En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2010

Grupptillhörighet, var kommer valet ifrån!?

Av Kattis - 1 augusti 2010 18:02

Grannens häck (buskage) hänger vildvuxet över mitt råa träplank. Lite oborstat och ostyrigt. Vackert om du frågar mig.

Som en punkare som inte vill rätta sig efter normen. Inte vill följa den eleganta strömmen. Utan vill sticka ut hakan lite.


Satt på en vägkrog på resan hemåt häromdagen och fick se en yngling, kan tänka mig runt sjutton, med en tvättäkta sticka-ut-frisyr. Jag kan ju inte låta bli att titta lite extra. Jag var själv lite udda periodvis som tonåring och finner det intressant med individer som lägger krut på att vara tvärs emot.........


Men sen kommer funderingarna kring hur jag skulle reagera om en av mina söta små gossar kom hem och såg ut hur som helst.......Jag har ju ingen rätt att vägra dem klä ut sig efter eget bevåg. Fast jag vet inte om jag skulle finna det kul med en punkare i huset?!


Och då är det ju så klart enbart utstyrseln jag känner illa emot. Personerna som finns bakom är garanterat supertrevliga!


Min äldsta gosse har alltid varit typen som bär tenniströjor, sådana med krage alltså. Gosse nummer två är mer killen i skinnjacka.

Ibland försöker jag skifta lite på det. Köpa tvärtemot mina instinkter.

Men de är ändå som de är och alltid varit.....


Konstigt att två bröder kan bli så olika?!

Vad är det som ger tonåringen lusten för att falla in i något av de "udda" facken? Nu är de väl inte "udda" längre, men ni vet vad jag menar.


Varför blir punkare, gothare, hip hopare, skateare och alla andra, det?

Beror det på uppväxtsområde. Föräldrainkomst. Dåligt föräldraskap (tror inte det, men den misstron finns säkert hos någon). 


Naturligtvis handlar det om vilken grupp man sluter sig till. Men det är ju just det. Varför den gruppen!?


Ja, mina söner är och kommer alltid förbli mina små söta gossar. 

Vare sig de blir punkare, gothare, skateare eller raggare.......

Och säkert kommer de göra mig lika stolt i vilken mundering som helst!

 
 
annkatrin

annkatrin

1 augusti 2010 20:25

Vet du, jag tror att det ofta är en process i utvecklingen. Min Sandra hade en period då hon såg ut som ett "åkerspöke" som jag sa. Starkt målad, stort svart rund ögonen. Ofta svarta ditmålade tårar, eller ditmålade ögonfransar =O
Alltså, jag lät henne se ut så när hon var hemma, men skulle hon ut genom dörren var det att ta bort lite. Gamla tanter kunde ju bli rädda =( Detta höll på från 13-års ålder till hon var mellan 15-16 år någonstans. Hon var alltid svartklädd också, svart stora kläder =(
Men nu är hon en söt flicka med lagom sminkning och gillar glada färger på kläderna =) Till och med rosa, det var tidigare tabu.

Kramiz

http://annkatrin-mindagbok.blogspot.com

 
Katarina

Katarina

2 augusti 2010 13:45

Ja, du har säkert rätt. Förmodligen går alla igenom någon liknande fas i ungdomen. Fast den hos, jag vill säga de flesta, inte syns lika påtagligt.
När jag tänker din dotter sminkad i din beskrivning, låter det så charmigt i mina öron. Och det är väl alltid lättare att ta andras barns revolter.

http://endastgossar.bloggplatsen.se

 
Martina

Martina

3 augusti 2010 10:57

Men varför SKA man försöka påverka, när man kan låta dem vara som de är ?

http://habanero.bloggplatsen.se

 
Katarina

Katarina

3 augusti 2010 12:36

Martina; eftersom vi alla mänskliga varelser blir konstant påverkade av hela vår omgivning dagligen, och som ungdom desto lättare, anser jag att min roll som förälder är att guida i rätt riktning. Istället för att låta mina barn påverkas av allt tokigt som finns där ute utan att bry mig! Frågan är bara hur man gör det utan att trampa barnen på tårna. För självklart måste de få ta sina egna beslut och val i livet....

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
Mad

Mad

3 augusti 2010 15:52

Jag må kanske finnas i facket över "utstickare". Är en hårdrockare på 22 år med svarta bandtröjor, piercingar, tatueringar och färgat hår.

Det jag inte gillar med detta inlägg (kanske inbillar mig) är den bakomliggande negativa tonen. Varför är det "fult", illa eller dåligt att vilja sticka ut? Jag ser det som att jag ser ut så som jag vill, som jag känner att jag är. Jag ÄR så här. Jag VILL se ut så här. Jag gör det inte för uppmärksamhet för jag bryr mig inte direkt om vad folk tycker. de kan tycka att det är fult eller fint, mig spelar det ingen roll.

Men, ska man gå in bakom fasaden och få reda på varför vissa vill sticka ut.. ja, det blir nog svårt. Alla är vi olika. Alla vill inte sälla sig till fårflocken och drivas framåt åt samma håll av samhällets herde. Vissa vill gå åt sidan och göra annat och tur är väl det? Annars hade vi alla sett likadana ut, gillat samma saker och haft samma yrken!

Helt klart spelar uppväxt roll. Har man haft en dålig uppväxt dras man automatiskt mot mer aggressiv musik, klädstil, åsikter osv. Det är väl därför dödsmetal, nazism, rap osv finns? Livet är hårt mot vissa, tyvärr.

http://auroranebulosa.bloggplatsen.se

 
Katarina

Katarina

3 augusti 2010 16:15

Mad: kul att få en kommentar av någon som befinner sig i skaran jag funderar kring! Jag kan förstå att mitt inlägg kan störa dig, även om jag aldrig velat påskina att det skulle va mågot fel i att sticka ut. Men det är ju bekant att föräldrar kan känna olust för barnens sätt att klä sig m.m Det som intresserar mig är valet av grupptillhörighet. Var kommer det ifrån? Och hur påverkas barnen av sina föräldrar i frågan? Det finns nog många svar och åsikter gällande det. Men det är inte ofta man ser raggare i storstan t ex.

http://endastgossar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards