En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 15 juli 2010

Av Kattis - 15 juli 2010 20:43

Att kyla ner sig ordentligt i poolplasket, sen sätta sig tillbakalutad i solen och känna hur värmen sakta kommer åter. Hur kroppen blir varm inifrån och ut, utifrån och in, för att sen helt plötsligt nästan koka över. Kasta sig i svalkan igen och göra om hela proceduren. Det finns faktiskt en viss skönhet i det............

Nu har till och med jag märkt det. 


Men att försöka få något gjort, är totalt omöjligt. Tvätta går alltid bra. Nere i källaren är det ju kallt. 

Fast det är ju också det som var av prioritet idag. För att kunna fylla garderoberna i husvagnen.


Min konstnär och kreatör, mr P, har konstruerat en dinohage. Tänkt för alla läskiga stora D. Och nu tog även lille D den i besiktning. Satt mitt i hagen och roade sig en bra stund. Det kallar jag barnhage det!


  


  


Min stora läsguru, herr R, har funnit sin nya favoritserie, "Percy Jackson".

Som i filmen "Åskviggen". 

Han var ju besatt av Harry Potter förr och har läst dem åtskilliga gånger. 

Men nu är frågan om inte de här var snäppet värre. Eller så var det bara så himla kul med en ny riktigt bra serie.


Jag stod vid spisen och stekte kycklingfileér till en lite tidig lunch. Jag var så grymt hungrig! Barnen är allihop på övervåningen och leker, mormor står och stryker min tvätt. Tack snälla, mormor!

Då dyker det upp en kille ur soffan, rufsig i håret och pyjamasen lite på sniskan.

-"Nu har jag läst ut den!" 

-"Hallå, var kom du ifrån!"

 Då har han tydligen legat i soffan och läst hela dagen! Helt obemärkt och alldeles inne i sin egen värld. Eller nej, Percy Jacksons värld förstås......


Efter lunch tag han i alla fall nästa bok med sig och satte sig på altanen. Han tog sig till och med tid för ett och annat dopp.


  


Dock kan jag verkligen känna en stor glädje i att se min son finna en sådan lycka i läsning......


Nu drar moln av lite mörkare karaktär över byn. Kan det vara ett välsignat regn som kommer och matar våra mattor och träd?! Det skulle sannerligen behövas.

Nu blir vi borta en tid och jag hoppas att vår gröna matta inte är helt omfärgad i brunt när vi återkommer.


Men skönt med semester och en period av luftombyte ska det sannerligen bli!

Fast av någon anledning känns det som om sommaren redan är förbi.....

Av Kattis - 15 juli 2010 13:18

Maja, Malin och Linnea vill jag tacka allra ödmjukast för era supersnälla kommentarer om mitt sätt att skriva! Det gör mig väldigt glad att höra.

Sen får jag så klart tacka alla er andra också, för era trevliga kommentarer som kommer titt som tätt. Ni vet vilka ni är, Mia och Ann-Katrin, till exempel.


Sen glömde jag ju helt bort att berätta att vår lilla ensamvandrare till sist kom till rätta.

Han hade, tillsammans med husse och hundvännen, gått ut på morgonpromenad i arla morgonstund. Innan klockan sex, mitt i natten så gott som.

Av någon anledning hade båda hundarna dragit till skogs.

Men vännen tog sitt förstånd till fånga och sprang inte så långt, utan tog sig hem efter en stund.


Husse hade redan åkt till jobbet. Men föräldrarna bodde på samma gård, de höll koll.

Men innan vår vandrare fann oss där borta vid sjön, hade han varit på vift i nästan fyra timmar. Och tagit sig en ganska rejäl bit hemifrån dessutom.

Inte undra på att han var helt slut!


Men vid tretiden blev han så hämtad av sin farmor och farfar till sist. 

Och det var ett kärt återseende.......


Slutet gott, allting gott.

Av Kattis - 15 juli 2010 12:33

Älskade lille Poker gör sitt bästa försök i att gömma sig i armhålan på mig. Hans långa nos är om möjligt ännu längre och han knuffar med våld in sig under armen.

När han hoppade ur bilen på den stekvarma grusparkeringen utanför, alldeles nyss, var svansen på topp och öronen på helspänn. Det fanns inga tveksamma steg då inte.

Det räckte dock med att komma till dörren för att hela hans lilla kropp plötsligt lutades bakåt. För här inne luktar det allt annat än glädje och sprudlande lycka.

Vi är hos veterinären..............


Pokers tänder kräver en rejäl genomgång. Och det sker under narkos.

Han har gjort det en gång förut, med mycket gott resultat. Men nu är det verkligen dags igen. Han luktar inte mynta i munnen precis......


Han sätter sig motvilligt på vågen. Lika motvilligt som en annan nu för tiden.

Det ser inte bättre ut än att jag visst inte är ensam om en viss viktuppgång.

Inte för att han är överviktig, kan jag konstatera av deras viktkartor på väggen, men nog i överkant.

Jag bestämmer mig raskt för att här krävs det åtgärder.

Fast med tanke på fastandet, som gäller från midnatt tills ikväll, har vi ju en redig start.


Poker får under en hel del lockande följa med den otroligt sköna veterinärtjejen. Hon kallade honom för en gammal rokoko-möbel, med tanke på hans krokiga framben. Det tyckte jag lät urmysigt!

Vägen till mattes hjärta går genom hunden.



Själv får jag med ett humör som ska skenheligt vara på topp, vandra ut genom dörren, och slänga mig in i väggen av hetta där utanför.

Parkeringen känns som en riktig gryta. Luften står stilla och fullkomligt vibrerar.

Och inte hinner bilen få ner temperaturen innan jag hunnit hem heller. Det blir till att köra med rutorna nere och få öronen avstängda. 

Väl hemma får man väl tryckutjämna lite.......


-----------------------------------------


Hans tänder var i alla fall fina under allt lager av skräp. Det är ju alltid lite tröstande. Det är dags att ta tandborstningen på allvar hädanefter.

Det blir en förstklassig tandkräm med på notan.

Och notan är lika hög som viktuppgången, minst...

Men det är han värd, min lille prins. Annat kan jag strunta i, men bra tänder ska han få ha tills han dör!



På disken jag står vid för att betala hela kalaset, ligger en hög med barnböcker. "Adjö, herr Muffin"  av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm.

Den kom ju ut för flera år sen och jag har hört den läsas på Bolibompa. 

Har velat ha den stående i barnens bokhylla ända sen dess, men aldrig stött på den. Eller ens sökt reda på den, för den delen. 

Men nu ligger den mitt framför mig och då finns det ju ingen ursäkt att inte lägga den till notan också.

Äntligen ska jag få läsa den själv! För barnen alltså......

Den hamnar genast i semesterpackningen.



Den packningen är i full gång nu. Fast husvagnen är något fruktansvärt varm, så det blir snabba inrusanden för att lämna travar med kläder och diverse spel och prylar vi vill ha med.

Tack och lov att vi har ac i den. För annars kan man ju inte ens va i den......

Om den här värmen nu följer med oss det vill säga.

Men faktiskt ser det inte lika dåligt ut längre inför nästa vecka, när jag kikar in på klart.se.

Det är lördag som lovar totalt regn, men sen kommer solen tillbaka.


Vi får väl hålla alla tummar och tår för det!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards