En bit ur mitt liv

Alla inlägg under april 2016

PB

Av Kattis - 20 april 2016 17:21

Laddad till tusen började jag mitt pass med små små övningar för att dra igång axelstabiliteten. Bla drag i gummiband genom att enbart jobba med skulderbladen.
Sen fortsatte jag med excentriska pullups och chins där jag började högst upp med hakan över stången och sen lååångsamt sänkte mig ner i fullt utsträckt läge.

Därefter kom jag till dagens huvuduppgift - bänkpress.
Jag värmer alltid upp med tior på låga vikter för att sakta närma mig maxvikten. Idag var planen att öka till 40kg i det tunga setet på 3-5 reps.
Och det gick galant! I 5 reps!
Så på med fem kilo till och ett personbästa på plats! Tjo!

Alltid lika roligt

Av Kattis - 20 april 2016 07:15

Frukost med sol över köksbordet.
Ett skönt sätt att starta dagen på.

Idag står det bänkpress på schemat och jag känner hur jag börjar ladda redan nu. Kommer jag kunna öka vikten idag, kanske göra ett pb?

Igår tog jag vilodag efter att ha kört dubbla pass på måndag. Så det kändes helt ok och jag är nu utvilad och redo för ett bra pass idag.

Av Kattis - 19 april 2016 09:45

Att det hänt mycket i mitt liv den senaste tiden har jag ju redan berättat. Och att det nog börjat vända till mer positiva förändringar har jag väl också påpekat.
Men även de bästa och roligaste händelser kan ju upplevas aningens stressiga. Förändringar påverkar ju oftast inte bara en individ, utan även de runt omkring.
Men det här kommer bli bra!


För några veckors sen kastade jag mig ut för branten och slängde iväg en jobbansökan i ett rent spontant infall.
Efter bara några dagar kom mail med ett flertal tester som skulle genomföras. Intelligens-, personlighets-, språkförståelse- och svenskatest satt jag plötsligt och plitade mig igenom. Fortfarande utan att riktigt våga ta det på allvar.
Efter nån dag ytterligare kom önskemål om arbetsintervju!
Skit! Vänta nu! Jag har ju sökt jobb! På riktigt!

Och ja, nu väntas uniformsprovning och fotografering. Så jag måste nog våga inse att jobbet är mitt!

Jag kan inom kort titulera mig flygplatskontrollant!

Av Kattis - 18 april 2016 17:02

Tränat styrka har jag väl alltid gjort i någon form.
Redan som tioåring stod jag på vardagsrumsgolvet och körde Susanne Lanefelts workout-pass, och jo visst var där små inslag av styrkeövningar.
Men för två månader sen drog jag igång ett styrkeprogram utformat av någon lite mer insatt i konsten att verkligen bygga muskler. Inte bara köra lite hantelstyrka för tjejer a'la glittrigt magasin. Nej nu vill jag bli stark. Och stor. Det hör liksom ihop.
Vem sätter någonsin ihop uttrycken liten och stark?! Stor och stark, heter det av en anledning.

I början av programmet startade jag från ganska lätta vikter, för att kunna sätta tekniken bra och få till rörelsen ordentligt. Sen har jag ökat varje vecka, antingen i repetitioner eller i vikt.
Vartefter jag kände styrka byggas på började små mål utforma sig inom mig.
Femtio kilo är ju ballt. Den egna kroppsvikten vore ju häftigt! Och den riktigt grymma tresiffriga...

De övningar jag lägger störst energi på är de som ingår i styrkelyft. Knäböj, marklyft och bänkpress.
Tänk att kunna pressa sin egen vikt!

Mina mål har först och främst lagt sig på den egna vikten. Dit vill jag komma i samtliga moment!
Och det kommer ju ta olika lång tid.
Först sätter jag siktet på en tia i taget.

Fast nu måste jag få klappa mig på axeln och känna mig nöjd ett tag! För målet med den egna vikten, 60kg, är nu nått i marklyft. Idag gjorde jag en femma, fem repetitioner (lyft), på just 60kg!

Mission accomplished

Av Kattis - 18 april 2016 07:36

Klockan ringde tidigt. Så där totalt onödigt tidigt. Helt bara för att jag vill.

Upp och klä på mig, ett snabbt toalettbesök och sen ut.

Jag har börjat med en ny vana.
När ändå allt annat i livet kastats upp och ner kunde jag lika bra slänga in en sån också.
En tidig morgonpromenad. En vandring tillsammans med tidig fågelsång där jag vaknar till liv med soluppgången. Riktigt mysigt faktiskt.
Det enda som är jobbigt är just att komma upp ur sängen. Allt annat är positivt. Så då väger det ju över.

Det blir ingen lång promenad. Kanske jag utökar till en timme imorgon.
Men poängen är en annan. Nämligen att framtiden väntas betyda just väldigt tidiga mornar.

Av Kattis - 17 april 2016 15:31

Det blev ett superskönt pass på en dryg tolv km. Vi höll ett bra tempo på runt 6.10 och det var egentligen bara en backe, helvetesbacken även kallad, som fick oss att hamna över sjufart en kortare distans.
Backen är en seg jäkel och en hel kilometer lång. Börjar svagt lutande för att stegra sig allt eftersom man närmar sig toppen.

Jag har lagt min träningsfokus på styrka på sista tiden och började ett nytt styrkeprogram för två mån sen. Det jag nu börjar lära mig är vikten av vila och återhämtning. Jag är dålig på sånt.
I början av programmet körde jag lätt sju pass i veckan med en vilodag inslängd någonstans.
Men i och med att jag börjat lägga på mig mer och mer muskler och blivit tyngre, gått upp några kilo, har jag känt att löpning blir jobbigare och jobbigare. Så klart.

Så nu börjar jag lära mig att se till att ge benen ordentlig återhämtning innan de mest krävande passen. Och det var en rejäl skillnad nu när jag hade en vilodag mellan knäböjs-passet och långpasset i löpning.
Det känns jätteskönt att jag lät mig ha den dagen utan några större skuldkänslor. Vilket jag tidigare lätt fått.
Klapp på axeln till mig.

Av Kattis - 17 april 2016 10:09

Kämpar med att mjuka upp min nackspärr efter konstens alla regler. Vill inte bli hindrad av värk. Sånt gillar jag inte!

Det står långpass på schemat. Tillsammans med löparkompisarna tränar vi för att förbättra uthålligheten inför ett planerat trailpass på 18km. En mysig tur längs leden då vi blir avsläppta långt hemifrån och löper hemåt. Just den känslan gillar jag skarpt. Att ta sig hem. Att inte bara springa en runda dörr till dörr.

Men morgonen bjöd visst på regn och då vädret säger sol om nån timme avvaktar vi och hoppas på det bästa. Får jag välja löper jag hellre i solsken än i piskande regn.
Men vi får väl se.
Precis som jag ogillar att bli hindrad av smärta vill jag heller inte låta vädret stoppa mig.

Av Kattis - 16 april 2016 14:05

Det sista halvåret har varit mycket turbulent och innehållit många jobbiga sorger för min del. De har kommit med jämna mellanrum och gett mig precis så lång tid jag behövt för att resa mig innan nästa dos slagit in. Väldigt jobbigt. Men jag hänger med.

Det har inneburit stora förändringar i livet på olika sätt och jag har mer än någonsin insett hur svårt jag har för förändringar. Vilket jag fått jobba med en hel del då. Kanske bra?

Till exempel har jag, som älskar hundar, läst hund en hel del och under en tid velat jobba med hundar, fått förstå att en hund inte får plats i vår familj. Efter många stora konflikter har jag till slut fått ge upp, för att inte låta det påverka varken hund eller familj negativt, och låtit Freja flytta tillbaka till sin uppfödare.
Det var ett beslut som var fruktansvärt jobbigt på flera olika plan. Inte bara separationsmässigt.

Så nu är jag en hundmänniska utan hund...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards