En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juli 2015

Av Kattis - 29 juli 2015 08:41

Lite vin och en kantarelltoast fick avsluta kvällen.

Vaknar upp i ett disigt Värmland. Regnet hänger i luften när jag går min morgonsväng längs Frykens kant.
Inte en fågel hälsar mig välkommen. Är jag så tidig?

Känns ändå bra att vandra här. Njuter.

Av Kattis - 28 juli 2015 23:28

Systra mi drog med mig ut i skogen sen sommarkväll.

Av Kattis - 28 juli 2015 12:51

Jag är inte en av dem som började träna min sport som sjuåring. Har inte levt med den genom hela min tonårstid och låtit den växa med mig längs livet.

Jag började träna judo och bjj för drygt fyra år sen. Innan dess hade jag kört lite mma och älskade brottningsbiten. Fast in i sporten kom jag inte förrän efter trettioårsstrecket.
Men det går det med. Det är aldrig för sent!

Det är skönt att jobba med nya övningar och motoriska tekniker när man har en trygghet i sig själv och kan skratta åt när alla kroppsdelar inte gör som man vill. Eller när man, som jag, inte kan få sig till att göra saker på grund av en rädsla som spärrar allt.

Sen är det också så otroligt roligt när man plötsligt lyckas! När bromsarna släpper och varje steg och rörelse faller perfekt. Då kan man ogenerat tillåta sig att jubla högt!

Den där dagen när jag fick mitt allra första streck i bjj, när jag graderade för första gången, minns jag för alltid. Hur jag belönades för mitt mod att som vuxen kliva upp på mattan som totalt nybörjare. Hur jag gjorde mig förtjänt av en gradering för mitt kämpande och min utveckling.
Det är en stor känsla.

Av Kattis - 28 juli 2015 10:07

Semestern är tid för avkoppling, uppladdning, nöje och umgänge.

När man som jag har mina syskon fyrtio mil bort får man försöka få till det umgänget på semestern.
Så nu rullar vi till andra sidan landet. Mot väst.

Regnet kanar längs vindrutan och det finns inga problem med värme i bilen. Alltid något positivt när man ska färdas långt i bil.
De två äldsta ville inte följa med till kusinerna, de är ju bra mycket äldre än de andra. Jag är själv äldsta syskonet och fick barn ett antal år före alla andra.
Jag såg så till att de fick möjlighet att spendera dagarna med farmor och farfar istället. Så får de lite tid att vara endast två bröder och att vara stora.
Skönt att slippa känna att jag släpar med mig två motvilliga, skönt att kunna tillgodose deras vilja lite grann.

För så är det ju när man är många.
Konstant ett jämkande och alltid några som är missnöjda medans andra är nöjda.
Olika åldrar ger olika viljor.

Av Kattis - 27 juli 2015 23:47

Blev inga burpees.

Att lägga upp ett träningspass är jättekul. Planera och passa ihop olika delar. Tekniker och övrigt. Det kräver lite fundering.
Ibland lyckas man få till hela passet som ett pussel, där varje del, från uppvärmning - teknik - fys mm, liksom passar i varandra.
Att sen genomföra det man planerat kräver också sitt. Kräver anpassning och improvisation.
För alla övningar funkar inte för alla.
Vare sig det beror på att någon inte lyckas på grund av sin storlek, smidighet eller utvecklingsnivå, så gäller det ju för mig som tränare att få alla att känna sig med på tåget.
Tror att man lyckas ganska långt med det bara man ser alla och får alla känna sig uppmärksammade i sin nivå och kan visa passande alternativ till övningarna.

Idag blev det två roliga pass.
Det kom runt 13 judokas både till barn och vuxengruppen. Och det är bra med tanke på sommarlovet!

Vi hade två svartbälten på mattan till och med. Det har vi inte varit bortskämda med förr. Så det är superkul!
Att gå och ställa sig på tränarsidan som blåbälte med två svartgraderade på andra sidan mattan kan ju kännas lite... nervöst kanske. Själv väljer jag att ta det som en trygghet. Då har jag verkligen ett par att hämta extra hjälp och input från. Vilket jag gärna gör.

Sen att jag fick lära dem en teknik, ett svep, i nevasan (markbrottningen) var förstås också roligt.

Av Kattis - 27 juli 2015 14:44

Allting har ett slut.

Detta med husdjur är ett stort lärdomsprojekt gällande livet. Vi föds och vi dör.

För ett år sen ungefär fick familjens fina hamstertjej en kull med pyttesmå söta hamsterbebisar.
Lärdom nr1.
Sex små pluttar födde hon och fyra stycken överlevde. Två åt hon helt enkelt upp. För så går det till ibland i naturen.
Lärdom nr2.
Två av de små sötnosarna blev kvar i familjens vård. Därav hade vi plötsligt fyra guldhamstrar som skulle skötas, matas och ombesörjas.
Lärdom nr3.
Så har tiden gått. Igår kunde vi tråkigt notera hur självaste hamstermodern Lucy inte var riktigt kry. Låg och sov flämtandes dygnet runt och verkade må allt annat än bra.
Natten blev hennes sista. Imorse hade hon somnat in för gott.
Hon dog helt enkelt.
Lärdom nr4.

Vi föds och vi dör. I en ständigt pågående cirkel.

Av Kattis - 27 juli 2015 09:57

Ännu en morgonkaffe på altan.

Dagarna rusar iväg och jag grejar inte att hålla reda på dem alls. De lever sitt eget liv.

Idag är det måndag. Så mycket har jag lyckats luska ut. Och det betyder judo. Denna måndag betyder också att det är jag som är judotränare, till både barn & vuxenpasset.
Sommartid har vi nu haft jättemycket gästtränare och därför har vi vanliga tränare fått lite semester. Så nu har jag inte hållt nåt pass på flera veckor.
Skönt faktiskt. Då kan man kamma in lite inspiration och bädda för ökad motivation igen.

Så nu har jag fnulat på vad jag ska hitta på idag. En massa burpees kanske.

Av Kattis - 26 juli 2015 19:25

Vi värmer upp vårt hus med pellets. Funkar kanon!

Det som inte funkar är att beställa på bulk och ha ett jätteförråd, för då sprutas pelletsen in från en tankbil med en himlans hastighet och blir enbart till smulor och tjockar ihop det i skruven och... Ja, ni fattar.

Så nu när vi lärt oss det...så rev vi det stora förrådet för att bygga ett litet och köra säckvis istället.
Därmed öppnades det plötsligt upp en yta att göra nåt roligt med!
Gym! ? Till exempel.

Så nu har gubben byggt, sonen och jag målat, och - tadaaa!!
Nu har jag ett litet rum.

Det är ju inte stort, men bänkpressen och nåt mer borde ju få plats.
Ett litet gym ska det nog kunna bli.
Litet men effektivt.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards