En bit ur mitt liv

Alla inlägg under oktober 2015

Av Kattis - 27 oktober 2015 21:55

Dagarna rullar lite fort nu!

Lördagens gala tog också slut lite fort. Fest på hög nivå med lyckliga vinnare och glada människor.

Till att börja med leddes vi som nominerade och potentiella vinnare in i vip-rummet för lite extra info. Hur gör vi om vi vinner, vart går vi och lite sånt? Prydda med liten nomineringsbrosch leddes vi sen in till minglet där det bjöds på skumpa och togs pressbilder.

Sen drog middagen igång och priser började delas ut direkt. Nervöst!
Självklart låg priset vi nominerats för, 'Årets Värdefulla Förening', så gott som sist i utdelningsledet. Och självklart kunde vi inte läsa ut när det var dags från programbladet utan fick sitta som på nålar hela kvällen!

Men så kom vår tur.
Vinnare är... inte vi.
Nej, det hade vi inte väntat oss heller. Men att se vår lilla nomineringsfilm var stort bara det! Häftigt!

Sist plockades samtliga nominerade och vinnare upp på scenen under framförandet av 'You're simply the best'.
Sen blev det efterfest.
Och natt på hotell.

Av Kattis - 24 oktober 2015 11:02

Det blir inte ofta. Men idag fick vi till det. Stor & Liten, judo för de allra minsta.
Elvis är ju lite av den fega sorten. Och det säger jag helt utan hån. En del är lite fega bara, och det får man vara. Men det är ju bra att jobba på.

Vi är ju inte ofta med på dessa pass så det blir ju lite läskigt varje gång, då vi inte varit på flera veckor.
Så det tar en liten stund att släppa loss för Elvis. Men det får ta den tid det tar.

Jag ser till att han är hos mig och att vi håller oss alldeles intill ytterkanten av gruppen. Han tillåts inte springa bort och gömma sig.

Efter en stund, när han fått iakta händelserna en stund, lossnar rädslan och han börjar vilja vara med.
Och det kan ju ta längre tid för andra barn. Men man får inte ge upp!

Nu kommer en liten åsikt från mig, med risk för att låta som en moralpotatis. Jag vill redan nu påpeka att jag dömer ingen, vill bara påvisa vad jag personligen tycker är ett lite tokigt hanterande av situationer med fega barn.
Det gäller detta då man som förälder skickar konstanta signaler om att man ger upp till sitt barn. Att vill du inte vara med, vill du inte göra den här övningen, gör du inte som de andra barnen, då åker vi hem!
Att hela tiden hota sitt barn med att 'då åker vi hem' eller 'då kommer vi aldrig hit nån mer gång' är ju jättetokigt. Det hjälper knappast barnet att komma över sin rädsla och feghet om man bara tar barnet därifrån. Målet måste väl ändå vara att hjälpa barnet jobba med sina inre problem och inte bara strunta i dem.

Försök tänka tvärtom. Det är i sådana lägen vi behöver vara med ännu mer, men på barnets villkor. Om det så handlar om att stå på kanten och titta på under en hel termin.

Av Kattis - 22 oktober 2015 08:24

Mardrömmar. Skrämmande, läskiga, sömnstörande.

Många sådana nätter nu för tiden. 

Undrar varför?


Vaknade slut i kroppen efter gårdagens bjj-pass och styrketräning. Och av nattens fruktansvärda flykt undan dinosaurier. Spenderade de mörka timmarna på Jurassic Park av någon löjlig anledning. En väldigt dum ide. Det var inte rogivande alls.


Med en liten sjukling i soffan får det bli en lugn dag här hemma. Passar mig perfekt. 

Det blir ännu en dag med tentan. Kanske kan jag komma fram till hälften av den tjocka luntan. 

Om jag bara vaknar till liv nån gång...


Av Kattis - 21 oktober 2015 10:01

Makrill i tomatsås.
Sitter bra efter ett styrkepass.

Solen skiner, himlen är blå och kroppen arbetad. Känns gott.
Och lite lättare var det att kliva ur sängen denna morgon.

En bra dag helt enkelt.

Av Kattis - 20 oktober 2015 22:01

Två dagar har jag nu, tillsammans med tränarkollega, spenderat på ortens högstadieskolor för att bjuda in tonåringarna till prova på-pass i judo hos oss på klubben. Det är ett projekt i samarbete med idrottsförbundet för att få tonåringar, och särskilt tjejer, in i idrotten. Få dem aktiva i någon förening för en meningsfull tillvaro.

Jag kan inte påstå att ungdomarna var superentusiastiska över lag, det var en hel del attityd bland många av dem, vilket jag tolkar som feghet. Mina söner skulle aldrig tänkas bete sig så. Men det är ett kapitel för sig.

En del tjejer var ändå väldigt intresserade och jag hoppas på att få möta dem på mattan nästa vecka.

Blir ett spännande projekt som kan gå hur som helst. Vi är i alla fall en engagerad klubb.

Av Kattis - 20 oktober 2015 07:15

Det var en plåga att kliva upp denna morgon. En fullständig mardröm.

En ny bok fick mig att ligga vaken fram till midnatt igår kväll. Kan kalla det sträckläsning. Plötsligt tog boken slut.
Det, plus några avbrott av törstiga barn och kissnödig blåsa, gjorde att min sömn aldrig fick göra sitt.

Hoppas på en bättre sömn nästa natt.
Eller... Ingen bok.

Av Kattis - 19 oktober 2015 22:13

Ibland kliver plötsligt någon in och får saker att funka. Lägger in lite energi och får delar att lägga sig till rätta och saker att falla på plats.
Kanske helt omedveten om sin betydelse. Men ger ändå känslan av att allting bara löser sig.
En vän helt enkelt.

Idag hade jag en sån.

Av Kattis - 19 oktober 2015 07:12

Att gå in i ett projekt. Tacka ja till en uppgift. Och sen inse att det innebär mycket mer jobb än vad en själv planerat för. Irriterande. Stressande.

Jag känner att jag fick något dumpat i knät utan tillhörande bruksanvisning.
Det gör mig lite smått störd och ger mig känslan av att ha blivit lurad. Även om jag inte tror att så var meningen.

Hur som helst sitter jag nu med ett projekt i famnen som ska ros i land. Och jag vet inte riktigt hur.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards