En bit ur mitt liv

Alla inlägg under oktober 2017

Av Kattis - 26 oktober 2017 15:02

Så börjar det. Redan.
Årgångens studentfester. Det är stort och nu är hela kommunens, med kringliggande resegymnasister, inkluderade. Men det är artonårsgräns. Så min storpojke är inte bjuden.
Att kliva upp en årsklass har sina nackdelar. Som att missa studentfesterna till exempel. Han fyller ju inte arton år förrän efter avklarad skolgång. Så han missar dem allihop.

Känns lite kymigt. Han får inte gå på sin egen fest.
Men men. Sånt är livet.

Av Kattis - 26 oktober 2017 10:46

Gårdagens väldiga regnoväder gjorde det svårt att samla ihop mina steg för dagen. Fick bara ihop fyratusen på hela dagen.
Så det blir till att jämna ut det idag istället!

Morgonens promenad till skolan med den lilla ettagluttaren fick därför fortsätta betydligt längre därefter. Tog en rejäl tur och såg till att få ihop mina tiotusen steg direkt. Så är det bara gårdagens sextusen missade steg kvar att skramla fram.

Tur att jag älskar att gå.

Av Kattis - 25 oktober 2017 12:45

Sallad med ägg och bacon får bli dagens lunch efter ett underbart överkroppspass.

Idag började period två i min nya periodisering och det betyder att jag höjer vikterna och går upp på set om åtta repetitioner.
Jag var väldigt nervös när jag släppte de tunga vikterna och började med denna periodisering. Men efter att ständigt lyft tungt varje vecka i drygt två år kände jag att det vore nog bra för kroppen att får göra en omstart. Och det känns riktigt bra!
Vikterna ökade med sju och ett halvt kilo på mina tolvor under denna första period. Jag känner mig stark.
Idag gick jag ut tryggt och lade på fyrtiosju och ett halvt i bänken. Det gav fem snygga set på åttor.
Det går och rätt håll.

Av Kattis - 25 oktober 2017 07:39

Ledig dag. Med storm och vräkande ösregn.

Jag har lagt till mig en daglig målsättning om rörelse. Jag vill öka rörelsen i allmänhet, bortsett från träningen. Tränar bra gör jag men har sett att jag ibland bara fått ihop tretusen steg på en dag. Och det vill jag öka till minst tiotusen.
Nu har jag ju aldrig mobilen på mig hemma, men det lilla får ju bli extra då. Och vissa dagar kan jag helt enkelt inte hinna med någon mer promenad utan får jämna ut det dagen efter. Men annars känns det jättebra!
Det får mig att verkligen tänka efter mer och att välja promenader istället för bilen. Och kvällspromenaderna med mannen har åter blivit en vana. Mysigt.

Men idag. Med hällregn och blåsväder blir det nog bilen till skolan ändå.
Får hoppas på bättre väder under dagen.

Av Kattis - 24 oktober 2017 21:25

Nu är beslutet taget och jag andas ut.
Till slut gav vi upp. Både maken, jag och inte minst vår älskade nioåring.
Efter drygt tre år av kamp och fight för att få lugna lektioner med god arbetsro för våra barn så är det fortfarande en elev som tillåts klättra utanför huset på fönstrena när de sitter och har mattelektion. Och som tillåts gå omkring och smälla i dörrarna på lektionstid. Fortfarande tillåts en elev ränna runt över hela skolgården när resten av klassen förväntas gå på led till matsalen.
Jag kan inte under några som helst omständigheter acceptera detta! Det spelar ingen som helst roll vad denna gosse har för bokstäver eller diagnos, kan skolan inte ge honom det som krävs för att han ska följa den ordning som gäller bör han plockas ur klassen. Resten av alla tjugo barn har rätt till lugna skoldagar!

Nu har vi besökt skolan i grannhålan och dit flyttar gossen om ett par veckor. Och det kommer bli alldeles underbart.
Äntligen kan vi släppa detta spektakel.
Så skönt!

Av Kattis - 14 oktober 2017 19:18

Eftersom ryggen strejkat så ofta på sistone har jag ju bestämt mig för att bortprioritera allt vad vikter och ökad styrka heter för ben. Istället tänker jag köra ben som lekträning. Enbart på skoj för snygghets skull. Göra vad jag har lust med för dagen helt enkelt!

Idag ville jag fokusera på rumpan och körde bara massa sådana övningar. Det blev upphöjda sumosquats, musslan med dubbla gummiband och hipthrusters bland annat.
Kändes skoj och prestationsfritt att tillåta mig att göra vad jag vill. Och svettig blev jag också!

Nu ligger mitt mål endast på bänkpressen. Får se hur det går.

I övrigt har nu båten kommit upp. Känns ytterst vemodigt. Hoppas nästa sommar ger oss många fler turer än vi fick ihop i år.

Av Kattis - 13 oktober 2017 19:24

Det går upp och det går ner.
Just gjorde livet en dipp när kroppen stökar och inte vill vara med. Då blir jag arg och ledsen och rädd att all min tid jag lagt på träningen plötsligt ska gå förlorad och all min kraft ska vara borta för alltid.
Men idag tog jag mig ner till min lilla lekstuga med fast beslutsamhet om att köra ett pass där jag var tillbaka i nivån från förra veckan. Och det gick.
Fick till några snygga tolvor på 42.5kg i bänk och lyckades göra någon typ av ökning i samtliga bänkövningar; bänkpress, höjd press, och raka hantelpressar.

Tänk så löjligt.
Men det var allt som krävdes. Upp från källaren gick jag tusen gånger gladare än när jag gick ner.
Det är när jag inte kan träna mitt psyke totalt fallerar. Då mår jag botten.
Om jag är beroende av träning? Ja!

Av Kattis - 8 oktober 2017 19:42

Det går framåt för den struliga klassen i skolan. Skolan har tydliglagt en konsekvenstrappa för alla barn och föräldrar att läsa, ta in och förstå.
För mig och säkert de flesta är detta självklarheter, men somliga behöver nog få det förklarat.
Jag tycker i alla fall att det är skitbra rent ut sagt att skolan klarlägger denna konsekvenstrappa och jag har mött lärare som är mycket tacksamma. De känner nog att de bevisligen har mer makt i klassrummet än många tycks tro. Måste vara skönt!

Nu hoppas vi bara att lärarna inte låter saker glida mellan fingrarna bara, utan verkligen använder sig av dessa konsekvenser så att vi får bukt med otrevligheter på skolan en gång för alla.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards