En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

Drömmarnas stad

Av Kattis - 4 augusti 2010 10:52

Det sprakar från den gjutjärnsförsedda vedspisen. Husmor lägger prydligt in ett par vedklabbar till och ställer sen den vattenfyllda kitteln på plattan. En sparsam mängd kaffe strör hon över ytan.

Värmen i det stora köket är påtaglig, det enda fönstret står redan öppet i ett misslyckat försök att få in lite vind. Luften utanför står helt stilla.


På det väldiga träbordet mitt i rummet står en redig gryta med rykande het gröt, några slitna träfat och en bunt skedar av samma tillverkare.

Husmor samlar ihop kjolarna med ena handen och tar med andra handen fyra muggar, och ställer dem till samlingen på bordet. 


Bakom henne kommer bonden in med morgonens ranson av mjölk. Kannan är blöt av kondensen från värmen utomhus och ger fuktiga märken i bordsskivan när han ställer ner den intill grytan med nykokad gröt.

Som på en given signal kommer två barn inrusande och sällar sig till herrskapet vid bordet. Husmor serverar dem med van hand en lagom portion och går sen för att hämta kitteln med kaffe.


Hon fyller sin och makens mugg med den varma drycken och häller upp mjölk till barnen. Var och en ger de henne sitt respektfulla tack. 

Slutligen slår hon sig ner på platsen som sedan länge ansetts som hennes.



Innan någon rör sin tilldelade måltid knäpper de sina händer i knät, böjer nacken framåt och leds av husbonden genom en tacksamhetsbön.

Det ligger en familjär tystnad över frukoststunden. Maten intas under gemensam rofullhet.





Utanför fönstret slås plötsligt murporten upp och in ramlar en ung kvinna. Trasslig i håret och med ett vettskrämt utseende stänger hon porten illa kvickt efter sig och kurar ihop sin tunna kropp tryckt mot murens mossklädda stenar.

Sekunden efter hörs hur jagande ilskna män kommer springande ner för bergsbyn. De rusar tveklöst fram förbi deras trädgård i jakten på något hett eftertraktat.


Paret vid frukostbordet ser hur den magra flickan drar en lättnadens suck och sjunker djupt ner i gräsets mjuka matta.


Husbond och husmor lägger sina frågande ögon hos varandra.........

 
 
Tove

Tove

4 augusti 2010 13:18

Du har verkligen skrivandets gåva ska du veta!
WOW, häftigt att han också är från Berga. Jag är från södra sidan stan innan kärleken fick mig att flyta hit, han är Bergabo och har aldrig flyttat längre än mellan Wira och centrum ;-) Nu bor vi precis vid Slussen i lägeneht men letar hus då denna 3a är lite trång :-/
På storängsvägen bor nästan alla mina gymnasikompisar i olika lägenheter :-)

Våra små har också alla gosat längre i magen än BF datumet. De är födde på bf+15, bf+6 och bf+3!

http://masserandemamma.blogg.se

 
Ingen bild

Anne

4 augusti 2010 14:47

Fortsättningen!!!!!????? Jag vill läsa mer :)

 
annkatrin

annkatrin

4 augusti 2010 15:20

Tack för en rogivande stund =)

http://annkatrin-mindagbok.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards