En bit ur mitt liv

Alla inlägg under november 2011

Av Kattis - 14 november 2011 15:05

Det mörknar utanför fönstret. Och klockan är inte mer än tre!

Plockar fram den lilla vintervärlden med sitt lilla snurrande tåg, som lyser upp med alla sina vackra små glimrande lampor.

Fastän vintern låter vänta på sig känns det stämningsfullt att lysa upp lite...


På spisen puttrar köttgrytan och söner med vänner bygger lego på övervåningen. Det råder lugn i det gossfyllda huset. 

För ovanlighets skull snurrade ingen tvätt idag. Vilket brukar betyda att det blir två imorgon. Att alltid alla korgar ska fyllas samtidigt?!


Sippar på min kaffe och njuter.

Njuter av mina vackra växter på skänken framför mig, av de nya knopparna på orkiden. Njuter av doften från grytan, av det stilla sorlet från gossarna där uppe och framför allt av att jag har så mycket att kunna njuta av......


Livet är en berg och dal-bana. Det krävs både upp- och nedgångar för att riktigt kunna skapa den rätta färden.

Och just nu känns det som en av de bästa nerfarterna någonsin!


Att kunna njuta av något så litet som kvisten av en örtväxt, är lycka i sin rätta klädnad.

Och nu blev lusten att tända ljusen övermäktig. Dags att tända skymning......


Ha det gott alla!

Av Kattis - 13 november 2011 10:20

Slänger tvätt i en maskin med ena handen, och drar ut Elvis ur en maskin med den andra.

Ska straxt samla ihop flocken för dagens långrunda. Röstning om skog eller stadsvandring pågår för fullt på övervåningen.

Får se om gossmor blir tvungen att lägga in sitt veto....


 



För hos mig vinner skogen varje gång.....  

Av Kattis - 12 november 2011 22:19

Det har snurrat hundar i min skalle dagen lång. Beteenden har grunnats och levnadsvanor klurats på.

Gossfar har spikat kök från bittida till kväll. Och inte är det mitt, utan på annan ort.

Att då lyckas spinna loss i psykologins värld kan vara rätt svårt. Tur att fyrbent och barn fick mig rastad och vädrad några gånger under dan.


Hjärnan innanför pannbenet känns aningen luddig. Lite lagom mjuk och lurvig. Anar att den snart reser sig på fyra ben och trippar iväg. Eller så väcks jag av mitt eget ylande. För är det inte fullmåne inatt? Det känns så....


Att det är dags att sova är i alla fall uppenbart!

Av Kattis - 11 november 2011 11:46

Med dimmiga droppar i ansiktet vandrade vi mot skolan idag. Skönt att återgå till det vardagliga.

Gossarna var mer än nöjda med att ha mamma tillbaka på sin rätta plats. Att allt var som vanligt igen.

Storpojken cyklade iväg innan oss andra och de två andra skolpojkarna drog iväg på egen hand halvvägs till skolan. Sexåringen har ju ledig fredag, som vanligt.

Morgonrundan fick idag gå över bilbron.

Fyrbent är trött. Gårdagen var full av intryck och spänningar. Tågresor och obekanta parker. Dofter och täta folksamlingar.

Vi tar en lugn dag idag...


Kaffet smakar bra i lugnet, med diset utanför köksfönstret.

Med golvet rengjort och avtorkat, tvätt- och diskmaskiner rullandes och rentvätten undanstuvad, känner jag mig rätt nöjd.

Resten av dagen kvar att göra lite som jag vill med......

Ett parti Byggare Bob lotto till innan lunch, hinner vi nog med.

Av Kattis - 9 november 2011 11:25

-"Kan tågmästaren ta kontakt med föraren, tack!"

Tåget rusar fram längs rälsen och det rytmiska dunkandet har övergått i ett mer konstant brusande. Skogen utanför rutan glider förbi i en snabb hastighet och över de nyvakna åkrarna ligger ännu disen tjock, likt ett värmande vintertäcke av dun. Det är nu dags för dag två av det tredje undervisningsblocket och jag sitter med aggressionsboken i min hand. Har läst och bläddrat igenom den flera gånger redan. Vill få den att klistras fast i mitt medvetande.

Solen sticker mig i ögonen då den sakta kryper upp över horisonten och letar sig in genom tågrutan. Sovmorgon. Som en halvdan idesömn tar den både sovmorgon och tidig läggning denna tid på året.

Det skulle jag också behöva....

Av Kattis - 7 november 2011 21:18

Med ryggen snurrad några varv åt fel håll, med lemmar som lossat och ramlat tillbaka till ursprungsläge, vandrar jag lättare än på länge fram längs gågatan. Befinner mig i den större staden. Passerar lockande skyltfönster med vackra skimrande innehåll.

Stannar och låter blicken suga in alla spännande detaljer. Skapar inre scrapbooking-collage som jag stoppar i inspirationsbanken. Det är kul att fönstershoppa!


Vardagen är åter i rundgång och det är lika skönt som vanligt.

Och imorgon är det åter dags mig att sätta mig vid skolbänken! Med alla böcker färdiglästa och åtminstone ett projektarbete igång känns det riktigt kul  :-)

Av Kattis - 5 november 2011 21:52

Tända ljus så långt jag ser. Mörka skuggor som sakta driver omkring. 

Parkeringen nedanför kyrkan är full men känslan av stillhet ändå enorm.


Det har varit ett par härliga dagar med huset fullt av älskade familjemedlemmar. Dagar fyllda av lek, bus, skratt och trevlig samvaro. Små treåringar rännande tätt ihop, som ler-och-långhalm. Storgossar inbyggda i legorummet samtidigt som pysselkung och pysseldrottning limmat fast sig vid det stora svarta köksbordet tillsammans med allt papper och alla vackra tillbehör.

Systrar vid storkok, disk och konfliktlösning. Kvällar i samtal, djupt nersjunkna i soffan.

Pappor djupt nerkörda i dypölar och annan gegga. Slutkörda med mungipor högt uppdragna.

Några dagar med något roligt för alla....


Avslutade med flaggan i topp med ett hejdundrande barnkalas. Mer sjövilt än mycket annat.

Lekar som inte passade många, dragningskraft till flykt och fäktlekar som måste stävjas och slutligen en spökvandring som med stor skräck kunde avsluta festandet och förhoppningsvis gav lite kul åt kuligheten.


Trött mamma bäddar ner sig nu.....

Av Kattis - 2 november 2011 13:32

Med varsin räfsa i hand tog den stora gossfamiljen sig an gräsmattan denna förmiddag.

Lille D gjorde sitt bästa med sin korta lilla blå kratta. Många tag togs dock åt fel håll. Ur högen....

Men som hjälp till att fylla säck efter säck med fallna löv var han enorm!


Med en säck fylld av var gosse var snabbt drygt halva gräsmattan avskalad på löv.

Vi konstaterade glatt att det lönar sig att vara många!

Det går snabbare och är bra mycket trevligare.


Och det efterföljande bullfikat blir så väldigt mycket godare.....


Timmar har vi räknat idag. Och många har de varit och fler är de.

Sista timmen tickar nu.

Systra mi med tre små knattar rullar in på perrongen under eftermiddagen. Och de är hett efterlängtade!


Med madrasser och bäddsoffor, extra stolar och mängder av täcken/kuddar ska vi fylla det stora huset till bredden resten av detta lov.

Och det ska bli så härligt.....:-)

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards