En bit ur mitt liv

Alla inlägg under februari 2013

Av Kattis - 2 februari 2013 13:22

Freja och jag jobbar på med våra hundmöten, vilka ofta orsaker starka känslor hos min lilla fyrbenta. Så gott som alltid resulterar det i minst ett skall av någon valör. Men utvecklingen går bra.

Vi jobbar dessutom mycket just nu med vad jag kallar "här". Ett moment då jag vill att hon ska gå intill mig med största delen fokus på mig. Följa mig i mina svängar och min takt.

Dock absolut inte att förväxlas med linförighet och fritt följ, dvs mer disciplinerad "fot"! Det lär jag in väldigt noga och långsamt. Där ligger vi ännu på placering och högersväng.


Under morgonturen tidigt i morse fick jag plötsligt ovanligt många möten. Trevligt med träningsmöjligheter!

En av hundarna var en utåtagerande schäfer som Freja tyckt varit lite otäck vid tidigare möten.

Nu fick jag chansen att se det analkande mötet runt en vägkrök. Det mötande ekipaget stannade upp och jag förberedde Freja på att "hund kommer". Sen tänkte jag att jag skulle prova att träna på "här" under passerandet. Naturligtvis med väldigt lågt ställda krav, för att säga inga alls!

Hon svarade direkt på kontaktsignalen och kom in till min sida. Jag bad henne gå "här" och hon valde att med full kontakt  hålla sig intill mig. Mycket bra!!


Nu kan det ofta vara så att då en hund känner sig obekväm i ett hundmöte, eller liknande situation, kan den finna trygghet i att utföra något inlärt moment under den jobbigaste stunden. För att kunna fokusera på något annat, och släppa kontrollen till matte/husse. Det kan vara värt att komma ihåg!

Vill inte din hund sluta stirra på den andra hunden, be den ge dig vacker tass, sitta, gå slalom mellan dina ben eller vad som helst.

Men det är ändock en ordentligt störning som måste övervinnas! Så sänk kraven!


Av Kattis - 1 februari 2013 23:17

Människan är otäck. Läskig.
Man vet aldrig hur mycket ondska hen bär på...

När ska man bli rädd? När ska man reagera? När ska man skrikande springa sin väg?

På avsides plats sent en mörk kväll.
En främmande bil bromsar in. Stannar till, mitt på vägen, med motorn igång en bit ifrån.
Rastar min hund och ignorerar, noterar. Tid går. Tar några kliv.
Bilen rullar ett par meter framåt.
Vänder helt om och går mot bilens bakdel. Under lugg kikar jag in.
Någon tänder en cigarett och kör sedan därifrån.

När?

Av Kattis - 1 februari 2013 12:09

Efter ett ordentligt ansträngande judopass, och ett därpåföljande aningens krävande bjjpass, känns min kropp skönt välanvänd denna morgon. Kanske till och med lite trött. Ända inifrån och ut.

Efter en natt med liten sängkamrat som inte kunde ligga still känns min själ något utsliten. För få timmars sömn som fått mitt tålamod så smått skört och lättantändligt.


Lägg till några pikande åsikter, ifrågasättanden och skilda värderingar. Så har ni min fredag....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards