En bit ur mitt liv

Alla inlägg under augusti 2015

Av Kattis - 6 augusti 2015 22:36

Ushiro, otoshi, tai, ko uchi, kata och guruma.

Mitt huvud snurrar av teknikbenämningar och kontringar. Är helt slut i kroppen efter två och en halv timmes kastande och landande.
Vi har ju jobbat för gradering sen i våras och nu var det så dags.
Steg ett av brunbältesgraderingen är nu avklarad. Check på den!

Nästa vecka blir det fortsättning.
Spännande!

Av Kattis - 6 augusti 2015 14:50

Sjuåringen älskar att filma sig själv och vill gärna att jag lägger upp och delar det överallt.

Helst vill han ju ha en egen youtubekanal. Men det får han inte.

Han kan få ha en egen del här istället. 



                                         



 

Av Kattis - 6 augusti 2015 14:41

En nogger och solens värme mot benen.

Sönernas förehavanden är inget jag har rätt att tala om. Inte här i detta forum. Inte så mycket i alla fall.

Men ibland spricker nästan mammahjärtat av lycka när sönernas planer sätter sig perfekt.
Äldste sonen ska börja gymnasiet. Han är femton år och har hoppat upp en klass. Detta har jag dryftat åtskilliga gånger förut.
Han har en plan med sitt liv, ett mål han jobbat för sen tidig barndom.
Han ska bli paleontolog. Dinosaurier ni vet.
För det har han valt naturvetenskapliga programmet som första steg. Sen blir det Uppsala.

Vi var och besökte gymnasieskolorna vår ort tillhör under våren. Det ena var en kommunal och det andra en friskola.

Kommunala skulle byggas om. Hälften rivas och hälften renoveras. Det skulle byggas större och till slut innehålla samtliga gymnasieprogramm på samma skola. Bli jättestort. Sen.
Med andra ord skulle följande års skolundervisning ske på en byggarbetsplats. Och hur fort de än tror att det ska bli klart så tar det alltid ett år till. Typ.

Friskolan. Liten skola med två program på. Inga skåp. Skofritt.
Första veckan drog eleverna på ett läger för att lära känna varandra och starta några fältkurser.
Maten prioriterades starkt och därför hade skolledning valt att anställa riktiga kockar. För att få den ekonomin att gå ihop lät man det bli en riktig resturang. Det negativa med det blev att resturangen fick placeras en bit från skolan vilket medgav en promenad.
Ja, fy så negativt!
Skitbra med andra ord!!

Japp. Valet för gossen blev lätt.
Men att komma in är nåt annat.
Lyckades på förhandsförsöket och misslyckades på det slutliga. Men hamnade på en reservplats. Nr4.

Gossmor skrev ett mail.
'Vi lägger namnet på minnet', blev svaret.

Nu kom brevet med det slutliga intagningsbeskedet.

Antagen till friskolan!!

Mamma hoppar av lycka.

Av Kattis - 6 augusti 2015 11:39

Sov djupt och gott efter kvällens löpning. Precis som vanligt.
Alla människor som söker vård för sina sömnproblem borde ordineras löpning före sänggående. Skulle nog hjälpa 70%!!

Många problem skulle säkert hjälpas av träning. Och ibland kan jag känna att om man inte ser till att träna för sin hälsas skull, gör man inte vad man kan för sitt eget välmående, ska man inte få någon skattebetalad vård heller.
Men fy så elak jag är! Så får man väl inte säga...

Aja. Solen skiner idag och jag med den. Drömmen om ett nytt kök börjar sakta kristalisera sig i de lätta illussionerna om framtiden.
Golv funnet. Vask och kran utvalda.
Knoppar och skålhandtag likaså.

Både vask och blandare från Ikea.
Så billigt att man kan köpa nytt om de inte vore bra om några år!

Faktum är att trots att mannen bygger kök av finaste sort har vi nu beslutat oss om att hela köket blir från Ikea.
För att han ska slippa plöja ner nästan hundra timmar bara på det.

Nu lägger vi krut på det runt omkring istället. Ett riktigt bra golv och snygga väggar. Det tar ju sin lilla tid det också!

Väggen kommer nog få bröstpanel i pärlspont och nån riktigt snygg tapet.

Sen har jag ju min dröm om en tegelvägg.

Av Kattis - 5 augusti 2015 22:25

Min lilla löpargrupp jag försöker få till på onsdagskvällar går lite trögt.
Det är ett konstant flöde av ursäkter.
Sjuk. Borta. Ont. Tidsbrist. Uppbokad. Jobbar. På väg att bli sjuk. Mm mm.

Nu är jag inte den som dömmer eller påstår att någon ljuger. Absolut inte!
Men ibland...undrar man ju.

Tre är vi i alla fall som kommer iväg så gott som varje gång. Tre musketörer. Järngänget.
Ikväll blev vi dock bara två. Ändå.

Det finns olika sidor, iform.se tex, man kan rita upp rundor på. Och se längden på ett ung, hur lång löprundan kan bli.
Det är kul. Kul att leta nya löprundor och nya distanser.
Ikväll drog jag upp en femma längs skog och åkermark. På skogsväg.
Jättemysigt.

Det lilla järngänget har också bokat in sig på Bellmanstafetten om ett par veckor. Då kör man i lag om fem personer och får en picknickkorg efter målgång att mysa med på gröngräset.
Om det är bra väder då.

Men då har nog sommaren kommit.

Av Kattis - 5 augusti 2015 14:19

Kaffepaus.

Rännt runt som en tetting hela dan.
Skurat kök från topp till botten, skrubat luckor och köksmaskiner, så nu är det rent kan man säga.
Det var så sonen sa att det vore bättre om jag fick en bebis till så de slapp ha mig städandes hela tiden. Hehe. Tokpöjk!

Sen fick jag en dålig son på halsen inatt. Så mellan skrubbningarna har jag pysslat med honom. Men nu tycks han på bättringsvägen. Håller tummarna!

Tanken med köksputsandet är att det borde gå att sälja. Inget större fel med skåpen ju. Så i nån sommarstuga skulle det nog sitta perfekt.
Nu kan jag även visa hur det ser ut idag och hur det ska flyttas.

Här kommer man in från hall och farstu.

Och sen går köket ut i en typ av köksö. Som måste rundas. Hela tiden.
Med spisen i mitten.
Här syns matplatsen också.

Från matplatsen ser man köket från andra hållet.
Det är gjort i körsbär. Och nu när det är totalputsat ser det riktigt fint ut!

Och detta är dagens matplats på andra sidan köksön.
Med altandörren och vardagsrummet till höger.

Här kommer nya köket hamna. Spisen mot väggen bredvid altandörren och diskbänk under fönstrena. Det kommer byggas en smal bar från dörren och rakt ut så att köket bildar ett U.
Kommer bli kalas!!

Av Kattis - 5 augusti 2015 09:43

Tor svänger sin hammare i fjärran.

Jaha. Så var det regn och åska ännu en dag. Fast det är ju rätt mysigt när man sitter på altanen och hör smattret mot korrigerad plast och poolskydd.

Jag älskar ju hösten. Men med denna sommar förtas ju en hel del av myset med hösten. För det blir ju ingen större skillnad liksom. Det är ju kontrasterna som gör det.


De sista dagarnas bål och armpass känns i ryggen. Stel som en betongklump. Blir till att köra smidighet idag.

Så där ja!! Nu small det till ordentligt!!
Får springa och dra ut lite nätverkskablar.

Av Kattis - 4 augusti 2015 22:06

Nu letar jag golv.
Grunden till hemmet. Till inredningen. Till köket.

Att det ska vara plank är självklart. Furu vill jag nog.
Men den får inte bli gul. Så nog vitlaserad.

Får åka och kika runt imorgon.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards