En bit ur mitt liv

Alla inlägg under september 2010

Av Kattis - 25 september 2010 19:39

Dagen har varit varm och alldeles underbart härligt lugn och familjemysig. För tillfället ligger en stirebror och läser Bamse för sina mindre bröder i min säng. Elvis kommer, om min vilja går igenom, snart sova tre minuter, så jag kan spola av mig en snabbis. Sen ska de två minsta busarna lägga sig och jag och de två äldsta se på 'Pirates of the Car....'. Hur kan det tänkas stavas?!

Av Kattis - 25 september 2010 13:17

Så kom vi iväg till sist.

Det är skönt med dagar då man kan låta barnen skrota i pyjamas långt efter frukost.

Nu vet jag vänner som småler. Familjer som knappt kommit upp ur sängen innan vi ätit lunch.

Men mina barn kom inte i kläderna före klockan tio, och det är sent i mina ögon....


Vi tog oss inte längre än till villaområdets lilla skog.

Denna tid på året är jag lite tveksam till att åka till den "riktiga" skogen. Det är så läskigt när det pangas runt öronen på en. Det är väl jakttider nu?!


Förr när vi bodde mer på landet än nu, gick vi ju rundan var dag. Men då fick man hålla koll på flaggorna och ta en annan väg om de viftade jakt.


Den lilla villaskogen kunde även den bjuda på några kottar.

Och på desto mer fårskit........ : (


  

Det är jättemysigt att kunna hälsa på fåren när man tar en liten sväng i villaskogen! Men skiten under skor och på vagnshjul, kunde jag klara mig utan......


  

  

Lille Dennis travade glatt runt med sin gula hink, för att kunna fylla den med kottar. En och annan bajshög lyftes också upp, innan han noterade att det inte var en kotte....


Simon går med sin dagisavdelning till denna skogen varje vecka. Och han visade stolt upp deras koja, för brorsorna sina.


  

  


Min lilla apa fick även möjlighet att ge utlopp för en del av sitt bensprattel. Hur han alls kom upp på denna "stubbe", är för mig ofattbart! Men upp kom han.

Storebror gav det inte ens ett försök. Han har lärt sig: det Pontus klarar, klarar bara Pontus.......


  

Elvisplutten bara sov förbi alla skojsigheter. Kanske tur det, jag hade inte gärna slagit ner rumpan mitt i skiten där, för att amma!

Fast stå och amma är ju en vana vid det här laget med ; )


När vi sen kom hem med våra skogsfångster var det dags för lunch.

Och därpå slocknade även lille Dennis.......


  

Av Kattis - 25 september 2010 06:42

Huset ligger tyst och sover. Endast jag och lille Dennis är vakna. Vi ligger och gosar med Elvis-plutten, som ammar konstant. Dennis har redan varit nere efter en brödbit och min mage börjar också kurra. En god frukost med smarrig smörgås och en härligt varm kopp kaffe skulle verkligen sitta fint nu! Sen hoppas vi på ett lika härligt väder, så vi kan ta en promenad till villaskogen och samla en drös med vackra höstlöv, att göra tjusiga konstverk av. Eller för egen del, att sätta i vas....

Av Kattis - 24 september 2010 18:12

Usch, så jag skäms för mina dåliga och fåtaliga inlägg på sistone!

Det är nog som det sägs, att när man ammar får man mjölk i huvudet. Eller hur det nu sägs ; )


Jag erkänner att mitt huvud inte precis varit på skaft på sistone.

Lite snurrig och vimsig har jag nog varit......


Inte humörmässigt på topp alltid heller. Tyvärr.


Nu är mannen iväg på roligheter med sin fyrhjuling över helgen.

Helt i mitt samtycke. Men det är klart att det känns tråkigt att vara själv.......


Men ikväll ska jag och Rasmus, Pontus och Simon mysa i soffan till Idol.

Samuel har ju följt med pappa till kusin-bästisen.


De stora är ju så hjälpsamma om jag bara ber dem.

Rasmus vill ju ofta laga mat, och idag bjöd han på soppa och nybakade scones. Mumsigt värre!

Och vi har under kvällen tänkt att få ihop en rabarberpaj, att kunna avnjuta med stora skopor glass.


Så nog får vi till lite fredagsmys även fast det fattas några stycken!

Det är som Rasmus sa, att det känns jättetomt i huset, fast det bara är en vuxen och ett barn borta.

Vi är ju i alla fall fem barn och en mamma kvar.....



Av Kattis - 23 september 2010 18:04

Det grå husets baksida är täckt av ett övervuxet vildvin, som skimrar i hösten eldiga färger. Det låter sin långa rankor klättra över syrenbuskaget och melera hela växtligheten med sitt roströda skimmer. Det kryper sakta in över altanen och släpper, tillsammans med syren och barrträd, mängder av löv och växtavfall överallt, som kan sopas av i omgångar. 

Det är härligt att sopa höstlöv, eller att kratta höstlöv i en något kylig dimma.


Jag minns än idag en bild ur en klädkatalog, en höst i början på nittiotalet.

Det var Ellos tror jag. Och bilden var tagen i en höstgrann skog, med dis i bakgrunden.

Sidan visade svarta tights och stora stickade ulltröjor i rött, som slutade på låret.

Jag köpte allt....


Bilden var så underbart stämningsfull i mina ögon. Visade precis min känsla av hösten!

Jag kommer varje år att tänka på den där bilden och önskar jag hade den kvar....

Av Kattis - 23 september 2010 10:35

Torsdag. En dag med några färre tider att passa under dagen. Endast en gosse som ska hämtas vid lunch. Känns som att jag äntligen kommit ikapp med tiden på nåt sätt. Fått gjort det jag vill och har koll på det som ska komma. Rolle kom hem sent under gårdagkvällen och barnens lycka, när de fick se honom innan han for iväg imorse, var fullkomlig. Lustigt att en saknad kan kännas så stark, fast frånvaron varit så kortvarig. Solen skiner och ger oss en underbar grund för denna lyckliga dag.....

Av Kattis - 22 september 2010 20:45

Att vara gravid innebär ju till en viss del att tappa kontrollen av den egna fysiska identiteten. Vilket kan vara rätt skönt, enligt mig. Man måste ju helt enkelt släppa krav och kontroll. Men då tappas även en del av kroppsuppfattningen. Ja, allt detta gäller åtminstone mig, som inte håller hårt på träning under graviditeterna....Men i alla fall. Det är väldigt härligt när man sen kan börja röra sig och åter få upptäcka var den fysiska skapelsen börjar och slutar. Känna att det finns lite muskler där inne, och kunna känna hur de stramar. Solhälsningen har jag gjort under några år, och oftast tillsammans med lille D. Och han är så himlans söt när han står där och hela tiden ligger ett steg före....
Av Kattis - 22 september 2010 13:15

Denna utmaning kom från kära Annkatrin.


KÄRLEKEN I MITT LIV  är nog som för de flesta andra mödrar, mina barn och min familj. De är inte bara kärleken i mitt liv, de är mitt liv!


MIN FAVORITFÄRG  är havets. Som skiftar allt efter väder och humör.


JAG ÄR FANTASTISKT GLAD   för att vi alla i familjen har fått lyckan att vara så friska.


JAG VET FORTFARANDE INTE  allting.........


MIN DRÖM  är att jag en dag är färdigutbildad hundpsykolog och driver mitt företag med framgång.


JAG TROR  att jag kommer ta ett steg till på väg mot drömmen under nästa höst. Och då utbilda mig till problemhundskonsult.


JAG KOMMER FÖRMODLIGEN ALDRIG  bli av med önskan om fler barn... : s




Nu vill jag utmana:

Riesling

Filozophie

Mångmamma

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards