En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2015

Av Kattis - 21 augusti 2015 13:47

Så börjar sakteliga några köksdetaljer landa här hemma. Kaklet har infunnit sig och idag kom den urtjusiga diskhon hem.
Funderar på om den är för ömtålig i vårt hem. Hoppas inte det.

Av Kattis - 21 augusti 2015 07:46

Så knatade gymnasiekillen iväg till bussen för att bege sig till sin skola i grannkommun. Andra riktiga skoldagen och det känns redan som att han fallit till rätta.
Känns skönt i mammahjärtat.

Idag är en ledig dag för lille Elvis. Han gör sina barnlekstimmar under tis-tors och vad vi ska hitta på mån- och fredagar är ett litet gissel. Jag räknar med att få slå på högsta aktivitetsberedskap. Hoppas att jag lyckas lösa det på en nöjsamt sätt.
För oss båda.

Om inte annat kan vi ju banka ner spik och slipa golv tillsammans. För trägolvet blir kvar.

Av Kattis - 20 augusti 2015 21:40

Ja, mycket kök är det.
Men jo, det är inte slut än. Har ju knappt börjat.

Ikväll kunde vi inte låta bli att riva upp golvet. Som vi visste dolde ett gammalt spikat plankgolv, samma som i intilliggande vardagsrum.
Men eftersom vi även visste att köksdörren ut till altan gick in till en groventre förr, så hur golvet såg ut där hade vi ingen aning om.
Sen har kök och matplats varit åtskillda med en vägg så golven kan nog vara olika däremellan.

Så nu kunde vi inte hålla oss längre utan rev och slet ut den vidriga laminaten från matplatsen. Fann gjorde vi detta plankgolv som väntat, som även låg i hörnet vid gamla groventren. Om dock lite ilappat med nyare brädor.
Ut mot köksdelen finns bara spån däremot, men det kan man ju byta.

Så nu vilar beslutet; 'spara gammalt eller lägga nytt' i luften.
Jag vet nog vad det blir.

Av Kattis - 20 augusti 2015 15:09

Sitter som bäst och funderar (googlar) på hur jag bäst sköter om min vackra tegelvägg. Den gamla fogen rasslar gärna ner så fort man petar på den och jag tänker att det vore ju smutt med något som får allt att sitta kvar och undanhåller överdrivet dammvirvlande.
Men överallt läser jag om olika sätt att tvätta ren stenarna för att få dem riktigt fina...
Vadå?! Då ser de ju nya ut!! Vad är det för idioti?

Av Kattis - 20 augusti 2015 14:52

Dammet ligger ännu i luften.
Dammsugit och torkat överallt, men snart lägger sig nog nästa dammlager igen.

Med stendamm yrandes ner över hela mig, ner i ett tjockt lager över håret och in i behån, har jag nu hackat mig fram genom väggen.
Nu är all puts och tapet nerhackad och bortborstad från tegelväggen, armarna skrek av ilska och skakade av ansträngningen när jag närmade mig den sista biten. Det var väldigt krävande för armarna! Men väldigt härligt för själen.

Att få skala bort det fula jag aldrig tyckt om och rota fram det jag längtat efter. Och sen se att det blev precis så där vackert som jag drömt och fantiserat om.

Ett steg mot förverkligandet av mitt kök.

Av Kattis - 20 augusti 2015 07:21

Dricker morgonkaffet med benen vilande på stolen intill. De är trötta så dem värker.

Igår drog terminens bjj-pass igång. Vilket kändes otroligt kul! Vi var inte fler än sex stycken på mattan men vi slet som det dubbla.
Vi jobbade mest på drillar och passeringar med guard som utgångspunkt. Och trots att det då handlar om att jobba sittande så gott som hela tiden så får ju benen jobba till de darrar av anstängningen. Så nu är de trötta.

Gymnasiekillen kom också hem trött igår.
Det kostar på att plötsligt få en timmes resväg och helt ny skola full med nya människor. Och ännu mer att komma hem till en mamma som, trots att hon kämpar med att hålla låg profil, inte vill annat än att få veta hur resan gick och hur mötet med nya klassen kändes och vad de fick göra och hur ser terminens schema ut??

Mitt eget schema för dagen handlar till stor del om att damma klart med tegelväggen. För fy vad det dammar. Och dammet är världsbäst på att leta sig in överallt och fram hur långt som helst. Det handlar om en kamp.
Allt.

Av Kattis - 19 augusti 2015 13:57

Nu har jag hackat färdigt för idag.
Därefter fick jag storstäda hela huset typ. Vita fotavtryck gick kors och tvärs på hela undervåningen och de ville inte försvinna med dammsugarens hjälp utan krävde avtorkning.
Och det var lika bäst att ta dem med en gång, annars hade de väl knatat upp i soffan och ner i sängarna.

Halva väggen avklarad och hoppas på att få andra klar imorgon.
Helt galet vackert blir det i alla fall.

Av Kattis - 19 augusti 2015 10:46

Förmiddagsfika.

Dammig in på bara skinnet vräker jag i mig smörgåsar och kaffe. Hungrig som en varg!
Är som bäst på gång med att hacka fram tegelstenarna över öppna spisen. Kommit en bra bit nu och det blir så vackert!

Fast själv känner jag mig inte supersexig i blåställ och gasmask.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards