En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Lillskrutten växer och frodas

Av Kattis - 11 augusti 2010 13:03

Eftersom det är sommar och semester och allt vad det innebär, har jag lyckats gå utan mödravårdsbesök i fem veckor nu. Det känns lite väl långt utan koll på lillskrutten när jag ändå gått så långt som jag gjort.

Så idag trängde jag mig in i grannbyns mvc. Vår egen har semesterstängt.....


Det var skönt att få bekräftat att gossen ligger åt rätt håll ännu. Inte för att någon av mina barn någonsin legat fel, men man vill ju vara säker innan det är för sent att vända. Det är det kanske redan?! 

Men han låg bra och långt ner, precis som han ska.

Hjärtljuden fick jag också mysa till lite......136.

Och så ville hon absolut ta blodtrycket på mig, fast jag sa att det behövs inte.

Det låg på 104/64, lika lågt som vanligt.


Jag tror inte överhuvudtaget på alla tecken folk tittar efter, för att tyda om barnet är en flicka eller pojke. Tror som sagt inte alls!


Men..........nog är det lite lustigt att alla mina graviditeter har sett likadana ut.

Magen har inte synats bakifrån. Sett tjock ut?  - säkert, men magen har inte synts.

Och alla bebisar har haft hjärtljud som legat mellan 135 - 145. Alla!


Sen har själva graviditeten för mig varit lika också.

Jag har vägt in mig med en redan ökad vikt på fyra kilo, exakt 64 kg, varje gång!

Och alltid gått upp, enligt mig tio kilo, och enligt barnmorskan sex kilo.


Men det beror nog mer på vilken person jag är, och inte på att det legat en gosse i min mage varje gång........


Någon annan med funderingar kring detta?





Nu ligger mitt strå till stacken redo att dras upp till garderoben. Jag ska måla golvlisten. Måleri brukar alltid bli mitt jobb.

Kanske beror det på att jag är så fantastiskt bra på målning.....eller på att Rolle tycker det är så gräsligt tråkigt.......och säkert en stor del på att det i alla fall är absolut ofarligt.


Men efter min målning torde det nog vara fritt fram för färdigställandet av inredningen. Lycklig är jag!

 
 
annkatrin

annkatrin

11 augusti 2010 13:53

Härlig att allt såg bra ut med bebisen =) Har alla gossar varit lika stora vid födsel också?
Kramiz

http://annkatrin-mindagbok.blogspot.com

 
Katarina

Katarina

11 augusti 2010 14:01

Jo, de har varit så gott som lika stora allihop. Första vägde tyngst med 3600 gr, andra vägde istället minst med 3300 gr, och alla övriga har legat på 3500gr. Och den vanliga längden på 50cm. Så de kan nog kallas jämnstora... ; )

http://endastgossar.bloggplatsen.se

 
sudiyee ~

sudiyee ~

11 augusti 2010 15:01

hej fin och intressant blogg !;)
jag kommer följa och läsa din blogg
kommer du skaffa mer barn tror du ?
kraaaam

http://suudiyee.bloggplatsen.se

 
Tove

Tove

11 augusti 2010 15:29

Det där är spännande tycker jag.
Jag som "bara" fött 3 killar har ju heller aldrig ahft någon tjejmage att jämföra med.
Min mage har heller aldrig synts bakifrå¨n. Hjärtljuden har alltid legat mellan 137-145 slag/min.
Jag har skrivits in med lite olika startvikt med alltid vägt 82 kg när jag skrivits in på förlossningen. Ny har jag lyckats gå ner 18 kg utan att göra så där jättemkt, är evigt tacksam för en snabb förbränning.
Dom har dessutom alla lagts sig tillrätta neråt först i vecka 37 (men det har med ett brett innemått på bäckenet har jag fått förklarat för mig) Har annars ett "smalt" bäcken utifrån sett, lite konstigt...

Vad mysigt att snosa bebis igen. Har ni några namnförslag ännu?

http://masserandemamma.blogg.se

 
Katarina

Katarina

11 augusti 2010 15:49

Suudiyee, tack för berömmet och glädjen i att du vill börja följa min blogg! Jättekul!
Tove, jag längtar verkligen efter att få snusa lillskrutten i nacken på riktigt. Och namnförslag finns, men det brukar alltid ändras då gossen tittar ut.... Fyran hette tex Bertil i magen! Men bm reaktion sa oss att byta ; ). Och femman hette Harry, men sen passade det inte in med de andra. Så vi får se....,

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
riesling

riesling

11 augusti 2010 15:59

Det är konstigt det där, att alla ska börja tyda magen och allt annat för att gissa vad som är där inne.
Jag har två barn, en av varje, och har sett likadan ut båda gångerna. Min mage har inte synts bakifrån precis som du skriver och det har varit bara på magen jag har blivit tjock (om man inte räknar mina vrister och fötter som har samlat vätska).
Jag tror, precis som du skriver, att det beror lite grand på mamman hur magen blir. Hur lång hon är, vilka gener hon har, hur hon mår och äter under graviditeten. Båda gångerna jag var gravid så mådde jag fruktansvärt illa och bara spydde i fem månader.

http://riesling.bloggplatsen.se

 
siv

siv

11 augusti 2010 20:35

Ja absolut, tror också magens utseende beror mer på mammans kroppstyp än på barnet. Jag borde annars fått åtta pojkar och det fick jag ju inte ;) Jag har normalt sett inte så breda höfter och blir lätt tjock om magen, inte om baken. Alla mina graviditetsmagar har stått rakt ut, varit stora och bakifrån har inte magen synats.

http://meromoss.blogg.se

 
Ingen bild

Mia S

12 augusti 2010 00:08

Vill bara lägga till mina graviditeter! När jag väntat tjejerna har jag gått upp i snitt 17 kilo per tjeja, sen blev det 15 kilo med grabb nr 1 och 22 kilo med grabb nr 2. Har aldrig spytt. Konstigt nog så har jag sett olika ut för varje barn, från "smal och liten" till "tjock och stor". Tror detta oxå kan bero på vilken årstid man väntar barn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards