En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2010

Vänskap bland barnen

Av Kattis - 1 augusti 2010 11:18

Äldsta gossen fyller tio i dagarna. Och kalasandet känns övergånget.

Men eftersom han är en sådan enstöring vill jag passa på att hjälpa honom med vänskapandet med grabbarna i klassen.

Ordna något som kan roa ett gäng klasskompisar och få honom en skjuss till att få lite fler vänner även utanför skoltiden..........


Att försöka prata med honom själv är nästan lite som att prata med en vägg.

Han ser ut att krypa ut skinnet så fort jag tar upp ämnet kring socialt liv.


Visst kan jag strunta i alltihop och låta honom strunta i allt vad kompisar heter.

Men jag vet ju att han mår bättre när han känner att han har vänner att ringa till en tråkig dag.

Ofta ringer klasskillar till honom och så hittar de på nåt. Jag ser att han har kul. Men sen ringer han aldrig själv upp någon.

Och det resulterar ju i att vännerna också slutar ringa till slut....


Jag vill ju vara en god mor och hjälpa honom i rätt riktning. Men inte curla på något sätt. Det känns inte så lätt.........


Men en kväll med några vänner. Åka lite fyrhjuling. Baka egna pizzor och se någon bra film, som förhoppningsvis inte alla redan sett. Det borde väl uppskattas av killar i elvaårsåldern?!

Och pappa som engagerar sig och hjälper till med pizzabak m.m


Saken är ju den, att även om ett år inte gör någon skillnad, så finns det ändå där. Att min son är ett år yngre än de andra. 

Han säger att det inte märks, men.....



Men hur som helst. Det där med barn och deras kompisar är inte alltid så lätt....

 
 
Ingen bild

Marielle bloggen-om-nelson

1 augusti 2010 13:20

Hej!

Intressant inlägg! Känner igen det där. Min äldsta son är nu 19 år. Han var också en sån där som kompisar ringde till och han ringde aldrig tillbaka... Därför var min sons alla kompisar såna där killar som var väldigt aktiva och initiativrika. :) Såna som hörde av sig, och hörde av sig och hörde av sig igen. De gav sig aldrig! :) Det finns såna i varje klass. De kommer nosa upp din son också, för kaka söker maka. Numera är min son väldigt social. Han har massor av kompisar och har inga problem med att ta initiativ till kontakt. Vad jag egentligen vill säga är: Det är aldrig fel att hjälpa barnen på traven, ditt förslag på killträffen lät jättetrevligt och kommer säkert att uppskattas, men känn dig samtidigt lugn och trygg i att det löser sig med tiden! Lycka till!

 
Ingen bild

gabbi

1 augusti 2010 14:35

låter som en perfekt ide med pizza, film m.m....tobias hade taco middag för sina klasskompisar...

 
Magnus

Magnus

1 augusti 2010 14:36

Jobbig situation du har. Men du kan inte strunta i det (som du "tankeskrev").
Din plan låter som en bra idé. Bättre än några jag kan komma på. Håller han på med någon idrott eller annan aktivitet? Då träffar man en massa andra människor. Typ scouterna som mina syskon gör. Eller Innebandy som jag lirade.

http://magnuspremberg.bloggagratis.se

 
Ensam kille

Ensam kille

1 augusti 2010 16:37

Försök att hjälpa honom iaf! För jag var den 10åringen som aldrig ringde till någon och tillslut så slutade dom få som ringde till mig att ringa också och det slutade inte bra för mig :/ Så jag vet inte hur du ska göra men jag vet hur det blev för mig när jag stått utan vänner ända sedan 10årsåldern kanske är idag 23år.

http://en-ensam-killes-liv.bloggplatsen.se

 
annkatrin

annkatrin

1 augusti 2010 17:47

Låter som en riktig myskväll för killarna =) Hoppas det blir lyckat.
Kramiz

http://annkatrin-mindagbok.blogspot.com

 
Katarina

Katarina

1 augusti 2010 18:02

Tack snälla för alla er tankar! Det var tankeställande att få höra från dig som varit där själv och ännu inte riktigt kommit ur ensamheten, "ensam kille". Det känns bara så svårt att förstå vari problemet egentligen ligger. Gossen min blir inte mobbad eller retad på något vis, som en annan blev i den åldern. Han är bara ofantligt osocial/blyg! Hur ska jag kunna jobba bort det?!
Han går på judo två gånger i veckan, vilket gjort underverk just inom detta område. Han har blivit mycket tryggare i att ta ögonkontakt och i att förhålla sig till fysisk kontakt, som kramar och handskakningar.
Men jag försöker tänka som Marielle skriver, att jag ska vara lugn i att det löser sig med tiden.......

Men det är inte alltid så lätt att hålla paniken inför barnens väl och ve stången.

Tack igen allihop!

http://endastgossar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anne

2 augusti 2010 17:49

Ja, det är inte alltid lätt. Min son har haft lite svårt att få nya vänner efter flytten och systern har det varit lättare för. Mammahjärat värker när den ena har kompisar och inte den andra. Men visst kan det vara så att det är bara mammahjärat som lider egentligen ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards