka i arbetsskorna och kommer så sakteliga hitta passande form för det som ska vara jag.

Tar det bit för bit. För det är så jag funkar. Bäst.

När jag väl kommer hem är jag sjöblöt. Regnet rinner nerför min panna och byxorna klibbar fast runt benen. Mascaran skapar sina egna streck nedanför ögonen. Skapar sin egen trend samtidigt som regnet byts mot solsken. Vädret är lika ombytligt som trenderna. Skiftar fortare än jag hinner blinka. Lika bra att tvätta sig. Eller torka sig, tvättad är jag ju redan.

Klockan slår mellis och yoghurttallrikarna står på rad på köksbänken. Själv kliver jag i torra kläder och upp på köksstolarna för att samla ihop mina farande spröt som yr lite hur som helst så här efter första arbetsdagen på åtta veckor. Fångar in känslor, synintryck, nyheter, bekantskaper. Plus. Minus. Frågetecken.

Mina ben på stolarna har svårt att ligga still. Suger kaffe mellan tänderna och drar ett djupt andetag.

Behöver nog springa en runda för att hinna ifatt mig själv.

Av Kattis - 12 augusti 2019 07:05

Invirad i en filt sitter jag på altanen och försöker hålla ångesten borta. Sippar på mitt kaffe. Blundar. Ryser. Du har för tusan haft åtta veckor semester! Ge dig nu!

Jag lät klockan ringa i riktigt god tid imorse. Hatar att stressa. Vill kunna sitta i lugn och ro med min kaffe och vakna i stillhet. Vet knappt vad den här veckan utan elever innebär, vilket gör mig nervös. Försöker lägga bort det och skrapa bort alla krav och förväntningar. Flyt bara. Flyt bara med.

Att få storstäda tomten. Röja undan gammalt skräp och rensa allt som var i vögen. Det var otroligt skönt! Som att sopa rent markfundamentet jag står på. Se till att jag står stadigt utan risk att snubbla och inget som täcker min sikt. Nu är jag redo. Klar för en ny termin. Det är bara att tuta och köra.

Eller plinga. Jag cyklar ju.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards