En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 22 augusti 2016

Av Kattis - 22 augusti 2016 20:32

Lyktorna tända. Timmen är sen.
Barnen sitter uppkrupna med pappa i soffan. Pappa slår upp boken.
Han läser;
'Jorden var helt rund och utanför låg det djupa världshavet. Oden och hans bröder vandrade en dag längs havets strand där de fann två trädstammar som flutit iland.'

De möter Oden, Tor och Freja i Johan Egerkrans's 'Nordiska Gudar'. Får en jättemysig stund tillsammans innan läggdags.
Lilleman kryper sömnigt ner bland kuddarna i sängen. Han är trött efter denna spännande dag.

Tror många kommer sova sött inatt.

Av Kattis - 22 augusti 2016 12:30

Klockan ringer och ryggsäckar med sina bärare tar sig uppför skoltrappan. Hänger av sig på sin namnprydda krok och ställer sig i klasskö.
Efter en liten nervös väntan ringlar sig raden av barn in i klassrummet. Fröken tar emot och hälsar på var och en vid dörren.

Barnen får sen sitta i ring och börja dagen med den traditionella hej-sången. Inget de hört förut men snabblärt som få.
Fröken ropar upp barnen med allas namn uppskrivna på tavlan.
De pratar om sommaren och tankar kring skolan. Fruktstund och sagobok. Måla små pusselbilder som hela skolan sen ska bygga ihop, det kommer bli enormt.
Enorm blev också ringen alla barn och fröknar bildade, runt hela skolan ringlade den sig.
Avslutningssång och ett kortare besök på fritids. Sen var den gjord.

Den där allra första dagen i skolan.

Av Kattis - 22 augusti 2016 07:02

Dimma när jag andas.
Buskarna mörkt glänsande gröna efter nattens regn. Det doftar friskt.
Solen är vaken bakom morgondimmorna och på andra sidan horisonten är det klarblå himmel.

Jag hade svårt att somna igår kväll.
Minstingen börjar skolan. Det är jobbigare än jag trodde.

Jag har inga små barn längre.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards