En bit ur mitt liv

Alla inlägg under februari 2011

Av Kattis - 16 februari 2011 22:06

Sov du lilla videung än så är det vinter

 
Av Kattis - 16 februari 2011 18:41

När jag så slutligen lyckats avklara onsdagens taxifärd och fått hem samtliga av mina älskade gossar, kände jag att räkningen på antalet barn som trillat över tröskeln var tappad. Det var hög tid att räkna in skaran ordentligt. Vid tio lade jag ner… Det var ett fullsatt köksbord vid mellis. Och det kändes bara såå härligt! Bland den stora skaran barn (de var nog elva stycken) tronade till och med en liten tösabit ;-) Den sorten är sällsynt i det gossfyllda huset… Gissar att det kommer bli mer av den varan vartefter tiden lider.

Av Kattis - 16 februari 2011 12:48

Till kvällen vankas ett föräldramöte.

Och är man mycket förälder blir det mycket sådana möten.

Kvällens ståtar dagis med.


Jag ska ärligt låta påskina att av alla dessa otaliga mängder möten jag som flerfaldig gossmor blir inbjuden/inkallad till, känns just dagismötet smått oprioriterat.

(Ber om ursäkt i inandningen)

Men med barn som passerat de lägsta klasserna i skolan blir det lätt att vikten fördelas åt deras fördel. Skolan känns genast något viktigare.....(Skäms på mig)


Fast sen har jag ju haft barn i barnomsorgen/dagis ett antal år nu, så jag kan det där.

Jag har ju för tusan varit där längre än flertalet av personalen ;-)

Av Kattis - 16 februari 2011 09:45




Nu tänder vi ljusen och sätter oss ner.

Håll mig i handen, tillsammans vi ber.

För dem som är svaga ovissa rädda.

För de sökande trevande och vilseledda.


Vi önskar styrka och kraft åt alla.

Mod och tålighet att inte för trycket falla.

Ork att stå emot det som känns fel.

Inte luras av ondskans spel.


Vi önskar tydliga vägskäl mellan fel och rätt.

Att valet för alla är enkelt och  lätt.

Ge var och en trygghet att rätt väg vandra.

Även då man måste skiljas från andra.

Av Kattis - 16 februari 2011 07:20

Minusgraderna har försiktigt krypit några snäpp uppåt och ger ett bättre utrymme för avstjälpning av barn till fots. Och för att våga ta en fläsksväng runt byn därefter. Klädd för svett och värmer vetekuddar för vagnsinnevånare. Det ska nog gå bra :-) Vedpinnarna glöder vackert i brasan och äggen är uppätna. Ska bara lägga ut barnens (de smås) vinterkläder högvis på hallgolvet, sen kör vi onsdagmorgon…

Av Kattis - 15 februari 2011 21:20

Härligt med näthandel och vardagslyx

 
Av Kattis - 15 februari 2011 14:00

Vi sitter en samling mer eller mindre nära släktingar runt ett gigantiskt bord i det hyrda huset.

Vi har samlat ihop oss för en avskild helg mitt i djupa storskogen. Inte ett hus på syn och hörlängs avstånd.

Skåpen har vi fyllt med gott att äta och dricka som ska räcka hela helgen.


Skratten ekar höga och ljusen brinner ut. Flera gånger om.

Sovsäckar och liggunderlag ligger inslängda i vart rum och skrymsle.

Denna helgen ska vi bara umgås. Lära känna varandra under ytan och släppa varandra inpå livet totalt.

Att umgås helt utan prestige och helt opretantiöst är lite läskigt till en början.

Men när alla slappnat av och funnit sin roll blir stämningen helt underbar!

Att man inte gör detta oftare…

Av Kattis - 15 februari 2011 13:53

Jag hann knappt klä mig färdig och klar innan morgonrundan och veckoinköpet var avklarat......Och vips så satt vi redan på kyrkis.......

Sen svischade det till och här sitter jag nu hemma och klardiskad efter lunch.

Dagen har gått som på räls! Gillas å ena sidan... :-)


Intill mig står strykbrädan och lipar åt mig. En ilsken gardinlängd ligger trotsigt kvar. Den vill förstås också bli struken och upphängd tillsamman med sin andra hälft.

Julgardinerna var jag snabb med att få ner. Duktigt och helt i lagom lång tid efter aftonen.

Men sen har det dröjt desto längre med att få upp något nytt......


Ett rum kvar efter denne sura längd. Sen är alla fönster påklädda igen.

Fast ett fönster fritt för ljusinsläpp är nästan alltid bara vackert i den här årstiden.


Idag visade lille Elvis klart och tydligt att det där med att ta sig fram inte längre är något ouppnåeligt. Han vet precis hur man gör. Med starka armar kommer man långt.

Då och då far rumpan upp i ett försök mot krypsteg, men det är ålningen som tar honom framledes...


Liten......men ingen spädis längre......

Då vill jag å andra sidan inte alls att dagarna ska gå som på räls.


Var i h-sike är pausknappen?!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards