En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 1 augusti 2019

Av Kattis - 1 augusti 2019 13:19

Ätit lunch, makrill med ägg och sallad (som vanligt) och sitter med min kaffe i solen på altanen.

Framför mig brottas maken och trettonåringen. Vet inte om det är någon slags naturlig tuppfight det handlar om. Men tack och lov skrattar de samtidigt.

Sitter och väntar på att mitt källargym ska bli ledigt. Att ha ett eget gym är ovärderligt. Men att ha tonåringar skapar köer.
Ska kanske gå ner och starta min egen tuppfight. För att få ut dem därifrån.

Av Kattis - 1 augusti 2019 09:47

Det var den kvinnliga listen ja.
Eller. Var det bara den där någon som var tvungen att ta tag i problemet?

Igår morse satt jag och suckade över träden på vår tomt. Suckade och beklagade mig.
När jag suckat färdig och kaffet var slut började jag googla arborister. För vad det gäller mitt konstiga halvt hängandes träd gäller det ju inte trädfällning. Där behövs ju kunnig person för att reda ut hela härligheten.
Så. Googlade.
Ganska snabbt ramlade jag in hos ett par engagerade trädvårdare från grannorten. Klättrande trädvårdare som visade utförda arbeten inifrån hela Stockholmsområdet. Arbeten beställda av trafikverket. Kändes ju seriöst.

Men jag är ju lite feg. Och ni vet det där med telefonsamtal. Uhuh. Nej.
Men ett litet tjusigt frågeställningsformulär kunde jag ju skicka in, tänkte jag och började bocka i svar på färdigställda frågor.
Vad är det för träd?
Halvt hängandes, halvt upprätt. Pil? Ask?
Gäller det fällning? Njae.
Beskärning/ gallring. Njae.
Alltså. Det var ju inga raka svar jag kunde ge.
Men. Skickade in. Med mailuppgifter. Telefonnummer? Tom ruta.

Sen glömde jag det. Och gick och skurade badrum på övervåningen. Innan någon knappt vaknat.
När jag kommer ner för att hämta fönsterputs tittar trettonåringen häpet på mig. Är du hemma? Eh. Ja. Städar badrum.
Någon var här och frågade efter dig. Pappa pratar med den där ute.
Va?!

Hör det pratas från altan och kliver ut.
God dag. Där är du ju.
Världens trevligaste arborist tar mig i hand och berättar att han fick ju inget telefonnummer, men hade vägarna förbi.
Maken hade lite förvånat, hade ju ingen aning om mitt inskickade formulär, lett honom in i trädgården. Visste ju ändå vad det handlade om.

Sen fick vi lära oss att det vi har på vår tomt är en hängask som fått spunk och börjat vöxa uppåt i ena ändan. Han hade aldrig sett något liknande. Och att han självklart kan hjälpa oss att få det tillrättalagt.
Han såg öven att en del av det hängande inte mådde så bra, men att det kunde han gallra lite och när det uppåtväxande försvann och lät solen nå fram skulle trädet nog börja må mycket bättre.

Maken drog sedan runt denne kunniga arborist till alla våra stora frågetecken och fick tankar och ideer på lösningar för lite allt möjligt. Och granen. Den kunde de lätt plocka ner samtidigt som de fixade asken.
Vilken hjälte.

Så. Kvinnlig list eller bara någon som skulle ta tag i problemet?
Strunt samma. Nu kom lösningen och knackade på dörren.
Eftersom jag vägrade ge mitt telefonnummer.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards