En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Drömmarnas stad

Av Kattis - 19 juni 2011 19:30

Solen brann från den klarblå himlen och luften var långt mer än varm, när Magnus körde in ekipaget på marknadsplatsen.

Wilhelm var snabb på att med fokuserad blick söka över torget för att finna en plats för dem att ställa kärran på.

Han stötte sin husbonde i sidan och pekade. -"Där kommer vi nog in."


Över den öppna platsen rörde sig redan mängder av inköpare och säljare.

Det såldes örter och kryddor, tyg, säckar av ull, malen vete och torkat kött.

Det togs i hand och byttes varor och slantar, prutades och överlades. Inte alltid utan tvister, men de flesta löste sig utan större bråk.

Utanför ölstugorna var det värre.

Det var ännu tidigt, men de ölsugna karlarna hade redan stationerat sig vid de tjocka träborden där inne.

Och det skulle inte dröja länge innan de första fylleslagna ramlade ut genom dörren. Och sen var slagsmålen alltid snart igång.


Wilhelm tog hand om hästarna medan Magnus ställde upp alla kaninburarna och kontrollerade deras tillgång till vatten och skugga. 

Han hade fått in vagnen bredvid ett salustånd med tygförsett tak, vilket lyckosamt gav skugga även över hans plats. Då slapp han spänna upp sin egen tältduk.

Wilhelm kom in bakom honom och yttrade hans egna tankar. -"Vi väntar med tältet, va?" -"Ja, än så länge behövs det nog inte", svarade Magnus.

-"Jag går och tittar lite." Magnus får en nick av Wilhelm som redan hamnat i köpslag med en äldre kvinna.

Magnus går mellan de olika stånden och tittar vad som saluförs och lyssnar till människorna. Ser var priserna hamnar och var det går lättast att pruta.

Han ämnar inte göra sina egna inköp förrän mot slutet av dagen, då försäljarna liksom han själv tröttnat på att stå här i hettan, och bara vill få komma härifrån.

Då finns det störst chans att få de bästa priserna. 

Han kollar bort mot sin egen vagn och ser hur det trängs mängder med folk borta vid Wilhelm. Han rusar genast dit för att hjälpa till. Plötsligt befinner han sig i ett hav av människor som nästan slåss om att få köpa hans kaniner. Det känns nästan svårt att överblicka att det är rätt pengar som byts in och han får nästan panik.

Under ett par timmar snurrar det på i samma takt så gott som hela tiden. Till slut byts den sista buren mot tre silvermynt och Magnus sätter sig smått häpet på sin tomma kärra bredvid Wilhelm.

-"Jaha. Så var det med det...", knyter drängen ihop det hela.

-"Jaaa." Magnus släpar på ordet. "Har väl aldrig varit med om maken!", säger han och börjar räkna slantarna i penningpungen. "Etthundrafemtio silvermynt!", utbrister han chockat."Etthundrafemtio!"

Nu är det hans tur att göra sina inköp.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards