En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2015

Av Kattis - 10 augusti 2015 22:27

Ett bra judopass fick avsluta dagen.

Denna sommar har vi haft mängder med gästtränare hos oss. Vilket varit jättekul!
Idag var det dock sista gästtränarpasset. Med en tränartjej från Stockholm. En underbart mysig och pedagogisk en.

Passet blev mycket basic med grunderna i fallteknik och olika bitar ur nevasa. Skitbra!
För hur högt graderad man än är, hur väl man än kan alla tekniker, så är det alltid väldigt bra att gå tillbaka till grunderna ibland.

Det är alltid nyttigt att börja från början med jämna mellanrum.

Av Kattis - 10 augusti 2015 17:28

Veckans bok.

Jag har märkt att jag dras till böcker där handlingen utspelar sig i Afghanistan och länder där större delen av befolkningen är muslimer.

Jag vet inte varför. Men jag fascineras av livet och kulturen. Jag vill hela tiden lära mig mer, läsa mer livsöden och livsberättelser därifrån.
Dömma orkar jag inte göra. Självklart är jag inte för kvinnosynen några valt att skapa.
Jag kan inte mycket om det. Men jag är nyfiken.

Sen gammalt kan jag rekommendera 'Flyga drake', av Khaled Hosseini, en av de absolut bästa böcker jag läst. Och även hans böcker efter den, 'Tusen strålande solar' & 'Och bergen svarade'.

Läs.

Av Kattis - 10 augusti 2015 14:41

Av Kattis - 10 augusti 2015 12:57

Nu har vi spikat vårt nya schema som drar igång nästa vecka.

Det handlar om kampföreningen alltså. Min klubb, i fortsättningen kallat.


Vi växer hela tiden och nu kommer vi starta barngrupper för varje åldersgrupp. Det blir många grupper, många pass och ett stort schema!

Förutom judo, har vår klubb även mma, kick ´n box och bjj.

Denna termin kommer jag hålla i två av barnpassen i judo och ett bjjpass varannan vecka.

Det ska bli spännande och utmanande att ge sig upp på mattan som tränare i bjj. Lite läskigt också!

Min plan är att driva bjj-passet på en väldigt basic nivå, med mycket fokus på smidighet och styrka.


Bjj är ju väldigt mycket smidighet. Att träna med en rutinerad är ofta som att trassla runt med någon som dansar brake dance! Det är lätt att bli helt bortkollrad och förvirrad. 

Jag älskar bjj!! Det är så otroligt roligt att få ligga och brottas runt med någon och kämpa med att lirka in svep, lås eller stryp. Jag jobbar mest med stryp. 

I våras fick jag änligen mitt blå bälte i bjj. Då hade jag kämpat i nästan tre år på det. 

Vår klubb har inte haft någon egen tränare för bjj inom klubben, utan vi har hyrt in utifrån. 

Det har varit dyrt och klurigt att få in bra tränare som har tid och möjlighet. Därför har vi fått byta tränare vid flera tillfällen.

Nu hoppas vi att det ska bättra sig. 



Lycklig som få var jag den dagen min tränare tilldelade mig ett blått bälte!!


Av Kattis - 10 augusti 2015 11:40

Morgonkaffet blev lite på rasken denna morgon.
Fick skynda iväg och fylla på vår lilla försäljningslåda på företagen. De gapade ekande tomma.
Och en order skulle packas och skickas iväg.
Fast med postens snåla öppettider får det gå iväg imorgon.
Hur kan ett företagscenter enbart hålla öppet 90 min per dag?!
Innan tio...

Jag driver ju som bekant en webbshop. Och detta kan jag sköta hemifrån. Vilket passar mig perfekt då jag inte vill ha mina barn på dagis/fritids fyrtio timmar i veckan.
Men istället är jag aldrig riktigt ledig.

Nästa mån startar skolan för flertalet av mina barn. I år kommer jag att ha en etta-gluttare, en i fyran, sexan och en i åttan.
Yngsta börjar nu sitt sista, och mitt allra sista!, år på dagis.
Jag kommer gråta floder när den avslutningen sker nästa sommar!
Tänk, i tio år har jag haft mina barn där.
Och så min äldsta som börjar första året i gymnasiet nu på ons!!

Känns som att jag själv gick på gymnasiet för bara några år sen.

Av Kattis - 9 augusti 2015 21:58

Benen hade kraft men lungorna gick på tuggummi. Otroligt trögt!

När jag får med mig gubben min på en löprunda är det lyx. Han har liksom lite gått i stå sen stukning och operation.
Men han är ju en sån där som springer görfort fast han inte kommit ut på evigheter. Gärna under 4.00-tempo
Det är perfekt för mig när jag vill ha en hare. Eller en som lite lätt lufsar bredvid och håller mitt för dagen önskade tempo.

Fast det kan också kännas sisådär när man kämpar sig fram med döden i vitögat och han springer korssteg lite lätt framför en.

Av Kattis - 9 augusti 2015 17:52

Planerat lite till.

Golv, skåp, köksbänk och diskho är ju så gott som spikat.
Så idag har mannen min och jag försökt reda ut våra viljor kring detta med kakel o tapet. Det gick rätt fort att finna kakel men tapetväggarna chockade mig.
Det var skrikiga färger och explossiva mönster åt alla håll. Och jag som vill ha något lättsmält.
Boråstapeter har en vi valt i ett rum på övervåningen för många år sen och den finns kvar. Och i en grå nyans kan det nog bli riktigt bra.

Men kaklet var det som gjorde min dag.

Lhådös kakel. New York.

Av Kattis - 9 augusti 2015 14:54

Dennis är så lycklig och stolt över att han klarar av bakåtvolten nu!

Mamma blir imponerad och inspirerad. Jag ska banne mig också lära mig!

Resultat kommer...



 

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards