En bit ur mitt liv

Alla inlägg under oktober 2011

Av Kattis - 31 oktober 2011 18:34

Häxor och vålnader har vandrat genom dessa rum hela helgen.

Spindelnäten har legat täta över matbord och kök, spindlarna kröp längs tak och golv. Dockor hängde i träden och mörkret var skrämmande.


Fast dockan åkte ner ganska fort, då lille D inte alls tyckte om synen av sin docka där utanför i mörkret....

Häxhatten fastnade i spindelnäten åtskilliga gånger och jag kämpade i min envishet med att behålla den på huvudet. Men till sist gav jag upp....var en hattlös häxa.


Goda vännerna hjälpte till att hemsöka huset och såg till att det inte blev spöklikt tyst överallt.

Vi fyllde middagsbordet med kokt hjärna, inälvsröra, avklippta fingrar och bloooooood........ Urk!

Eller ska vi säga röd spaghetti med köttfärssås och stekta avskurna korvar med ketshup och saft.

Till efterrätt blev det chokladkaka och svart grädde med lite döingar på.

Gossmor slängde även ihop en spökvandring i källaren.


"En väääldigt gammaaal låååda med glöööömda skatteeeer mååååste hiiittas.

Meeen fööörst måååste en bortglööömd nyckeeel finnaaaas tiiill det glööömda rummeeet."


Hängde lite lakan, sopsäckar och plastband överallt och toppade med spökljud ur högtalarna gubben gömt.

Lådan låg gömd längst in i garaget, och nyckeln någon annanstans i källaren. Ibland är en 80 kvadratmeter stor källare ganska rolig att ha ;-)

Vännen målade ansiktet scaaaary och gömde sig i en skrubb. Och gubben satt under en handduk, målad a´la läskigt även han, i förrådet bakom garaget. I vakt av lådan.....


De minsta kom ner för trappan, sen tyckte de att det var läskigt nog. 

Trots försök att göra det så oläskigt det gick. Tog lite grodljud istället och pratade högt och gick liksom på skattjakt. Nej, de ville inte.

Och de större då? Jo, då. Det var läskigt nog för dem med!


Tänk vad läskigt det kan bli med en mörk källare och en ficklampa =-)


Fast att denna halloween som vanligt tog mig på sängkanten, och hela aftonen slängdes ihop lite raskt under förmiddagen, blev det rysligt bra :-)

Av Kattis - 28 oktober 2011 10:02

Det gäller att hålla tungan rätt i mun när det trånga kökagolvet ska korsas nu för tiden!

Utspritt över hela ytan ligger kavlar, kåsor, vattenflaskor, vispar och allt annat som normalt sett ska ligga inuti skåp och lådor. Plastpåsar och annat mindre barnvänligt har sen länge flyttats upp i överskåpen.

Plockar in och undan gör jag hela tiden, per konstantum. Fast sekunderna är aldrig många innan de kastats ut igen.


Som om inte det vore nog för en känsla av poltregeist-besök ligger dessutom alla köksstolarna omkullvräkta under bordet.


Den lille poltergeisten då? 

Jo, han struttar runt och river och undersöker allt med okänsliga fingrar.

Elvis är i höggrad fullt verksam i det stora grå huset....

Av Kattis - 27 oktober 2011 14:57

Tänk att det kan vara så kul att spela blinka lilla stjärna!

Nu har jag stått och gnidit mot fiolen långa stunder, och det känns lika roligt hela tiden.

Fast det kanske är dags att prova något nytt musikstycke.....

Och att gossen får ha instrumentet för själv en stund ;-)


Här kommer lite bildbevis på mitt musikaliska måleriarbete.


INNAN:






EFTER:  




 


Det blev en riktigt vacker liten musikhörna =-)

Nu ska bara musiken bli lika vacker......

Av Kattis - 26 oktober 2011 21:40

Hur står det till med din utpluthih?


Med en lotus lite ut och in så klarar jag nu i alla fall av att lyfta den!

Om inte i tjugofem andetag, så åtminstone så länge jag kan uthärda smärtan från högerfoten.


Sommaren har ägnats enbart åt löpningens meditativa trampande. Yogan har legat inrullad i mattan i ett hörn av sovrummet.

Dags att rulla ut den lite oftare igen. Mer än bara för den enkla solhälsningen, som alltid då och då används för att sträcka ut den stela kroppen.


Efter ett långt prövande yogapass sover kropp och själ djupare och bättre än någonsin.....

Och det är otroligt skönt.

Av Kattis - 26 oktober 2011 15:37

Pontus kommer hem med sitt instrument för första gången, vilket jag genast beslagtar och kräver utbildning i det sköna musikstycket; "blinka lilla stjärna".

Jag har aldrig hållit i en fiol förut, men det är riktigt kul. Det låter väldigt fint och jag filar av och an, av och an. Vill inte sluta. Men det vill gossen och norpar snart tillbaka träbiten för att kunna visa mig hans egna ljudliga kunskaper.


Det är mysigt med musik. Och med skapandet av den....


Nu har slutligen bestämt mig för att målningen av pianot är färdigt. Och känner mig återigen väldigt nöjd med resultatet.

Intill hänger gitarren, som jag beslutat mig för att ska slippa blötas ner av mina penslar, och bredvid står notställ och storpojkens trumpet.

Nu finns dessutom en fiol i huset.

Det är dock endast en testtermin som de har i helklass, nästa termin testas blåsinstrument.

Fast jag ser väldigt gärna att även en fiol får pryda vårt lilla musikhörn...


Det är vackert med fiol. 

Och det gör sig säkerligen alldeles otroligt fint intill mitt nymålade piano.

Av Kattis - 25 oktober 2011 22:08

Jag flyger i mattan så det dånar. Slår av så gott jag kan med vänsterarmen. Och upp igen.


Sen grabbar jag tag. Slänger min partner i mattan. 

Inte med samma schvung kanske....men sen är han säkerligen tjugo kilo tyngre och ett huvud längre.....ungefär.


Det är kul att kasta och drilla. 

Fast det roligaste är ändå att fightas. Fälla och brotta ner varandra. Att få kämpa ordentligt och verkligen kunna ge järnet!


Att jag är ensam tjej mot en drös storväxta, många av dem muskelberg, grabbar tänker jag inte ens på längre. Jag har fullt upp med att brotta ner dem ;-)


Det är så perfekt att kunna träna samtidigt som barnen och slippa norpa ännu mer tid från det fullspäckade schemat.

Vi vuxna håller till i ena halvan av salen och storbarnen i den andra.

De två yngre har redan klarat av sitt pass och sitter i soffan utanför och ser på film, tillsammans med några andra kompisar vars äldre syskon också tränar nu.


Dessutom har jag kunnat notera hur min träning lyckats sporra min äldsta son till att gilla sin egen träning ännu lite mer....


Och det bästa av allt; jag kommer minsann inte behöva oroa mig för tjafs från stökiga tonårssöner!

För mig vet de att de inte kommer rå på ;-)

Av Kattis - 24 oktober 2011 14:26

Nu börjar det bli hög tid att kratta....

Fast det är så mycket kvar att falla, så jag väntar någon dag till.


Intill mig, vid det stora svarta bordet, sitter en av de stora och sorterar pokemon-kort i högvis. I tiotal, hundratal och säkert tusental ligger de utspridda över bordet och blir så sakteliga staplade i någon typ av ordning.

Säljas ska de. Med en dröm om att tjäna stora slantar......


Mig kvittar det hur, men bort ska dem!

Det är vansinnigt vad man lägger pengar på skräp! Om och om igen....

Att man inte lär sig.


Nej, här i huset har vi slutat med så många presenter i form av ting.

Har börjat leta rätt på upplevelse-gåvor istället.

Äldsta fick till exempel biljetter till Batman-showen i Globen. De, far och son, ska gå nu på fredag och det ska bli så spännande!

Samuel, familjens stora trollkarl, fick toppenplatser hos Joe Labero på hans 20 år turné. Men det är inte förrän om en månad.... Fast minst lika spännande!!


Nu gäller det att hitta på skojsigheter för Simon och Pontus också, som fyller i december och januari.


Det bästa med den här typen av presenter, förutom själva upplevelsen, är ju att det inte fyller på det redan till bredden fyllda huset!

Av Kattis - 23 oktober 2011 12:52

Så har jag återigen doppat fingrarna i målarhinken.

Det är så otroligt betingande att se det vackra resultatet och känna förnödsamheten vid ett välgjort arbete!


Denna gång var det mitt piano som föll under penseln. Likt allt annat i hemmet förvandlas det ljusgrått.


Gossarna suckar och stönar och finner min smak så fruktansvärt urtråkig! 

"Måste du måla allting vitt! Och ska du inte måla klart det någongång?"

Jag har ju en viss tendens att köra det mesta ett varv under slipmaskinen efter avklarad målning.....

Det ger ju mer själ i tingen om de ser ut att ha varit med en tid.

Och det har de ju, fast de får ny yta.


Vardagsrummet har i övrigt även det fått sig en mindre makeover med nya gardiner och en och annan ny kudde.

Känns rätt bra faktiskt.


Sen kan jag ju säga att är det något som skulle behöva en rejäl makeover, så är det hon bakom skärmen! Detta hårrufs börjar så sakteliga se ut som grovaste tagel.

Tror knappt en sax tar sig igenom snart.

Kanske ska sätta en i gubbens hand till kvällen och prova. Så kan jag ju kontra med apparaten över hans skulle.


Det är bra med tjänster och gentjänster.....så kan man ju tjäna lite på det också!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards