En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 6 juli 2010

Av Kattis - 6 juli 2010 20:38

Minst åtta år sen......


Vi satt på baksidan av huset, med skogen framför oss. Solen värmde och semestern var straxt inpå knuten.

Jag satt på rast med arbetskompisarna. Vi pratade om ditten och datten.

En av dem berättar att mannen till en god vän varit sjuk en tid och nu gått bort.

"Åh, så skönt!", säger jag spontant rakt ut.........


Hmmm....Det kanske inte riktigt var rätt ordval?!


Fast nu jobbade jag inom äldreomsorgen, så alla förstod ju mina tankar, men ändå.


Att bli gammal och må bra, ha goda vänner kvar och känna att livet ännu rullar på, är en sak.

Men när man inte mår bra längre, sjukdomar som hopar sig och alla gamla vänner och syskon redan gått bort, är det nog inte lika roligt längre. Då känns det nog färdigt.

Och då är det med allra största sannolikhet skönt att få dö.......


Jag har suttit vid ett antal äldre som har somnat in.

Det är en väldigt stor känsla, att följa deras absolut sista andetag och få önska dem lycka till på färden. 

Hålla en hand och tryggt sitta bredvid. Det är stort.


Att dö är inte hemskt, när det får ske naturligt efter ett fullvärdigt liv.

Det är livets gång och den största lyckan ligger väl då ändå i att få dö innan man blivit för sjuk, innan man blivit för snurrig och innan livet upphört i alla andra avseenden.

Att få lämna in med flaggan i topp.......


En vän berättade idag att hennes morfar gått bort.

Och jag, som i sanningens namn anser att det borde varit skönt, hittar som vanligt fel ordval. Nu sa jag det kanske lite bättre; "livet har sin gång".

Men i efterhand känner jag att jag nog lät lite okänslig.....


Och om det uppfattades så, ber jag så mycket om ursäkt.....

(Du vet själv vem du är.)

Av Kattis - 6 juli 2010 14:50

Det är bra med Facebook ibland........Nu har jag tagit rensningen till nästa nivå. Det som inte känns bra att skicka på tippen gör jag nu strålande framgångar med att sälja på fb. Det känns ju alltid bättre att köpa av någon man känner....

Av Kattis - 6 juli 2010 11:26

En artikel i dagens tidning fick mina ögon att stanna.

En man i modell äldre nekades en sjätte höftledsoperation på grund av för hög ålder.....


Mannen är enligt artikeln fullt aktiv och jagar vildsvin och lever och mår gott i övrigt. Men eftersom han just ska till att fylla 90 ansåg läkaren att hans behandling inte var någon prioritet. 

"Låt husläkaren ge dig värktabletter istället!", menade läkaren.


Den nittioårige mannen vill dock inte äta en massa smärtstillande med risk för att skada magen.......


Jag vill först och främst starkt påpeka att jag anser att allas lika rätt till vård är en av stöttepelarna i vårt samhälle!


Och är en individ verkligen intygande fullt aktivt levandes, borde det inte finnas några tveksamheter.


Men.......

När ska vi sluta sätta in mängder av kostsamma och livsuppehållande åtgärder?

Läkare har en skräck för att "tappa" en patient, "mista" säger man väl.

Det är som om de tror att de misslyckas om de låter en åttioåring med hjärtstillestånd dö?!

Livet måste ju trots allt få ha sin gång......


Mor min har arbetat på intensiven i många år och med ett något nyare och tjusigare sjukhus i närheten får hennes avdelning mest resterna, det som det fina sjukhuset inte vill ha.

Och det senaste tio åren eller mer är det bara snurriga gamlingar som fått hjärtattacker och lårbenshalsarna avbrutna som kommer in.


Att sitta tvärs över en åttioåring och försöka pumpa igång hjärtat känns inte riktigt riktigt, anser min kära mor. Och jag kan inte annat än hålla med och verkligen tycka att det låter smått sjukt!

Det blir inte riktigt lika kul att jobba då liksom......


Någonstans måste vi ju dra gränsen. Men hur?!

En läkare med sitt vårdteam kan ju inte först gräva i patientens liv och leverne för att sen göra bedömningen om huruvida livet är värt att rädda.

Det måste finnas något annat sätt...


Jag kan bara gå till mig själv för att tänka att min själ ska nog inte räddas till vilket pris som helst efter en ålder av sjuttiofem....eller nåt....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards