Direktlänk till inlägg 10 september 2010
De senaste åren har ju gett en explosiv ökning i diagnostiserade barn med diverse bokstavskombon.
Kan man tro att det beror på att problemen uppmärksammats och uppdagats mer. Inte egentligen ökat i antal, bara noterats.
Eller har de faktiska fallen verkligen ökat ?
För att kunna få hjälp i skolan och ta del av samhällets resurser krävs en diagnos på papper. Och det måste väl vara bra att kunna ha en grund att stå på och utgå ifrån när man sen kollar på utveckling och framsteg.
Men kan diagnosen inte bli en black om foten?
En gosse som har svårt i skolan. Kämpar med det som tas lätt av andra.
Gör framsteg i ytterst långsam takt och ligger snabbt efter i klassen.
Gossen får en diagnos efter ett antal års samtal och utredning.
Nu sätts alla hjälpmedel in och äntligen kan lärare, föräldrar och inte minst gossen själv förstå varför just han har det svårare än de flesta.
Samtidigt som diagnosen gav dem förståelse, blev det för gosse och föräldrar en ursäkt. En anledning att strunta i att försöka.
Gossen ska göra en svenskauppgift.
"Men jag behöver inte, för jag har dyselexi......."
Alla barn kan allt, så måste i alla fall förhållningssättet vara, och har rätt att få möjlighet att visa det för både sig själv och alla andra.
De måste bara få de resurser och den hjälp som passar just dem!
De flesta föräldrar är nog inte som dessa, som bara gett upp.
Men ett uppgivet barn är ett för mycket........
Ska det verkligen vara tvunget med en diagnos för att få det stöd man behöver!?
Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...
Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 |
||||||
|