En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2017

Av Kattis - 29 augusti 2017 06:43

Spindeln placerades alltså på hyllan på kontoret i väntan på att mannen skulle ta med den till jobbet och kompisen dagen därpå.
Jag höll mig långt därifrån och var allt annat än nöjd! Muttrade surt och var allmänt tjurig.
Sen glömde naturligtvis mannen bort att ta med sig den nästa morgon och jag började bli orolig att den kunde ha rymt! Tänk om den inte stod där längre?! Jag blev tvungen att öppna dörren, kliva in på kontoret och titta så att plastlådan verkligen stod på hyllan och inte hade ramlat ner och öppnats!
Men den stod kvar. Spindellådan stod blickstilla kvar i bokhyllan.

Så gick dagarna. För naturligtvis glömde mannen bort det upprepade gånger! Och jag kollade titt som tätt att den inte ramlade ner.
Efter några dagar började jag undra om den kunde ha smitit från sin plats på hyllan?! Tänk om lådan var tom?! Nu blev jag riktigt nervös och blev ju såklart tvungen att säkerställa att den var i lådan och inte någon annanstans!
Men hur? Den stod ganska högt upp.
Jag fick ta en stol och försöka luta mig framåt, men ändå på så stort avstånd som möjligt. Och jo. Hu! Det var något svart och ludet i lådan. Skönt! Då vet jag var den är i alla fall, tänkte jag och gick ut och stängde dörren noga.
Dagarna gick och fler med dem. Dörren hölls konstant stängd, men jag var ju tvungen att kolla att den verkligen var kvar i lådan med jämna mellanrum!
Och sakta men säkert vande jag mig. Till slut behövde inte dörren ens vara stängd längre.
När det så nästan gått två veckor började jag tycka synd om henne, för det var en hon, så mycket hade jag fått klart för mig. Hon som bara satt i en plastlåda i bokhyllan på kontoret. Och att mannen inte alls planerade lämna tillbaka henne hade jag ju också begripit vid det här laget.
Så till syvende och sist sa jag åt mannen att så här kunde hon ju inte ha det! Du får ju för tusan fixa henne en ordentlig bostad!
Mannen fixade snabbt ett terrarium med en tjusig orkide i och spännande bakgrund på och spindeln flyttade helt sonika ut till köket.

Nu har vi nog haft henne i ungefär fem år och hon har ömsat skinn två gånger och jag har kommit så långt att jag tycker att hon är riktigt söt!
Det är mysigt med ett litet djungelinslag i hemmet.

Men nog är det lustigt. Hur anpassningsbara vi människor är och hur snabbt vi kan vänja oss vid saker och ting.

Av Kattis - 28 augusti 2017 20:04

Har jag berättat om vårat husdjur?
Jag är inte så räddsen av mig. Vill jag tro i alla fall. Har inte så många rädslor, inbillar jag mig, men de jag har sitter desto bättre.
Getingar är en sådan där varelse som sakta men säkert byggt upp en större och större skräck hos mig för varje stick jag fått. För det gör förbaskat ont! Och inte går det att lita på dem heller.
Spindlar har heller inte varit någon favorit. Inte för att jag varit rädd att bli biten, mer att de kan dyka upp och kasta sig över en lite oberäkneligt och i tysthet så där. Mycket obehagligt!
Men så kom det sig som så. Mannens vän gick och köpte en fågelspindel, eller det var tre för priset av en! Liksom hallå?!
Och vad skulle han med tre stycken till? Inte precis avelsdjur...
Nej, så min man var snäll och tog hand om en. Va?! Nej tack!!, sa jag och vägrade låta den komma in medans jag själv störtade ut på altanen och han gick in med spindeln på kontoret. Jaha?!
Ok, menade maken. Jag tar med den imorgon.
Så den stod i sin flyttlåda i plast i bokhyllan på kontoret. Dörren stängd.

Får fortsätta berättelsen imorgon!
Nu Game of Thrones.

Av Kattis - 28 augusti 2017 11:29

Äkta konst är den du har känslor till.
Många av barnens skapelser är sådana där underbara små ting som bara blivit så vackra!
Mycket blir ju jox man får hem från dagis och skola som i bästa fall hamnar i en låda i källaren. För dem själva att kasta om några år.
Men ibland. Ibland blir det underverk.
I mina ögon.
Skönheten ligger i betraktarens ögon.

Av Kattis - 28 augusti 2017 07:19

Ny vecka. Måndag igen. Andra skolveckan drar igång med alla sina kom-ihåg.
Två har idrott, två ska ha med sig regnkläder och en har judo ikväll.
Två gossar imponerade mig med att jobba med matte första helgen på terminen. Tror inte det var någon egentlig läxa för någon av dem, utan bara en känsla av att ligga steget före.
En av dem kämpar i det tysta. Sa att han först inte hade fattat någonting, men sen plötsligt hade han begripit och klarat det. För be om hjälp? Nej, tack.
Andre gossen kommer springande per tionde minut, om inte för att han inte förstått så för att få bekräftat att han faktiskt har förstått.
Alla har de sitt sätt.

Av Kattis - 27 augusti 2017 19:31

Ont i min högerhand har jag. Speciellt min handled gnäller lite. Båda gott inför bänkdagen imorgon...

Jag har varit duktig idag. Faktiskt. Tvättat fönster.
Fick ett infall, sådant där jag brukar få, och rotade fram fönsterskrapan och hink och handduk och drog igång. Tänkte att jag testar med de två små rutorna i hallen, så får jag se hur det känns.
Jag brukade ha en man som kom och fixade mina rutor med sitt proffsiga handlag. Snabb, snyggt och billigt. Tyckte det var jättebra! Men nu får jag inte tag i honom. Sen flera år. Har inte tvättat mina fönster på flera år.
Orkar inte ens skämmas för det. Men skitiga var de!

Nu är de så rena att man blir yr i huvudet. Alla går omkring och kommenterar hur fina de är, att det inte syns att det finns någon ruta där. Det ser ut som om fönstrena står vidöppna.
Jag kan ju inte tvätta fönster så bra och nu kände jag bara att jag ville ha det gjort. Tog varmvatten och Yes. Säkert inte rätt men det kvittar. Uppenbarligen blev det ju rent.
Mina fönster är många och de är fyrglas och öppnas utåt. Måste tvättas utifrån med andra ord. Och huset är tre våningar högt från ena sidan. Väldigt högt!
Det är därför jag aldrig gör det.
Men nu är det så rent och fint så.

Bara övervåningen kvar.

Av Kattis - 27 augusti 2017 16:12

Mina fötter trummar mot underlaget. Jag försöker känna att rytmen är jämn, att tempot är stabilt. Överväger med mig själv om det går för fort eller inte.
Så kommer statistiken. Jag håller ett tempo som ligger en dryg minut över mitt måltempo. Tusan också, muttrar en del av mig som vill göra som jag är tillsagd. Ja! utropar en annan sida, som lyckligt konstaterar att jag är bättre än mina mål.
Vilken ska jag lyssna på? Äh. Jag fortsätter att försöka hålla jämn hastighet.

Jag kör min Asics Pace Academy Challenge som brukligt på Söndagarna. Idag är det intervallpass fyra av fem. Och det handlar om fyrahundrameters-distanser. Varannan ska ligga på 9min/km och nästa på 6min/km.
Jag lyckas sisådär som sagt. Att springa på 9min/km är hopplöst långsamt. Det går inte!
Jag håller mig på tider som 7.30 varvat med 5.10 istället.
Bestämmer mig för att det är ok att göra fel ibland. I alla fall när det är åt rätt håll.
Jag kan väl få vara nöjd med det.

Av Kattis - 27 augusti 2017 08:19

Det är inte alls särskilt varmt att sitta med morgonkaffet på altanen längre. Hösten håller på att ta över mer och mer.

Ryggen känns skön och mjuk efter gårdagens markpass. Vilket känns som en lättnad. Den är ju lite smått motsträvig, min rygg. Har sparkat bakut många gånger.
Men nu börjar jag äntligen komma tillbaka till vikterna igen utan att ryggen protesterar! Underbart!
Min nuvarande mål i marklyft är ju hundra kilo. Vilket inte är så mycket att dra upp egentligen, men med en motarbetande rygg är det väl det.
Drog 90 kilo för en halv evighet sen...
Får ta det en liten bit i taget. Skynda långsamt, som det så fint heter.

Av Kattis - 26 augusti 2017 21:34

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards