En bit ur mitt liv

Alla inlägg under mars 2013

Av Kattis - 15 mars 2013 20:41

Jag har en liten ung fyrbent här hemma som för fullt håller på att hitta sig själv!
Som valp for hon runt i trädgården och grävde djupa gropar överallt, för att se om det kanske fanns en grythund inombords.
Nu för tiden plockar lilla fröken upp allt som råkar komma i hennes väg och bär det med stor glädje. Provar vingarna som apportör kanske...
Hjälper till att hålla gatorna rena gör hon i alla fall, då matte får slänga allt i soptunnorna.
Det är inte lätt när man inte kan läsa rasbeskrivningen

Av Kattis - 15 mars 2013 08:50

Det är en underbar känsla av fredag inom hela mig.... 


Kallt som sjutton, men solen skiner i alla fall!

Tacon inhandlad och städningen avklarad under veckan. Bara att njuta av helgens ledighet =)


Gårdagens judopass blev halverad på grund av ett årsmöte. Ett möte som äntligen lyckades samla en något större hoper föräldrar och medlemar än vad som brukar infinna sig. Superkul! Det blir så mycket trevligare när man känner att det finns de som faktiskt bryr sig om vad vi gör med våran klubb. Och som kanske har någon åsikt.

Annars känns det lätt som att vi bara håller massa barn och ungdomspass av ingen särskild anledning alls...


Men när träningen väl kom igång kändes det perfekt!

Jag fick för ovanlighetens skull rulla med en tjej på bjj´n, då en vän från kamratklubben dök upp! Och det är skillnad på att rulla med en tjej än med en kille! Det blir en annan sorts mjukhet och smidighet. Skitkul, och verkligen bra att få känna på då och då. 


Nu har vi även ett datum på Stockholm Open. Bra! Jag har en dryg månad på mig...



Av Kattis - 14 mars 2013 09:48

Torsdagsmorgon med strålande sol....

Sämre morgon kan man vakna till!

I brasan sprakar elden och hjälper till att tina upp oss efter morgonpromenaden. Det är riktigt kallt ännu, men blir nog uppåt nollan frampå dagen. Längtar efter vårvärme och snödropp. Och då menar jag inte växten, utan den töande snön!

Även om det alltid är trevligt med den spirande växligheten också...

Av Kattis - 13 mars 2013 10:17

Efter helgens tävling känner jag ett ännu större behov av att effektivisera träningen.

Vad gör jag rätt/fel idag, vad kan jag ändra och vad kan jag finslipa?

Jag har fem timmars träning på mattan per vecka, jag kan ju inte räkna med barnpassen vi leder, även om det är lite plus i kanten.

Sen gäller det ju att vara frisk förstås!! Men nu kan jag nog räkna mig som det, och jag tänker inte bli sjuk igen i första taget. Det räcker för ett par år nu!

Sen kör jag ju ett styrkepass per vecka, tidsmässigt är det väl skitsamma. 


Så vad kan jag göra? 

Lägga till ett extra styrkepass - lätt gjort! Ok. Koncentrerar mig på armar hela tiden.

Mer träning på mattan kan jag nog inte få till. Det är inte populärt eller alls egentligen möjligt att vara hemifrån fler kvällar! Så det går bort direkt. 

Då har vi lite kondition. Det är lättare att trycka in raska barnvagnspromenader nu då lille D går på dagis några dagar i veckan. Och till sommarn blir det ju löpning. Men då ligger ju nästan all annan träning nere....

Ok. Alltså. Ett till styrkepass och några raska barnvagnsrundor per vecka. Det ska nog funka!


Då satsar vi på Stockholm Open Bjj då...

Av Kattis - 12 mars 2013 16:14

Av Kattis - 11 mars 2013 10:48

Nerver.....

De är inte alltid på min sida.


Jag var nervös på lördagen. Det har jag ju redan fastställt. Men på söndagen kände jag mig inte alls så kravfylld inför den öppna klassen. Tänkte helt enkelt gå in och testa lite. Göra några försök till judokast och låta det bli som det blir.

Det var min plan. Men nerverna höll inte för schemat...


Det är en del som ska stämma inombords när man ska ställa upp i tävling. Det ska kännas bra i kroppen, i sinnet och i den mentala närvaron. Och det ska laddas i ett bra tempo och i en viss ordning. Allt noggrannare ju mer nerver som är inblandade. 

Man kollar snabbt upp sitt match-schema och lägger omedvetet/medvetet upp sin inre och yttre laddning därefter.

Försöker planera för att vara mentalt i topp när det är dags och perfekt varm och mjuk i kroppen vid tidpunkten för matchstart.

Ofta blir det ändringar i schemat. Så gott som alltid försenat. Ordentligt.

Att stå kamptaggad till en viss tid och sen få stå och vänta i flera timmar kan få den bäste att ladda ur!

För mig blev det tvärtom...


Var inplanerad för match vid klockan ett. Och står lugnt och tittar på övriga tävlande. 

Plötsligt ropas min grupp upp två timmar innan tid! Jag är inte ombytt, inte uppvärmd och inte i närheten av någon mental förberedelse!

Jag tar min väska och hoppar iväg för att byta om....

Då säger det tvärstopp. Hela min kropp låser sig och jag lyckas inte ens få mig själv att gå nerför trappan mot omklädningsrummet. Det går inte.


Jag ser över läktaren och ner mot calling-area, där mina motståndare står och väntar på ingång. Men jag kan inte förmå mig själv att ta mig dit...


Så. Nu vet ni det. Och jag också. Jag kan tydligen få psykbryt...

Av Kattis - 10 mars 2013 07:20

Att sitta en helt gäng på läktaren och skrika och heja på våra lagkamrater. Se vänner vinna. Ta medalj...

Det är något speciellt med det! En kamratskap, en sammanbindande känsla som inte går att beskriva och som nog inte kan hittas på många andra ställen. Än inom sporten.

Skitkul och underbart!


Vår lilla klubb, med sina många förgreningar och utposteringar i närorter, ställde upp med hela 22 tävlande igår! Wow!

Vi tog nio medaljer! Sex guld, ett silver och två brons, om jag minns rätt. Inte illa =)


Just detta med kamratskapen och familjekänslan är det som gör att man vill vara med på tävlingar. Sen att man ska tävla själv, är bara en ynka liten del i det hela. Som jag ju helst ville slippa igår. 

Usch så nervös jag var! Var spyfärdig när jag skulle gå upp på mattan. Möta min motståndare från förra året, som vann stort över mig. Typ 14-0, eller nåt. Det låg nog som en psykiskt klump inombords....


Och inte gick det bra denna gången heller. De säger att jag gjorde en bra början, minns jag inte. Var på väg med några judokast, men blev rädd för att ge rygg. Så jag avbröt.

Dumt kanske. Så här i efterhand, när jag vet att jag ändå förlorade (4-2), känns det som att jag kunde ju i alla fall ha testat. 

Ska försöka komma ihåg det idag.

Skit i hur det går - testa och lär!!


Idag är det dags för öppen klass. Vilket betyder att alla vi med samma bältesgrad delas in i en tävling. Så jag kan möta nittiokilos tjejen med monsterface. Eller femtiokilos plutten...

Jag föredrar det senare. Om jag får monstret... lämnar jag nog walk over. Jag vill inte bli skadad, det är inte värt det!

Då missar jag ju ännu mer träning....



Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards