En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

Nu kör vi, hänger ni med?

Av Kattis - 29 januari 2011 11:44

Jag förundras ofta över hur en del stackars barn lyckas åka på varenda virusinfektion de råkar förbi, och ofta utvecklar dem till rejäla bakterieåkommor med penicillinkur på penicillinkur som följd.

Mina barn har tillsammans inte ätit penicillin mer än vad jag kan räkna på en hand.

Om ens det faktiskt......


Att kosten har en stor betydelse för hälsan är ett faktum jag och maken varit medvetna om sedan barnsben. Själv är jag uppvuxen med rå vitlök på knäckesmörgåsarna just för att hålla förkylningarna borta.


Säkert har vi lagt kosten till stor del åt rätt håll på grund av att samtliga gossar är laktosintoleranta. Mjölken har inte varit en del av vår basföda på samma sätt som i många andra familjer.

När de äldsta pojkarna kom fanns inte laktosfri mjölk alls heller, utan vi fick hålla till godo med havre och soyasubstitut.


Nu kommer fler och fler familjer ut med sina omvälvande livsberättelser. 

Hur deras autistiska och hyperaktiva barn tillfrisknat drastiskt enbart som följd av kostombyte.

Underbart att se hur kostens påverkan på livet äntligen börjar "slå igenom"!


Läs exempelvis om hur den danska familjen som tar hela sitt land med storm nu lever på sitt livsstilsföretag på kärnfriskfamilj.se

Eller den svenska familjen som även de försöker få sin röst hörd på samma sätt i vårt ingrodda mjölkland. råsmart .se


Att byta ut all pasta och bröd mot fullkorn är inget större bryderi.

Fast att plocka bort dessa helt ur inköpslistan känns nästan lite läskigt.

Jag måste nog få behålla brödet till en viss del. Kanske vara om möjligt ännu strängare med valet av brödsort dock. Knäcke ska väl vara helt okej?!


Jag har kommit fram till att ett köp av Ulrika Hoffers bok råsmart familj är ett måste. Den innehåller recept och tydliga guidningar i matvarudjungeln.


För nu ska jag nog köra detta race jag med!

Rensa kosten fri från socker, pasta, mjölkprodukter och till viss del även bröd.


Någon som vill haka på?



 
 
mångmamma

mångmamma

29 januari 2011 22:00

Själv är jag uppfödd på pulvermos, pulversås och halvfabrikat.
När jag blev stor nog att skaffa eget "hushålle" började jag kampen mot mer råvarubetonad kost.
Nu, många år senare är vi snudd på "självförsörjande" på kött och grönfoder till familjen.
Brödet ska helst bakas själv, mjölken helst från närmsta bonde och inga j-a lightprodukter i min kyl!
Att kosten har stor betydelse för hälsan är en självklarhet för mig!
Ändå har vi varit fjantigt sjuka denna vinter, undrar varför?
Sockerbombsexplosioner bör hållas kort och intensivt, allt annat än fullkorn är otänkbart.
Kul att mat/kost/hälsa fått ett uppsving - på riktigt!
Läs gärna Mats-Eric Nilssons böcker; Hemlige kocken och Äkta vara.
Riktiga ögonöppnare!
Trevlig fortsatt helg.

http://www.hemsktmycketbarn.blogspot.com

Kattis

29 januari 2011 23:59

Tänk att vara självförsörjande, om så bara nästan, vilken lycka! Avis ;-)
Drömmen är en liten gård. Några höns och egen 'täppa'…
Men men, kan åtminstone köpa ägg från lokal bonde, även fast det är på ica.

Imorgon börjar skåprensningen, sen måste jag läsa på ordentligt om alla råvarubyten!
Spännande :-)

 
Ewa

Ewa

30 januari 2011 21:19

Jag äter LCHF sedan något år tillbaka och har aldrig mått bättre! Jag äter varken pasta eller ris och sällan potatis (men det saknar jag). Det var lättare än jag trodde att vara utan bröd, men där har mjölet stor betydelse - undvik vitt mjöl.
Jag går ned i vikt, förbättrar värden och slipper bli förkyld hela tiden. Endast vinster! Lycka till!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

30 januari 2011 21:21

Ett annat boktips är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Upplysande! Intressant!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Kattis

30 januari 2011 21:29

Tack för peppning och tips! :-)

Ska potatis också bort?! Jisses... Måste verkligen plugga på på det här!
Imorgon ska böcker inköpas och studier dras igång.
Än så länge är det mycket spännande ;-)

 
Tove

Tove

31 januari 2011 07:47

TACK så mkt för detta inlägg.
Jag har varit lite dålig på att läsa din blogg senaste månaderna men igår var jag inne och läste och fick en rejäl ögonöppnare. Jag tycker inte vi äter "dålig" mat men alldeles för mkt mjöljk och mjölkprodukter tror jag. Pastan har varit fullkorn sedan barnen föddes.
Men igår fick jag ett ryck, jag klickade hem boken Råsmart och storhandligen på ica igårkväll bestod av rismjöj, havredryck, kärnfria dadlar, kokosmjölk och mkt mer som annars aldrig hade kommit in i mitt kök. Men här ska det till en förändring ;-)
Så jag är mer än redo att följa med!
Kramar

http://masserandemamma.blogg.se

Kattis

31 januari 2011 08:46

Åh, vad skoj! Härligt med en till nybörjare ;-)
Jag ska idag börja påläsandet och skafferifyllandet. Tömningen gjorde jag ju igår.
Dessvärre anar jag att min lokala lilla ica har något bristfälligt sortiment när det kommer till rårismjöl mm. Men jag kanske kan få dem att ändra på det ;-)

Kram och kom gärna med tips du stöter på :-)

 
Ingen bild

Elina

31 januari 2011 09:14

Åh, jag skulle nästan kunna tänka mig att haka på... min man har två ggr börjat med LCHF-kost och mått så bra, men som så många andra förändringar så har det runnit ut i sanden... själv har jag märkt att jag inte riktigt tål bröd (jäst?) längre, och jag älskar rågbröd!

Barnen får aldrig vitt bröd och ljus pasta hemma, inte heller läsk eller andra onyttigheter. Deras kost är jag ganska stolt över. Men vi vuxna!! Maken borde gå ner i vikt, och jag borde se till att må bättre (vilket jag vet att jag kommer att göra om jag ändrar om mina kostvanor). Jag äter i stort sett hälsosamt och GI-inspirerat, men får "anfall" då jag vräker i mig sött och salt och vad jag än kommer åt...

 
Ingen bild

Elina

31 januari 2011 09:16

Dessutom så är "allt" mitt ansvar, kan jag tycka ibland, eftersom jag är hemmamamma och verkligen bestämmer vad vi äter iom att jag tar hand om hela den biten. Jag kunde ju helt enkelt endast servera hälsosamt åt samtliga familjemedlemmar, se till att maken inte får i sig en endaste potatis eller pasta ;) Men det är så svårt att vara konsekvent!

Kattis

31 januari 2011 14:13

Jo jag håller med. Vi som är hemmamammor och har det största ansvaret har ju också det rätt lätt för oss i och med att vi kan styra maten som vi vill ;-)

Och även om vi alltid endast ätit fullkornsprodukter och mycket rotfrukter och rätt nyttigt överlag, känner jag stor nyfikenhet inför det omvälvande och enorma uppiggandet många hänfört beskriver efter en tid utan mjölk och socker mm.

Vill gärna se om det stämmer =-)

 
Tove

Tove

1 februari 2011 08:18

Igår blev det thaigryta från receptboken Råsmart Familj. Docka hade jag ingen tamari i samt att jag tyckte broccolin blev för överkokt. Men barn och man åt med got aptit och visst åt jag också, jag vet bara vad jag ska göra annorlunda nästa gång ;-) Till det hade vi risnudlar, något vi aldrig ätit tidigare men som älskades av hela familjen.
Härligt att utbyta tankar och funderingar kring denna kost. Här hemma kommer vi nog få ha lite nertrappning på vår extrema komjölkskonsumption, men vi tar det i lite mindre steg så ska det nog gå bra.
Kramar

http://masserandemamma.blogg.se

Kattis

1 februari 2011 09:05

Ja nertrappning är nog ett bra sätt att lura med hela flocken på båten också ;-)
Thaigryta låter supergott och nudlar är ju mums! Glasnudlar är dock nåt jag håller mig undan…

Kul att få höra hur det går :-D
Kram

 
Viktoria

Viktoria

3 februari 2011 21:45

Vår familj hör till dem som förändrat kosten och därmed mår bättre.
Jag gick en mycket bra kurs förra året och efter det tog vi steget mot lågsockerkost. Vi använder fortfarande pasta, ris och potatis och bröd äter vi (om än fullkornsprodukter så långt det är möjligt) - så det är inte helt sockerfritt. Men vi har inte saft, kakor, flingor, youghurt, vitt bröd, färdigmat etc och det är inget jag saknar heller. Mjölk får barnen på gröten och jag har det i kaffet, för kaffe dricker jag fortfarande trots att jag inte mår bra av det.
Jag håller även utkik efter E-ämnen så det är rena råvaror som gäller. Maken gnällde lite i början, men även han mår bättre numera. Vi har ett barn med drag av autism och han klarar av in vardag betydligt bättre utan "sockerchockerna".
Barnen medverkar mycket när det gäller maten; veckoplanering, inköp och tillagning. Nyttig mat behöver ju varken vara tråkig eller äcklig! Vi kör mycket plockmat till barnen och på utflykter har de alltid en burk med grönsaksbitar med sig.

Jag mådde nog sämst efter omställningen då jag hade sockerabstinens i ett par veckor med ständig migrän och trötthet. Men efter det vände det och ända gången jag tycker det är svårt med kosten det är när vi ska fira jul och födelsedagskalas där gästerna förväntar sig en viss typ av mat.

Ser fram emot att få höra mer om hur det går för er!

http://viktoriam4underbara.blogg.se

Kattis

3 februari 2011 22:11

Tack så jättemycket för din härligt peppande kommentar!
Jag tror jag kommit lindrigt undan. Ingen migrän eller speciellt jobbig abstinens alls faktiskt. Första dagarna var det så klart jättesvårt att stå emot sockersuget efter lunch, då jag brukar ta en 'slurk' ur ohoy-tuben, och igår mådde jag lite illa hela dagen. Men annars lugnt.
Jag försöker att inte göra för annorlunda och konstig mat utan bara göra om mina vanliga rätter. För att 'smyga' in det så smidigt som möjligt hos barnen.

Först var alla emot mig. Men nu är de inte så motstridiga längre.
Gubben sitter nu i soffan och knaprar dadlar istället för sin vanliga toblerone;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards