En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 19 juni 2013

Av Kattis - 19 juni 2013 21:33

En människokropp behöver rörelse! Den behöver ordentligt med fysisk aktivitet, och det kontinuerligt, flera gånger i veckan.
Det gäller hälsan och livet! Och det gäller vuxna - och barn...

Det försöker jag lära min barn vikten av. Vill visa dem glädjen och nyttan av rörelse. Som jag sagt tidigare.
Att de ser mig och min stora lust till träning är därmed en stor del i det hela. Jag vet att jag är en förebild.

Men en stor del av träning och fysisk aktivitet ligger även i formandet av den egna kroppsuppfattningen, och stärkandet av den inre självbilden. För är det något jag vill lära mina barn, så är det att älska och tro på sig själva!
Och att älska och tro på sig själva ska hjälpa dem att våga stå upp för sig själva, och aldrig någonsin låta någon trycka ner dem eller göra dem illa på något sätt!

Därmed måste även jag visa att jag aldrig skulle låta mig bli hunsad eller illa behandlad!

Stod idag och såg hur vuxna stora starka karlar lät sig bli våldsamt, och med full kraft, piskade av sina träningskamrater. För att i någon form av styrkeprov visa sig värdiga sina nya bältesfärger.

Mina söner ska aldrig låta sig bli slagna under så....nej, inte under några omständigheter alls!!
Och hur ska jag kunna förklara den sunda träningfilosofin i det? När den inte finns!
Nej! I detta deltar jag inte!

Av Kattis - 19 juni 2013 09:06

Läsning är nyckeln till kunskap.

Jag är en stark förespråkare för läsning, och kämpar från tidig ålder för mina barns intresse för bokstäver-läskod-bokplöjning.
Äldsta gossen var en bokslukare innan jag hade fattat att han kunde läsa. Första boken var en jackpott direkt! 'LasseMajas detektivbyrå'

För det gäller ju att hitta rätt bok.
Och det är inte alltid samma för alla, ska gudarna veta!, och det är inte alltid så turligt att man snubblar över jackpott på en gång.
Med andre gossen fick jag lirka in läskoden genom serietidningar. Men det gick det med. Sen blev det raka vägen genom 'Harry Potter'.

Den tredje pojken däremot...
Han har aldrig riktigt fått känslan. Bara kännt pressen av jobbiga recensionsarbeten och därmed fått en närmare avsmak för läsning, mer än lust.

Men så igår.
Jag tog en helt annan bok än de andra pojkarna någonsin läst. Tröck den i handen på gossen, sa 'lägg bort Harry Potter' och bad honom prova 'Min morfar och isbjörnarna'.
Och då hände något!
Pojken släppte inte boken på hela dagen och den var utläst innan frukost!

Summan av kardemumman; det gäller att aldrig ge upp! Det finns en bok därute, som skänker lustfylld läsning till alla. Det gäller bara att hitta den...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards