En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 17 september 2015

Av Kattis - 17 september 2015 17:05

Böcker.
Älskar böcker! Älskar doften av dem. Känslan av dem och ljudet när man bläddrar.
Bibliotek älskar jag således också. Stämningen, tystnaden och respekten. För ordet. Det skrivna och det talade.

Men nu för tiden när jag lånar böcker med mina små känner jag att någonting hänt i förlagsvärlden. Eller är det i konsten?
Ett barn, och ofta vuxna till stor del också, dömer boken lite efter utseendet.

När jag var barn var jag en storslukare av böcker. Kunde ägna hela dagar åt att läsa och drömma mig bort bland raderna.
Först ut var Astrid Lindgren.
Underbara berättelser ofta illustrerade av Ilon Wiklands magiskt vackra bilder. De förhöjde läsningen avsevärt!

För så är det ju i början. Bilden är en stor del av berättelsen.

Men nu när vi rotar runt i boklådorna är ofta illustrationerna rent vedervärdiga! Riktigt fula bilder tecknade på ett märkligt sett. Kanske i tron att barn hellre ser bilder som ser ut att vara ritade av deras jämnåriga?

Nej. Besviken.
Tillbaka med konstnärerna inom bilderboksvärlden! Tillbaka med skönheten mellan textrutorna.

Av Kattis - 17 september 2015 11:30

Ligger på soffan. Kors i taket! Måste va nåt fel på mig?!
Ryggen värker lite och jag blir direkt nervös för ryggskott. Tänjer och vilar.

Fick en liten femma med vovven i uppehållet tidigt i morse. En fruktansvärt otrevlig sådan. Vaderna var som betong och slet i hälsenorna så det skrek om det. Halvvägs in i svängen kom sen en håll som inte var av denna värld. Som en enorm knut mitt i solarplexus!
Trampade fram med pyttesteg och tänkte att nu kör jag som tarahumaraindianerna och det måste ju va bra!

Så när jag närmade mig fyra kilometer blev jag förbannad. Jädra dretkropp till att stöka nu då, tänkte jag och kände hornen växa fram i pannan.
Sen plötsligt lossnade allt och sista biten rullade på helt underbart.

Men förmodligen spände jag mig hela vägen och därför fick jag ryggvärk istället. Suck.

Jaja.

Av Kattis - 17 september 2015 07:40

Ute vräker regnet ner och det är olycksbådande mörkt. Höst på alla plan.

Sitter vid det stora, svarta bordet i köksdelen som ännu inte blivit renoverad. Ser tv4 Nyhetsmorgon via paddan och känner hur trött jag är, rakt igenom. Sömnig.
Skyller på mörkret och hösten.

Storpojken ligger, någonstans dryga tio milen bort, i ett tält som inte är av denna dag. Jag kan bara hoppas att det är någorlunda vattentätt!!

Det är skolresa. Inkluderar vandring, paddling och tältövernattning.
Vetskapen om att gossen skulle vara den som stod för sin grupps boende, tält, kom mig till känna förmiddagen innan avfärd. Hmm. Hade gärna mottagit just den informationen ett par dagar tidigare!
Nog för att familjen har tält, en hel drös faktiskt, men kvaliten och funktionsdugligheten på dem lämnar nog aningens att önska.

Ett kommer från ÖB. Det går bort direkt. Kan duga till lek. Trasigt både här och där.
Ett är ett femmanna köpt i Danmark. Förmodligen på deras variant av ÖB. Skitkomplicerat att få upp och är inte heller ett alternativ att släpa med sig på skolresa.
Sen har vi ett riktigt tält. Proffsigt och riktigt bra och pålitligt. Ett åttamanna. En tipi.
Heller inget han vill sätta upp.

Återstår gör då ett sista litet tält som kära grannen kom över med då denne skulle flytta och behövde minska innehållet i sina gömslen.
Det är ett två el tremanna, grönt och trekantigt. Ett tvättäkta Indiana Jones-tält. Ungarna har älskat det!
Hur många år det har på nacken har jag ingen aning om och om det regnar in vet jag inte heller. Men det är helt! Och det är ju alltid en bra förutsättning för en bra natt.

Så nu hoppas jag för allt vad jag är värd att storpojken sluppit regn.
Och att jag i framtiden får åtminstone ett dygn på mig att se om vi har det som behövs.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards