En bit ur mitt liv

Alla inlägg under maj 2011

Av Kattis - 31 maj 2011 20:51

Medsols, motsol, front, höger, vänster.

Algoritmer och memorering.

Att ens orka.....


Gossfar sitter och försöker lära P rubiks cube.


Rasmus fixar den ju snabbare än pappan själv, vilket förstås gör gossfars hjärta sprickfärdigt av stolthet.

Så nu provar han att få in det hos nästa gosse.


En del saker imponerar stort på andra.

Att kunna något ovanligt. Ofta lika med onödigt.


Fast ibland undrar man. Varför orkar man ens lära in sådant där trams.... ;-)

Av Kattis - 31 maj 2011 13:48

sommarlek

 
Av Kattis - 31 maj 2011 09:39

Njuter av morgonens första kaffekopp, sittandes i hammocken. På den halvrivna altanen. 

Lösa plankor ligger förrädiskt längs med husväggen. Runt dem står mängder med cyklar, gunghästar och allsköns uteleksaker av större storlek uppradade, för att förhindra någon gosse att trampa för långt åt sidan. 


Det kommer bli en jobbig tid det här. 

Hoppas det går fort!


Vi vet ju inte ens när grävaren kommer. Vilket gör det hela än mer frustrerande.

När behöver vi egentligen se till att altanen är borttagen?


Som jag alltid brukar tänka; tiden går så fort, så rätt vad det är har ett helt år gått och då var det hela överstökat för länge sen!


Idag får jag i alla fall njuta av sol i min tantgunga....


Lill-Elvis stapplar runt i sin gåstol och trivs gott med att ha större rörelsefrihet än inne i köket. Lille D har mitt-i-veckan-mys med film och smörgåsfika i soffan.

Ibland så.


Gårdagens träningspass bestod till mycket stor del av slag och knän. 

Att under en dryg halvtimme stå och mata knän kan ge lite skavsår. Det gav det mig åtminstone. Svider som det värsta skrapsåret från barndomen. 

Skulle just se kul om jag satte ett plåster därpå dessutom ;-)


Men man brukar ju säga att det ska kännas att man tränat. Det gör det.

Av Kattis - 30 maj 2011 17:48

Pyjamas på. Bompa rullar. Disken borta. Gossmor ombytt. Vattenflaska fylld. Slaghandskar ihågkomda. Nu ska morsan banka ur sig lite!

Av Kattis - 30 maj 2011 08:37

Begravningskaffe. Förlovningsfest. Bröllopsfest. Dopfest. Till och med babyshower kan jag begripa och förstå mig på. Men det nya fenomenet "skilsmässofest" ramlar helt utanför min begreppssfär.


Jag är inte på något sätt emot skilsmässor.

De kan vara rent välgörande och helt nödvändiga.

Säkert är att de innebär en nystart för de inblandade, som ofta är fler än enbart två vuxna som en gång varit förälskade. Och en nystart kan vara nog så livsuppbringande.

Men att det skulle vara något att fira faller lite utanför min ide med själva gitermålet.


Att välja en partner för livet görs väl oftast med omsorg. Åtminstone med stor kärlek (hoppas jag). 

Att det sedan uppdagas att valet visade sig felaktigt. Att det inte blev som man tänkt, inte gav det man önskat. Det är väl sällan trevligt att inse. Eller!?


Ett par som inte trivs ihop, som ger varandra mer sorg än glädje, gör nog gott åt att separera. Tror inte barn mår bättre av att mamma och pappa lever tillsammans än av att se dem båda lyckliga isär.


Fast ändå.

Är en skilsmässa värt att festa för........?

Av Kattis - 29 maj 2011 21:46


I en rädsla för att plötsligt en dag inse hur livet runnit förbi utan att alla drömmar lyckats uppnås, formade hon om världen efter hennes egen mall.

Rakryggat och helt utan skam mötte hon livet med en självklarhet så enkel och naturlig.

Hennes liv var däremot inte alldeles skruppelfritt. Felstegen hon tog och missbedömningarna hon gjorde, gav hon ingen större uppmärksamhet. Hon lät dem glida förbi liksom effektlöst.

Inte lät hon mycket energi gå åt för att gömma dem heller, utan lät dem hänga helt öppet i garderoben.

"Skeletten visar mig livets märklighet", var hennes egna åsikt.

"Livet är till för att levas, och även om det kan tyckas brokigt ibland blir det slutliga mönstret bara vackert."

Sämre egenskaper som hon inte fann gynnande släppte hon taget om med kraftig beslutsamhet. Även sig själv stöpte hon om då det behövdes, för att passa in i livsplanen.

Detta var en kvinna som tänkte somna ovaggad då tiden var inne...


Av Kattis - 29 maj 2011 16:38

plie, ballerina-style

 
Av Kattis - 29 maj 2011 14:01


Min längtan till skogen är gräslig...


För sju år sedan bytte vi bostad. Från liten stuga med separett-toalett i skogen mot stor villa mitt i byn.  

Detta byte skedde med skygglappar för ögonen. Att jag inte ville bo inne i stan var självklart, men när huset inte fick bli större än 100 kvadrat och ingen vattentoalett var tillåten, kändes en flytt nödvändig.

Med tre barn i familjen och en tanke på lika många till fanns inget val.


Och när sökandet efter lantligt bättre boende aldrig gav något resultat, var vi till slut tvungna att leta närmare tätbebyggelsen.


Minns än idag den första kvällen i mitt nya hem......

Paniken som kröp i hela kroppen. Kändes som att sitta i ett akvarium. Fönster överallt. Andra hus och människor överallt.

Tåget hördes från stationen, bilar från vägen och de susande träden var totalt överröstade.

Har knappast någonsin mått sämre än den perioden. Och ångesten över flytten levde jag med i ett flertal år.


Jag har slutligen insett att det gamla huset i alla fall var tvunget att lämnas. Där kunde vi inte bo kvar.

Och vår nuvarande plattform för vardagen är allt annat än dålig.


Men drömmen om det liv jag planerade att låta mina barn växa upp i lever stark inom mig. 


Frågan är bara om möjligheten kommer läggas i min väg innan barnen redan vuxit färdigt.......


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards