En bit ur mitt liv

Alla inlägg under december 2010

Av Kattis - 23 december 2010 21:13

Nu har det stökats i köket mest hela dagen. Jansson har gräddats, köttbullar rullats, spjäll har kokats och gröt likaså. Turligt nog drog vi ut skinkan ur kylen redan under morgontimmarna, då förvåningen blev stor när det uppdagades att griljeringen av denne fick vänta… tills efter kokning! Vi har alltid köpt färdigkokt. Men nu blev det till att börja från början. Efter mången timmes ugnpassning togs den för färdig och ut ur värmen. - Det var det godaste jag ätit!! Jag som aldrig varit förtjust och tog den minsta skinkan jag hittade. Nej, från och med nu och för alltid köps det hädanefter bara okokt gris…

Av Kattis - 23 december 2010 09:59


  


Så går vi mot ljusare tider igen.....


Julpapper över hela golvet, tejprullar, saxar, presentband som trasslar och ett bord fullt av klappar.

Den fyrbenta var precis som vanligt mitt i alltihop. Nosen klämdes in mellan de knutna banden och tejpbitar fastnade i tassarna. Svansen piskade de omkringslängda överblivna pappersbitarna och några tilldelade kartongbitar revs energiskt i mikroskopiskt små bitar.


  


Det är härligt med julglädje!


Tyvärr finns det en baksida också. Det blir extra påtagligt att vara ensam. Extra kännbart med saknaden av förlorade anhöriga.

Dem man helst av allt skulle vilja dela denna underbara högtid med. De som borde vara här...........


Eller bara saknaden av dem som finns alldeles på tok för långt ifrån oss.


De som man älskar och vill ha sig nära inpå, men som livet av olika anledningar placerat på en helt annan plats på kartan.


Några syskon som ses på tok för sällan.

Glädjen när man ses är ju desto större......

Av Kattis - 22 december 2010 20:19

Alla barnen flög ner under täcket direkt efter kvällens sagostund. Deras längtan efter aftonen är så stark att de väljer att lägga sig tidigt för att natten ska gå så fort som möjligt! Knasbollarna ;-) Risken är ju att de är pigga som lärkor klockan sex imorgon bitti bara för det.… för mig vankas julklappsinslagningsrace. Gåvorna staplas i separata högar, så det är lätt att överskåda deras rättvisekvot. Förhoppningsvis ser det bra ut. Sen är det bara att klippa, tejpa, snöra, krusa, skriva, klistra osv osv. Lite glögg och choklad på det, så blir det nog bra :-)

Av Kattis - 22 december 2010 11:40



  

Den ligger som en svepande dimma över oss

en barnslig känsla av lycka

en pirrande glädje över julen


Barnen med stora leenden

lämnar skolbyggnaden på lätta fötter

avslappnade fröknar

godis och dans kring granen


Spänning och hopp

ligger i luften

hjärtat fullt av önskan

och under granen ligger fler


Av Kattis - 22 december 2010 09:18

Pulsen går hög inför julen?

 
Av Kattis - 21 december 2010 10:01

För tusende gången spenderades kvällen med att söka genom miljoner och en sidor på webben, i jakt på den absolut bästa och mest prisvärda badrumsinredningen.

Visst, vill man lägga 17 000 kronor på en takdusch, så är det lätt att hitta en riktigt snygg. Men det känns lite väl saftigt i mina ögon.

Det räcker gott med 5 000!


Igår lyckades vi slutligen få till ett beslut och allt vi valt är nu i leveranssystemet.

Det kommer ju inte hinna komma upp på plats innan jul, men det kvittar.


  


Detta handfat blev det till exempel. Fast med en annan kran.

Vi har valt en beröringsfri kran. Inte bland de mest estetiskt tilltalande, men det kanske kan löna sig i vattenräkningen......


Jag fick i alla fall den duschen jag önskade. Så vi fick deala lite där, jag och mannen. Duschen jag ville ha gick på dubbelt så mycket som en likadan av annat material.

Men gör vi nu för en gångs skull i ordning vårt badrum, vill jag göra det som vi vill ha det. 

Ska det va så ska det va, liksom.

Men då fick han istället sin kran......


Julhandlingen är i det stora hela även den avklarad.

Några detaljer som får vänta till på torsdag kvar bara. Vilket då inte får glömmas!

Julmust, köttfärs, inlagd sill från fiskhandlar´n är ju några delar kan man ju inte stå utan.


Fick en underbar bild av lille mini. Den bjuder jag också på innan avsked.


  


Av Kattis - 20 december 2010 15:33

Med mössorna täckta av snö och blöta vantar kliver vi in genom dörren.

Uppfarten blev fint skottad och kommer vara lika fint täckt med snö igen om bara någon timme. Snön gör sitt bästa för att kompensera alla år av snöfria julaftnar.

Våra kinder har färgats friskt rosiga och vi är så där lagom trötta i kroppen. Det känns att vi jobbat en stund.


När vi hängt alla blöta kläder på tork och skåpets brummande söver lille mini, tar vi fram några goda lussebullar att doppa i varsin kopp varm choklad. 


Julstjärnorna lyser stämningsfullt i våra köksfönster och pepparkakshuset står frestande inför era små barnaögon. Jag får muttra både en och två gånger för att ni ska kunna släppa era trevande fingrars försök att norpa åt er något gott från taket.


Ni undrar när det är julafton och jag undrar vad ni önskar er i julklapp.

Storebror svarar att han vill bara ha en gummiskorpion. 

Det gör det ju lätt för mig, för den fick han ju i förra adventspåsen....

Skönt när barnen vet vad de helst vill ha!


Nu är det dan före dan före dan före dan före dopparedan.

Det är dags att fundera över julmat och inköp.

Skinkan är väl ett måste vareviga jul, även fast jag gott skulle klara mig utan.

Det är mycket godare med revbensspjäll. Och alla sillar, prinskorvar och lax med hovmästarsås!


Och julmust förstås.........

Av Kattis - 20 december 2010 13:57

Vit jul!

 

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards