En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Bullmamma utan bullar

Av Kattis - 12 januari 2011 11:49

Utanför fönstret dalar stora flingor sakta ner....

Skulle kunna tolkas som underbart vackert, om det inte vore för en väldig mättnadskänsla vad det gäller snö!

Den sköna känslan av att ha all tid i världen från morgonen igår, fick mig att komma lika raskt upp ur sängen idag. Och det i sin tur gav mig full gas till att fixa veckans inköp direkt efter skolpromenaden. Klockan var inte mer än halv tio när vi var klara.


Mina fina formar har jag inte haft hjärta att ställa undan. De står och lyser upp mitt kök på bänken i väntan på att fyllas med allsköns rotsaker till kvällsmaten.

Jag gick med utsträckt arm längs grönsakshyllorna i butiken. Rotselleri, palsternacka, kålrot, morötter, lök, champinjoner, paprikor........Åh, vad det vattnas i munnen...


Men först ska vi få till en lunch dessförinnan.


Jag blev via dessa sidor tillfrågad om att vara med i ett reportage i den större lokala nyhetstidningen. Min galet stora gosskara var det som lockade till lite mer djupgående frågor och funderingar.

Därav hamnade det även några förpackningar kakor i varuvagnen. Kanske kan spräcka bubblan vad det gäller många barn = superb bagare/kock.....

Nog för att det lockas till mer bakning när det alltid finns många munnar att glädja, men jag är ingen sockerbagare av stora mått bara därför.


Imorgon kommer tidningstjejen. Spännande att se hur hon tänkt sig detta! ;-)

Ibland kan jag känna att vi med stora familjer förväntas vara på ett visst sätt. Vi har förstås den stora kärleken till barn, och gärna många sådana, gemensamt. Men i övrigt är vi ju olika individer som alla andra.

Någon är ordningsam, någon slarvig, stor filmälskare eller helt utan tv, gröna fingrar med egen odling eller enbart plastblommor....


Annorlunda familjer på tv till exempel, vill mest skapa reaktioner som uttalas Åh,jisses/Hjälp/Ahhhh!

Att barn bråkar tillhör en del av social träning. Det gäller att lära sig ta konflikten och bråka på rätt sätt.

Och är man som mamma/förälder mitt uppe i något som måste göras kan det skapa strul med spända och förväntansfulla barn, vare sig de är två eller tio.

Men producenterna väljer bara att visa det som kan väcka reaktioner.


Sen är vi ganska grymma som människor också.

Ser vi söta syskon som läser saga för varandra tänker vi inte så mycket på det, det gör ju våra barn med ibland.

Men ser vi några bete sig illa då känner vi nästan ilska. Fast våra barn beter sig med all säkerhet också illa då och då.

Det hör ju till uppväxten och lärdomar om gränser och förväntningar.....


Så att vara en stor familj är precis som att vara en liten, bara större.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards