En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 15 juli 2019

Av Kattis - 15 juli 2019 22:41

Lungorna brinner och benen tigger om nåd. Pannbenet är det som piskar mig framåt.

Efter att ha assisterat på barngruppens judoträning beslöt jag mig för att ge kroppen ännu en veckas vila från just judo. Med tanke på hur mycket bättre ryggen mår, vill jag se om det kanske kunde bli... bra.
Jag kom på mig själv idag med att inte vara rädd när jag skulle hosta. Jag har varit så van vid att det gör enormt ont i ryggen när jag hostar och nyser att jag alltid blir rädd när det är dags.
Men idag hostade jag. Bara så där. Utan rädsla och utan smärta.

Istället jag mig ut och sprang. Valde ett intervallpass i stege. Fyra minuters snabbt tempo, tre, två, en minut snabb. Med halva tiden i lugnt tempo emellan.
Och det var jobbigt. Eller jag kämpade ordentligt. Lungor och ben ville stanna långt innan tiden var ute och jag fick verkligen jobba för att hålla fötterna trampande.
Men lika jobbigt som intervaller är tufft lika underbart är det för att det snabbt är över.
Och nu ligger jag här och ska mysläsa min bok med en skönt trött känsla i hela kroppen.

Ändå. Tänk. Ändå finns det en del av mig som skäms över att jag skolkade från judo.

Av Kattis - 15 juli 2019 18:03

Jag och mitt kaffe sitter på altan. En blöt.
Monsunregnet kom till sist och lämnade en mycket blöt värld efter sig.

Med regn i sikte styrde vi mot den kungliga svängen imorse för att göra ett återbesök i det blågula varuhuset. Ikea.
Storpojken har bytt golv i sitt rum och köpt ny bänkskiva för en gigantiskt arbetsbänk. De skivorna blev dessvärre fel och en tripp tillbaka för byte blev nödvändig.
Gråter sist som skrattar först tänkte jag och tvingade in skocken på lampavdelningen och fick till mig en ny badrumslampa. En tripp till Ikea görs aldrig i onödan.

Hör droppande från poolskyddet och inser att jag ska inställa mig på judomattan om en halvtimme. Då tränar barn mellan nio och tolv. Sen är det vuxna.
Funderar.

Efter att nu vilat från judo nöstan helt i tre veckors tid känns min rygg enormt mycket bättre och min onda armbåge också.
Bör jag vila någon vecka till?

Bör jag vila lite mer?
Risken är ju att jag blir skadefri.

Av Kattis - 15 juli 2019 09:56

Vilar fötterna på den stängda poolen och myser till fågelsången. Solen värmer mina axlar och jag funderar över det enorma regnovädret som skulle komma idag.
Mannen var noga med att dra in utemöblerna mot väggen under tak igår kväll med tron att det skulle komma ett hiskeligt skyfall.
Men nu sitter jag och njuter i solen och kan inte se annat än slöjmoln på himlen.

Jag vägde mig imorse och kunde se att jag kommit ner 900g till. Känner mig nöjd och tacksam. Nöjd för att jag nu lyckats droppa nästa fyra kilo totalt och bara har ett sista kvar till målvikten. Tacksam för att det varit så lätt. Inga konstigheter alls.

För ungefär sex veckor sen bestämde jag mig för att gå ner några kilo för att jämna ut vikten mellan mig och min sparringpartner i judo. Eftersom vi tränar kata, för en framtida svartbältes gradering, behöver vi klara många olika typ av kasttekniker och lyft av varandra. Då blir det komplicerat och jobbigt när vi väger omkring fem kilo olika.
Jag som haft mest fokus på att bli stark och kunna maxa i bänkpress har inte lagt någon större tanke på hur mycket jag väger. Och vartefter jag kunnat öka vikterna i gymmet har jag också ökat på vågen.
Men när jag kände hur tung jag blev för vännen att lyfta... Nej. Det ville jag jämna ut.

Så mitt första steg var att plocka bort alla kvällsmackor. För dem var dagens höjdpunkt. Bröd är mitt knark. Jag är beroende och skulle kunna leva på bröd.
Men bröd ger enorma mängder kalorier plus att min mage mår ofantligt mycket bättre utan bröd. Det vet jag sen innan.
Från att varje dag ha knivar och bubblor i magen till att packa den med bomull. Bara genom att sluta äta bröd.
Men sen har jag syskon med glutenintolerans. Så det kanske finns nåt spår att det.

Att plocka bort allt godis, snacks, glass och sånt var lätt gjort. För det är sånt jag äter otroligt sällan. Tycker bara om glass. Och bröd.

För att kunna kontrollera balansen mellan in och ut av kalorier använder jag appen lifesum. Det gör det enkelt att se om jag måste ta en extra löprunda eller bara ta bort pastan till middagen. Det är jättesmidigt.

Så jag har inte lidit eller kämpat massor. Men sen handlar det ju bara om några kilo.
Sen ska jag lyckas hitta balansen för att stanna där också.
Men det kan nog samma app hjälpa till med.

(Inget betalt samarbete)

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards