En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 6 januari 2011

Av Kattis - 6 januari 2011 15:07

Hela världen är ljudisolerad. Och tom. Så när som på någon som envist vill ta sig ut med bilen. Hjulen snurrar i hög hastighet men bilen tar sig inte längre än någon decimeter, och då mer i sidled än framåt. Fast jag vet att plogbilen körde denna vägen för bara ett par timmar sen är det väldigt svårt att tro, när jag med höga knän får pulsa mig fram. Jag går med blicken fäst på mina skor. Kisandes försöker jag undvika att all snö yr in i mina ögon. Det blir inte någon lång runda, och med tanke på den lilla fyrfotingens besvärliga skuttande för att alls komma framåt, tror jag inte han misstycker. Vid busstationen står en buss och gör även den tappra försök på framfart. Det går inget vidare. Ändå tycks världen totalt tyst. Jag går med stora steg hemåt mot värmen vid brasan. När jag slutligen rundar floristen ser jag ett bisarrt tecken på liv. Mitt i den djupaste snöhögen skjuter tolv blodröda rosor upp.…

Av Kattis - 6 januari 2011 10:36

Det var sommar nu. Det var varmt.

Om en vecka skulle sommarlovet börja och det kändes i hela kroppen.

Sjutton år, på det artonde, och redan hårdhudad. Visste min plats i världen och visste vilket håll jag ville gå.



Det var vår tur att hålla i avslutningsrevyn. Traditionsenligt hölls det av tvåorna och med störst fokus på studenterna.

Mycket ironi och vassa skämt om de yngsta eleverna och mest ingrodda lärarna. Vi var inte rädda för konsekvenser, oss kunde ingen komma åt!


Dagen före revyn lyckades de mest skenheliga eleverna i klassen låna till sig nyckeln till gympasalen, platsen för det kommande framträdandet. Vi planerade en sista repetion med tillhörande avslutningsfest.


Två klasser var vi och samtliga kom. Så klart. Vi hade ju kul!

Några hade med sig något att dricka, men det blev inte något fylleslag.

Det repeterades, skrattades och snackades.


Brodern kom!

Jubilaren vi firat för några veckor sen tog med sin bror. Han. Som bar på något som var mitt....

Vi möttes och sågs.

Människor sprang överallt. Alla var glada. Imorgon skulle vi driva med skolan!


Han blev sedd av fler. Tjejer som frågade efter honom, letade efter honom, gick runt huset i sitt sökande.

Jag tog mina svängar med C och M, pratade tjejsnack i vanlig ordning. 

Stötte ideligen ihop med honom, vi tog följe till slut.

Han var snygg. Snyggare än de flesta jag mött. Lugn och stabil. Hade lätt för att andas.....


Mörkret och kvällen tog oss på bar gärning. Deras sista buss hem var snart framkörd. Den firade brodern var sen länge försvunnen. Han höll sig ju med mig istället.

Inser plötsligt att han måste springa. Regnet har börjat vräka och kanske den firade brodern redan gett sig av.

Snabbt adjö och sen borta.


Känslan inom mig var stark.

Var det förälskelse? Nej. Snarare behov.

För min egen existens skull var behovet starkt. Mitt liv låg ju i hans händer....




Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards