En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2015

Av Kattis - 28 augusti 2015 07:12

Golvet i köket har kommit på plats. Trasmattebiten längs in mot yttervägg har bytts ut och ersatts med ny spont av samma dimension.

Nytt möter gammalt.
Båda är vackra på sitt eget sätt. Det gamla med sin själ och sitt uttryck, det nya med sin fräschet och släta yta.
Nu kommer ju golvet oljas med färg och så småningom tänker jag att de båda golven kommer ihop lite mer enat. Fast å andra sidan är väl även skillnaden en slags historia värd att försvara för framtiden.

Denna helg är det meningen att golvet ska blir klart. Det ska nu slipas, efter att alla spikar klubbats ner ordentligt, och sen oljas tre gånger med ett dygns torktid emellan.
Under denna tid får det inte användas.
Hmm... Blir till att gå in fönstervägen till vardagsrummet.

Av Kattis - 27 augusti 2015 11:53

Av Kattis - 27 augusti 2015 11:52

Kaffe på altan.
Luften är blek och höstvindar blåser. Sitter med koftan om mig och är mätt efter dagens lunch. Matrester.

Armarna svider. De har fått jobba en del på sistone.
Idag har jag slipat av köksväggarna lite ruff. Vill inte förstöra det grova uttrycket mer än att slipa bort lösa flisor och få en bra yta för färgen att fästa på.
Väggarna är fulla av hammarslag och kvisthål. Älskar det så! Grovt, stabilt och självsäkert. Rejäla, naturliga brädor som inte skäms för sig.
Lite. Som. Jag. Försöker. Vara.
Avundas väggarna.

Jag hann även med att kvistlacka dem. Tror det var med en grundfärg i kombo. För nu är det vita. Som laserade. Ursnygga!

Mannen ringde upp och förmanade mig för både det ena och det andra inför målningen. Nervös.
Som om jag aldrig målat förr. Men nu är det detta kök med alla sina drömmar.
Det är viktigt nu.

Av Kattis - 27 augusti 2015 07:14

Igår kväll blev det så dags att sätta gips i taket. Det var tid för utrymning av kök fullständigt. Matplatsen skulle in i vardagsrummet.

Sagt och gjort.
De tre sofforna av tre och tvåsitsmodell vreds upp och trängdes ihop likt en biosalong. Det blir till att glo över varandras axlar ett tag framöver.
Sen ställdes matbord, med stolar för åtta, bredvid sofforna. Mycket rum för att komma runt blev det inte. Det blir signalsystem för att ta sig in och ut ur vardagsrummet den här tiden av köksbygget. För man kan bara passera en åt gången.

Själv tänkte vi vuxna att detta blir ju krångligt men det får gå. Det är ju inte så länge detta bygge pågår.

Barnen tänkte inte lika.
De kom jublande inspringandes och uppskuttandes i sofforna. 'Jaaaa!! Kan vi inte ha så här jämt?!'

Passagen in genom trångheten var visst inte så illa som vi vuxna tänkte. Som vanligt tänker vi för snävt.
Barnen fann på mängder av invägar; under bordet, över bordet och en sving över alltihop i chinsbaren.

Jaja. Barnen lider inte i alla fall.

Av Kattis - 26 augusti 2015 12:23

Gamla kökplankorna längst in mot ytterväggen har målats i varierande grader av vitt. De måste ändå bytas ut på grund av sitt ihoplappade trasmatteliknande snickeri.
Någon planka är tjock igenkladdad med någon typ av vax, om jag fattat rätt i denna djungel av behandlingsmöjligheter för trägolv, en annan är påpenslad med ett lager vit genomskinlig hinna, likt omsvept av en tunn sommargardin.
Den sista plankan ser så gott som obehandlad ut. Ser bara något putsad ut, rentvättat på nåt sätt.

Den vittäckta plsnkan ger mig panik. Plankorna får inte försvinna och döljas under färg!
Men den som behandlats med en skir vit olja. Den vill jag ha.

Idag kom resten av golvet förresten.

Av Kattis - 26 augusti 2015 09:35

Det är svalt under trädkronorna.
Skuggan ligger tät dit solen inte når. Jag trampar på lite raskare istället för att ångra klädvalet. Tröjan lämnade jag hemma.

Det rasslar inne i undervegetationen och jag känner mig nöjd med att hunden min inte hyser något intresse för jakt. Hon fladdrar vidare likt en yster kalv på grönbete.

Ett snabbt inköp för påfyllnad av kylskåp har jag redan hunnit med efter lämningen av barn på dagis och skola. Kom äntligen ihåg att få med mig badrumsrengöring hem denna gång. Det är hög tid att städa av vissa hygienutrymmen.

Men nu ska jag bara vandra lite till.

Av Kattis - 26 augusti 2015 07:11

Natten är tyst och huset sover. Syrsorna gör sitt bästa för att tystnaden inte ska märkas. De spelar sin melodi med ständig iver.
I vardagsrummet står vår kära Mosaq, chilensk fågelspindel. En stilla varelse som inte gör nåt väsen av sig. Det gör hennes mat istället. Syrsorna.

Liten kille trampar på små trötta fötter genom vardagsrummet och kryper ner i min säng. Puttar kudden tätt intill min och gosar in sig så när mig han kan.
Jag snusar honom i hans tunna trassliga hår och drar en djup suck.
Sen somnar jag gott till syrsornas sång.

Av Kattis - 25 augusti 2015 22:31

Åren fladdrar förbi, likt skuggorna i skymningen.
En ljusglimt av ett minne blinkar till.

Full av liv du dansade med min barndom. Målade vuxenlivet med ditt barnasinnes fyllda färgpalett.
Visade hur en inneboende ungdom håller färgerna vid liv. Nyfikenhet och livslust.
Din energi var smittande och våra trallande promenader bär jag alltid med mig. Du lärde mig dansa genom livet.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards