En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 26 augusti 2016

Av Kattis - 26 augusti 2016 11:29

En ledig dag. Samtidigt vilodag.
Outhärdligt!
Men jag försöker lära mig. Ett tufft judopass igår gör att jag förstår vikten av att inte köra mitt styrkepass idag. Musklerna är långt ifrån återhämtade.

Hmmm. Aktiveringsövningar och lite annat finns ju.
Rotade fram lite gammalt och lite nytt främst för rygg, skuldror och mage.
Provade en väldigt koncentrerad övning som jag hade lite svårt för faktiskt. Den skulle ta mellan skuldrorna, men jag kände inte mkt, om alls någonting över huvud taget.
Tar nästa i stället. Man får ogilla övningar och helt enkelt skita i dem.

Gummiband som dras rakt åt sidorna hela vägen ut. Nästan lite bak.
Fokus på draget i skulderbladen.
Även drag snett åt bägge håll.
Den var kanon! Tog rejält.
Men jobba långsamt och koncentrerat med skuldror och rygg.

Sen tog jag gamla vanliga rygglyft i två varianter. Körde långsamt och riktigt kände hur ryggen jobbade. Härligt!

En vilodag med lite extra kärlek på vissa punktmarkerade områden.
Det känns rätt.

Av Kattis - 26 augusti 2016 08:38

Så in i norden skönt! Att få sova lite mer, fast klockan ringer.
Sexårs, alltså förskoleklass, är ju lediga fredagar. Och killarna kan ju detta med morgonrutin själva, så jag behöver inte gå upp för att fixa nåt.
Jag kan bara ligga kvar. Och lyssna.
Höra deras tassande på övervåningen, lyssna till köksljuden från frukostbordet. Ligga kvar och bara njuta av att inte behöva kliva upp. Mysa med lilleman bredvid mig.

Fast han vill ju inte ligga där och dra sig alltför länge. En minut eller två räcker gott och väl!

Fredag och sovmorgon. En ledig dag för mig och lillprinsen att hitta på vad vi vill. Vad nu det kan vara.
Blir väl tvätt och städ som vanligt.

Och lite bokstavsövning kanske. Vi tränar för fullt just nu med att memorera bokstäver och kunna skriva dem. Han kan ju redan väldigt många, men går igenom allihop för att sätta dem ordentligt och lära sig alla.
Med äldsta var läget ett annat. Vilket ger mig dåligt samvete och känslan av att vara en dålig mamma som inte gett lilleman samma. Men så är det. Jag kan inte vara perfekt jämt. Får vara perfekt på olika sätt åt olika barn...

Äldsta och jag satt hela sommaren före sexårs och tränade på inte bara bokstäver utan hela läsningen. Så när han började förskoleklass läste han redan 'Lasse-Maja'-böckerna.
Sen är det klart att han var lite speciell på det sättet. Snabblärd och villig. Men ändå. Jag satt med honom och tränade. Det var jag som lärde honom.
Vilket jag inte gjort på samma intensiva sätt med yngsta.
Han känns så liten.

Stackaren. Han kommer alltid vara min bebis.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards