En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 21 augusti 2010

Av Kattis - 21 augusti 2010 19:07

Lille D och storebror Sa myser i soffan.
Av Kattis - 21 augusti 2010 14:46

Sofforna städade och rensning av pysselskåpen pågår. Det är inte klokt vad mycket påbörjade saker jag hittar där! Hur kommer det sig att det inget någonsin blir färdigt?! Det måste vara en egenskap gossarna ärvt från sin far ....... ; )

Av Kattis - 21 augusti 2010 12:22

Tog Sa till ett kalas promenadsvis med raska steg. Och hemvägen togs ännu raskare. 

Som om det skulle göra nån skillnad på mognaden av magdelarna ......


Har rensat skafferiet och börjat med pysselskåpen på kontoret.

Ska först dammsuga igenom sofforna ordentligt.

Men allra först måste jag sitta en stund.


Rolle gnällde lite och tyckte jag var så jobbig.

-"Samma sak varje graviditet", sa han,"städmani. Sen kommer ungen ut och då sitter du bara och ammar, så kan man äntligen ta det lite lugnt!"

Det ligger nog någonting i det. Man vill ju kunna sitta och amma i lugn och ro utan att stirra sig galen över allt skit runt omkring!


Jag som varit gravid några gånger och alltid gått över, har ju lärt mig att

D-datumet måste hållas rätt hemligt. Annars drivs jag snabbt till vansinne av alla idiotiska kommentarer från alla och envar.

I bästa fall hinner folk då inte ens börja vänta eller ifrågasätta magens kvarvarande innan bebben ploppat ut.


Men nu har vissa börjat alla redan!

Och med en ton som om jag vore dum i huvudet, sagt sig vara övertygade om att bebis inte alls kommer komma då jag säger, utan borde nog ha droppat redan.

Manlig kommenterare dessutom! Vilket gör mig än mer irriterad.

Vad han grundar sina trosuppgifter på kan jag ju bara spekulera i. 

Han är säkert mycket kunnig i området, förmodligen har han ju fött flera barn själv och vet precis hur det känns en vecka innan det är dags .......


För det är också en störande fråga man ofta kan få så här i slutet på en graviditet: "Hur känns det? Tror du att den kommer snart?"

VA?!

Det finns ingen känsla som med säkerhet kan tolkas som en föreskridande förlossning, annat än känslan av att värkarna startat och det hela är igång på riktigt.


-Massor av förvärkar kan man, och har jag alltid, flera veckor/månader innan. Ofta redan från mitten av graviditeten. För varje graviditet blir det mer och fler förvärkar.

-Den beryktade slemproppen kan gå stötvis också en månad innan det är dags. Den bildar sig bara ny igen. (Den sitter som ett lock över livmodermunnen)

-Lös i magen är ett bra tecken på att magen jobbar, men som sagt magen kan jobba i månader innan det drar igång.

-Öppen ett par centimeter är inte heller det ett bevis på att man snart får hålla sin bebis i famnen. Vid första graviditeten räknas förlossningen igång så fort en liten värk startat. Men restrerande graviditeter är inte godkänt igång förrän man är öppen fem cm.

Jag har varit öppen två centimeter i två månader vid en graviditet!

Det betyder med andra ord ingenting, men f-n vad jag väntade den gången!


Så kontentan är alltså att ingen, ingen, och inte ens jag själv kan ha en aning om när min bebis tänker behaga komma ut.

Det är bara att vänta och se och be alla urbota siare hålla mun!


Till jul är han ju garanterat ute i alla fall .....

På andra sidan häcken, så att säga ; )

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards