En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Möta döden......

Av Kattis - 6 juli 2010 20:38

Minst åtta år sen......


Vi satt på baksidan av huset, med skogen framför oss. Solen värmde och semestern var straxt inpå knuten.

Jag satt på rast med arbetskompisarna. Vi pratade om ditten och datten.

En av dem berättar att mannen till en god vän varit sjuk en tid och nu gått bort.

"Åh, så skönt!", säger jag spontant rakt ut.........


Hmmm....Det kanske inte riktigt var rätt ordval?!


Fast nu jobbade jag inom äldreomsorgen, så alla förstod ju mina tankar, men ändå.


Att bli gammal och må bra, ha goda vänner kvar och känna att livet ännu rullar på, är en sak.

Men när man inte mår bra längre, sjukdomar som hopar sig och alla gamla vänner och syskon redan gått bort, är det nog inte lika roligt längre. Då känns det nog färdigt.

Och då är det med allra största sannolikhet skönt att få dö.......


Jag har suttit vid ett antal äldre som har somnat in.

Det är en väldigt stor känsla, att följa deras absolut sista andetag och få önska dem lycka till på färden. 

Hålla en hand och tryggt sitta bredvid. Det är stort.


Att dö är inte hemskt, när det får ske naturligt efter ett fullvärdigt liv.

Det är livets gång och den största lyckan ligger väl då ändå i att få dö innan man blivit för sjuk, innan man blivit för snurrig och innan livet upphört i alla andra avseenden.

Att få lämna in med flaggan i topp.......


En vän berättade idag att hennes morfar gått bort.

Och jag, som i sanningens namn anser att det borde varit skönt, hittar som vanligt fel ordval. Nu sa jag det kanske lite bättre; "livet har sin gång".

Men i efterhand känner jag att jag nog lät lite okänslig.....


Och om det uppfattades så, ber jag så mycket om ursäkt.....

(Du vet själv vem du är.)

 
 
Mikaela Myrhee

Mikaela Myrhee

6 juli 2010 22:45

Det känns hemsk när någon gammal dör men gissa hur de känns när sin 43åriga mamma dör i rummet brevid, Det känns inte bra

http://myrhee.bloggplatsen.se

 
annkatrin

annkatrin

7 juli 2010 06:45

jo tack, vi löste problemet ganska snart, det är det fina med honom, att han vill lösa det som är fel fast det kan gå fel väg ibland. Nja, Flickan min är 1 år äldre, och hon har inte varit lika svårhanterlig, men inte lika äventyrlig heller.
Kram

http://annkatrin-mindagbok.blogspot.com

 
susanna55

susanna55

7 juli 2010 13:03

Att finna dom rätta orden vid varje tillfälle är inte så lätt.

http://susanna55.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards