En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juni 2014

Av Kattis - 19 juni 2014 13:39

Som den aktiva person jag är har jag ständigt svårt att sitta still. Därför sitter jag så gott som alltid och pillar med nåt då jag till sist ramlat ner i soffmode. Antingen en tidning, telefon(jag vet, hemskt va!) eller ett pyssel av nåt slag. Jag har jämt en stickning och sömnad igång.
Fast det kan bli pauser på månader innan de plötsligt färdigställs. Gärna då det bara är nån liten söm kvar. Den där sista tio procenten ni vet, som aldrig riktigt vill bli klar!
Det är som vid renovering. Planeringen är skitkul! Uppstartandet går finemang och det liksom rivs igång av bara attan. Början går jättefort och sen känns det plötsligt som att man hållit på med den där väggen i en evighet!!
Och så får man till slut så gott som allting klart. Förutom den där sista lilla listbiten som av en händelse fattades.
Den sista tio procenten!

Fast igår lyckades jag i alla fall färdigställa min poncho jag stickat på i en halv livstid. Eller ett halvt år åtminstone.
Och jag känner mig faktiskt riktigt nöjd! Kanske jag kan ha den på midsommar ?

Av Kattis - 19 juni 2014 09:21

Hotande grå moln kan nog inte förmörka denna dag för min mellangosse! Idag är det äntligen dags att plocka bort gipset och släppa fri hans vänsterhand!

Det var för drygt tre veckor sen som han stod och hängde över skolbänkarna i skolan. Mellan två bänkar med en hand på var sida. Plötsligt slant den ena handen och den andre tummen blev knäckt.
Inget ben gick av, men ledband och senor blev tydligen skadade. Så nu hoppas vi att allt ser bra ut och att fortsatt gipsning eller lindning ej behövs.
Det är bara att hålla tummarna...

Av Kattis - 18 juni 2014 16:39

Dagen efter en jobbnatt är alltid lite konstig. Jag känner mig lite bakis på nåt konstigt sätt.
Min mamma är här för att jag ska få en chans att sova lite eftersom alla barn är hemma på sommarlov. Och jag lyckades sova till klockan var över tre!! Det är inte ofta kan jag avslöja! Så det känns väldigt skönt.

Igår var mina ben tunga och trötta, så det blev inte mycket mer fysisk aktivitet än en promenad. Och den tog jag med mor och min minsta lilla plutt. Elvis.
Vi gick och matade änderna vid ån med gamla hamburgerbröd som ingen tänker äta upp. Det togs tacksamt emot!

Freja får alltid träna lite anti-jakt då vi står där bland flaxande skränande änder. Och igår var hon jätteduktigt faktiskt!
Hon låg där stilla och tittade på dem på bara någon meters avstånd!

Hon blir två nu om någon vecka och det känns som att hon närmar sig en slags mognad. Jag har ingen brådska med hennes träning, speciellt eftersom hon är ganska fjompig av sig. Jag skyndar hellre långsamt. Det finns inga planer på några tävlingsnivåer inom någon gren i alla fall.
Inte på några år i alla fall... ?

[Bild]

Av Kattis - 17 juni 2014 10:46

Klockan är långt in på förmiddagen och ännu ligger några grabbar kvar i soffan med pyjamas. Några andra ligger och myser i tältet utanför, också de i pyjamas.

Det är ju sommarlov...


Snart är tiden dags för lunch. Normalt sett. Men nu har ju en stor del av goss-skaran just ätit frukost. Och några av dem har till och med ätit frukost två gånger!

Gossmor tillhör även typen "vägra laga mat hundra gånger om dagen", så lunchen brukar bli som den blir. Mindre viktig känner jag. Kanske dålig morsa, men knappast svältande barn.


En av gossarna drog upp en fet abborre då vi var i skogen här om dagen. Den röktes friskt till middag igår. Smaskigt.

Eller, ja. Mysigt i alla fall... Laxen jag kompletterade med var godare.

Det är ju något speciellt med mat som jagats på egen hand. Men gott vete tusan om det är egentligen. Fast gossarna åt ju faktiskt!


Dagens middag kommer bestå av stekt sidfläsk. Helt enligt Samuels meny. Säkert lagar han den själv också.

Bra med barn med intresse för matlagning. Sommarlov för mig med =)

Av Kattis - 16 juni 2014 14:10

På trappan utanför köket ligger min lilla lurviga fyrbenta vän helt utslagen. Det blir en lugn dag idag. För henne i alla fall.


Själv har jag tappat kontrollen över mina armar efter styrkepasset jag tog mig igenom innan lunch. Allting känns så konstigt jobbigt så här i värmen. Och då är det ändå inte jättevarmt.

Det är som att syret inte riktigt räcker till.


Denna måndag fick bli en dag i ingentinget. Om man nu kan kalla det det då man fixat tvätt, disk, dammsugning och rengöring av soffor. Och så ett styrkepass på det. Fast i min värld blir det en ingenting-dag.

En dag bestående av inget annat än det vanliga.


Men ikväll blir det judo och bjj! 

Av Kattis - 15 juni 2014 21:35

Plockade med mig halva barnaskaran, de som tränat judo var för trötta för att ta steget ur huset, och den löpande nannen och körde in i skogen. Till den lilla plaskdammen med den mysiga skogsrundan intill. Den jag för bara några timmar sen just rännt runt.

Mannen guidade fram vänfamiljen till vår lilla skogsoas och parkerade gossmor med de nio barnen vid vattenbrynet medans han och det andra föräldraparet sprang rundan.
Vovvan min fick de med sig som bonus. Så nu har hon rännt så det räcker för idag!

Barnen plaskade runt så mycket de stod ut i kölden. För inte var det varmt, vare sig i vattnet eller luften!
När vi badat, resp sprungit, färdigt styrde vi kosan hem till vänfamiljen för lite grill och bad i pool istället.
Där var det bra mycket varmare...

Av Kattis - 15 juni 2014 13:17

Skönt trött i kroppen! Både tre judopojkar och jag.


Gossarna körde jag iväg till söndagens fyspass och hämtade sen upp vännen för vår lilla skogsrunda med våra älskade fyrbenta. 

Det blev vår vanliga 3kilometers-sväng över stock och sten. Och vi njöt båda lika mycket! Det är så skönt att springa i skogen och skuggan. Att slippa solens hetta.

Efter det markerade jag ut en sträcka på 200m för att kunna köra lite distansträning. Hade tänka mig progressivt, men jag äger ingen sådan där bra pryl för att se min exakta hastighet just precis i stunden. 

Men det blev nog i en ökande takt i alla fall. Den sista höll jag ung. 3.10 på. Knappast elit, men för mig helt ok tror jag. Har aldrig mätt så där förut.


Nu känns det så där löjligt bra. Finns inget bättre än rörelse...




Av Kattis - 14 juni 2014 20:44

Tålamod. Jag brukar se på mig själv som en person med tålamod. Tacklar små motgångar likt flugor kring min frukost. Viftar oberört bort dem och tänker att det ordnar sig.

Att ha tålamod ses ofta som något positivt. Men allt har ju sin gräns.
Och då jag samlar på alla små störningar utan att låta känslorna svämma över så kan det till slut räcka med det lilla för att få bägaren att rinna...

Och där är jag nu.

Att ha tålamod är dock inte samma sak som att aldrig konfrontera eller ifrågasätta! För det gör jag mer än gärna. Allt! Vill inte känna att min åsikt och fundering bläddras förbi. Obetydlig.

Men nu är jag arg.
Och då tog tålamodet slut!
Slut över oengagerade och plötsligt påkomna viljor. Slut över påtagna och sällan genomförda uppgifter. Slut över oproffsiga och ogenomtänkta handlanden.

Och då är det väl bäst att jag backar!
Stiger åt sidan då min irritation och ilska säkert leder till att även jag beter mig på sådant maner.
Ställer mig bredvid för att slippa stå till svars för det oseriösa skötandet av sånt som egentligen ligger mig varmt om hjärtat.

Om det inte nu redan är för sent...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards