En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 9 juli 2019

Av Kattis - 9 juli 2019 17:21

Fjärilarna hänger gigantiska och spöklika i det mörka taket inne i tunneln intill Haga. Bellmans strof ristad på väggen.

Vi rullar sakta hemåt. Köbildning.
Besökt muminmormor och promenerat längs memorylane hela vägen till centrum.
Sett stora lekplatsen jag lekte på som barn. Den var större då. Och det inte för att jag var mindre, utan för att det var fler klättertorn med fler våningar. Blått.
Vi lekte kull och flög mellan tornen och hoppade från höga höjder. Klättrade och flängde.
Förmodligen för farligt för dagens barn. De tycks ömtåligare än min generation.

Mitt i lekparken rann också ett vattendrag, det började med en djup brunn högst upp i parken och rann sen stegvis ner och ut i en rejäl pool. Grund plaskdamm. Där lekte vi varma sommardagar. Badade och stänkte omkring.
Nu. Fylld med sand.
För farligt för dagens generation.

Men jag överlevde. Utan brutna ben. Och kul hade jag. Utan mobil. Med kompisar.
IRL.

Av Kattis - 9 juli 2019 09:59

Över gräsmattan hänger sittknappen till linbanan så ödsligt. Gungar stilla i vinden.
Är det inte en fasligt blåsig sommar vi har? Och hur kommer det sig att ensamma barnleksaker alltid ger känslor av skräck?

Äter frukost på altan. Som vanligt. På en blåsigt osomrig altan. Sommaren tycks ha gått på sommarlov i samma stund som vi tog semester. Suck.

Inne i huset sover gossarna. Åtminstone fem av dem, med mannen räknat. Småknattarna ligger i soffan framför sommarlov. Barnkanalen.
Idag står en tripp till hemorten på schemat. Hälsa på lilla muminmormor som brutit handleden. Stackarn. Och säkerligen göra ett besök i det numera gigantiska Täby Centrum.

Det är nåt visst med att komma tillbaka till barndomsmiljön. Det liksom suger i en på något sätt. Som att få sjuhundra minnen nedtryckta i halsen på en och samma gång. Både bra och dåliga. Man kan liksom inte värja sig.
Men på något sätt känns det mysigt.

Igår kom femtonåringen ner för trappan. Det är han som är familjens fashionista, om en kille kan vara det. Han som fixar håret var tionde minut och vägrar bära vilka kläder dom helst. Han som hittar på hundra sätt att tjäna pengar på och får och skickar paket ideligen.
Han som bryr sig om hur han ser ut, hur det ser ut och hur allt ser ut.
Igår kom han ner och bad mig och mannen komma upp till hans rum.
Tadaa. Ommöblerat. Igen.
Nu vet jag av erfarenhet. Liksom säkert du också. Att ommöblering betyder något. Nämligen nya inköp.
Suck.

?Imorgon när vi åker hem kör ju vi förbi Ikea. Jag behöver större säng.?

Femtonåringen på väg till avslutningsbalen för några veckor sen. Stilig som få.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards