En bit ur mitt liv

Alla inlägg under februari 2011

Av Kattis - 28 februari 2011 21:30

Möten.

Starka djupa och ömsesidigt innerliga.

Möten som ger långtida gemenskap och bygger upp en kontakt över gränserna.

Då språk och världsligheter som fysisk utformning inte spelar någon roll alls.

En djupare förståelse för motpartens känslor och behov.

På en högre nivå.....


Att mista en vän.

Smärtsamt.

Vänskap mellan två levande varelser

är vackert och betydelsefullt.

När tiden runnit ut

är minnet något som bör hyllas.

På en högre nivå.....

Av Kattis - 28 februari 2011 08:54

Goda vänner kommer i varierande utföranden

 
Av Kattis - 27 februari 2011 19:19

Mina kärlekar

 
Av Kattis - 27 februari 2011 10:30

-"Titta den rör sig!"

Är man väldigt uppmärksam kan man se hur bröstkorgen lyfter sig upp och ner i takt med andetagen som inte finns. Även ett ben skakar till då och då.

Det ser alldeles förträffligt verkligt ut i treårings ögon. Handen kramar min hårt.

Bakom den lille sovande bebin står stor läskig varelse. T-rex. Dess ögon blickar långt bort mot en imaginär horisont.

Det svaga ljuset i lokalen sänker allas röster och skapar känslan av att smygande inkräkta på annan tids territorium.

Det skapar spänning......


De äldsta har likt alla stora nyfikna självgående varelser en stor drivkraft framåt. De ligger hela tiden ett par steg före. Ska berätta vad de redan hunnit se på andra sidan, vad som finns där framme.

Visar upp sin "fynd" som om de vore deras egna upptäckter sen åratal tillbaka.

Svarar "jag veeet" på våra upphetsade utrop om nyupptäckta sevärdheter.


Glada uppspelta barn ute på äventyr.


De fyra större grabbarna ska snart vidare på ännu vildare utfärder.

Cosmonovas dinosauriefilm i 3D.


Lille D och gossmor får trava runt på egna upptäcksfärder tillsammans med den ännu sovande plutten i vagnen. 

Vi ser urtida människor och gigantiska mammutar. Enorma valar och tvåhövdade kalvar. Lyssnar till sjungande späckhuggare och skrikande pingviner.

Men vad vi än ser och kommer förbi känns inget lika viktigt för lille D som att försöka förstå sig på var resten av flocken tagit vägen.

Och framför allt - när kommer de tillbaka!?


Slutligen är vi åter samlade.

Paleontologen är lyrisk över sin knappa timmes utgrävningsundervisning!

Filmen var ju inte enbart en skräckuppvisning av läskiga urtida djur. Det var ju en skatt av information och nya kunskaper för den verkligt intresserade inom paleontologin.

Han fick skåda riktiga utgrävningar och lära sig om platser där man funnit dinosaurier.

-"Fick du lära dig något nytt?" undrar gossmor den vetgirige pojken.

-"Japp! Jag ska åka och gräva vid "Ghost hill" och "Flaming cliff" när jag blir stor....."

Av Kattis - 27 februari 2011 07:28

Så var vi framme vid sista dagen på lovet och det faktum att det är vardag imorgon ger en härlig känsla av kommande semester för denna gossmor.

Att låta en vecka flyta omkring med diverse spontana och mindre spontana nöjen är förvisso både skönt och avkopplande på sitt sätt.

Men tyvärr låter inte sig tvätten förbli otvättad så värst länge innan larmet om tomma garderober ljuder. Och denna gossmors krav på renlighet vad gäller hus och hem läggs inte heller på is, även fast jag skulle kunna tycka att det vore trevligt.

Så sportlov innebär dubbelt jobb snarare än ledighet, det vanliga tjafset plus den stora skaran gossars lovkuliga önskningar.


Nu ska det ju sanningsenligt erkännas att krav sällan kommer från barnen egentligen. Det är ju snarare jag som egoistisk supermamma som vill ge mina barn det där perfekta händelserika lovet som jag tror att alla andra barn har......

Egoistisk i den bemärkelsen att jag vill visa mig så bra som förälder att barnen fått en mängd upplevelser med sig i bagaget inför skolstarten. Ett bagage att tömma inför alla sina vänner och lärare sen.


Löjligt!

Men men.. Mänskligt kanske?


Nu har jag i alla fall fått oss till ett par museum, bland annat. Vilket jag själv haft en stor glädje av också. Det är kul med museum!


Fast som sagt, tanken på en kommande vardag är otroligt skön!



Av Kattis - 26 februari 2011 22:29

Lille D har idag firat sin treårsdag med mycket skratt

 
Av Kattis - 26 februari 2011 11:03

Dunk dunk dunk! Det har inte varit en tyst lördagmorgon. Paleontologen med sina två praktikanter har hackat och borstat sig igenom hela frukosten. Gossmor lyckades gräva fram dem för ett snabbt smoothiesintag när hon tröttnat på att damma av buffebordet. Sedan har hon slängt ihop en kaka (socker!) till dagens kalas och sett hur pappan rotat runt efter rätt verktyg för hans egen utgrävning - farstutröskeln. Den har tröttnat på snön och bestämt sig för att resa sig och bege sig härifrån. Den har inte lyckats fullständigt, men dock så pass att den ställt sig ivägen för den fria passagen genom ytterdörren. Den går knappt att öppna! Därmed måste den grävas undan och på något sätt bytas ut. I övrigt måste jag nog gräva fram bilen för en kvick vända till affären…

Av Kattis - 26 februari 2011 11:01

Paleontologen i arbete

 

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards