En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 23 juli 2011

Av Kattis - 23 juli 2011 21:26

Inte kunde vi fylla fem stora korgar med gula kantareller.

Men det räckte till ett lyxigt tilltugg till den grillade entrecoten.


Och sjuttio liter blåbär plockade vi inte heller. Men det vi fick ihop blev en riktigt smaskig paj till efterrätt.


Med stövlar på de som hade några, en ryggsäck med vattenflaskor och lite ätbart, och plutten i bärstolen (tyckte det passade bra till bärplockningen ;) vek vi av från skogsvägen och rasslade in bland snåren.

Gossmor satte sig intill stigen och droppade gigantiska blåbär i den vita hinken medans gossfar stegade runt på replångt avstånd i bushen, med hökögonen påkopplade. Är det någon som kan se kantareller på långväga distans, så är det han.


Som vanligt när vi är iväg och ska hitta på något, så dröjer det inte många minuter innan någon är vrålhungrig och ett par tre stycken håller på att törsta ihjäl.

Det spelar ingen roll att vi kom direkt från frukostbordet...eller så gott som i alla fall!


Happ...leta reda på grillplatsen då...


Jag vet att den är här längs stigen någonstans!


Och vi gick och vi gick och vi gick.

Och en bit till.

På nästa bergknall är det säkert!


Tvivlande skara följde mig suckandes.

Kände mig starkt misstrodd och började kraftigt oroa mig för min egen minneskapacitet. Tidig demens?!


Men så, efter tio rännilar av svett längs ryggarna på alla och envar, kom rätt vad det var en liten skylt om förekommande rastplats ovanför nästa bergsknall!

Lättnaden inom mig var total. Jag var inte senil!


Vi travade något mer lättfotade uppför berget. Nästan med grillkorvsdoft i näsorna.

Det VAR grillkorvsdoft i näsorna! Det var upptaget! Det grillades redan för full rökutveckling vid rastplatsen. Suck!


Bara att finna en annan grill-lämplig plats att fixa lite värme till våra korvar på.


Och efter många om och men. Då korvarna slutligen ätits och elden gjort sitt och vattnats, var det äntligen tidsrum för ordentlig bärplockning och kantarellsökning.


Vilket som sagt resulterade i en mycket god kvällmåltid.

Härligt med lite egenhändigt inarbetade smakförhöjare!

Av Kattis - 23 juli 2011 20:40

 

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards