En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 1 juli 2010

Av Kattis - 1 juli 2010 21:07



Några ord på blankt papper

kan skänka glädje eller tröst

Några bokstäver i följd

som skapar känslor i mitt bröst


Lite bläck i olika former

ger mina ögon något att tyda

Sinnen kopplas in 

och känslor börjar lyda


Lite streck på ett papper 

är vad som räcker

Ord över alla känslor

och sinnen sig sträcker



                    KT  10

Av Kattis - 1 juli 2010 13:52

Doften av nybryggt kaffe smyger sin in i min sfär.

Åh, vad den doften ger lycka. Tänk att en hel del lever helt utan denna vardagsdrog.

För det är väl så en del ser på kaffe, som en drog,ett gift.

Nog om detta..


Solen tog visst semester hela dagen idag. Men en tripp till lekplatsen fick vi ändå.

Vi hade planerat rutten till den stora, nybyggda i hamnen. Men se den gick vi bet på. Var inte alls klar...

Hamnade på den stora med spindelnätet istället. Gick ju det med.


Fast längre än en timmes bortavaro vill inte killarna ställa upp på. Det blir en genomgång av samtliga ställningar och en fika, så klart, sen hemfärd.


Att komma hemifrån, om så bara för en timme, ger så mycket för hela dagen i övrigt.

Plötsligt har alla gossar full fantasi för lek och är till kvällen stimulerade på ett helt annat sätt. Det är värt att komma iväg, vare sig det är en sväng för att slänga sopor eller en häftig upplevelse på en nyinstallerad lekpark.


Kommer ihåg att jag läste just den tanken i någon stor barnbok, inte Anna Wahlgren (eller vad hon nu heter), utan en annan.

Att även om det tar en kvart att ta på barnet kläderna för att bara gå ut och gunga i fem minuter, så är det värt det......

Av Kattis - 1 juli 2010 09:58

Dessa nätter......

Förut hört att sömnproblem är vanligt vid senare delen av en graviditet. Men det har aldrig gällt mig. Förrän nu.


Inatt blev det upp att vandra en sväng vid tretiden.

Rent obligatoriskt passades det på att kissa. Fönster har vi öppna överallt, även i badrummet. När jag tittar ut ser jag hur solen sakta stiga upp över husen på andra sidan ån.

Så glimmande vackert! Himlen får en gyllene färg och hela världen ser så mjuk ut.

Ser ut att lova en underbar dag.......



Var svårväckt imorse. Plötsligt väldigt jobbigt att stiga upp. 

Mindes den vackra tidiga morgonstunden och kikade ut för att möta det underbara sommarvädret.

Men det var visst lika morgontrött som jag.

Hade gått och lagt sig igen.......Synd!

Kanske återkommer det om ett par timmar.


Köksstolen knakar när jag rör mig.

Som en önskan till avlastning, flytta på dig nu då!?

Har en plan för att ta en liten tur till den alldeles nya lekplatsen i hamnen.

Blev inkallad av en väninna. Får se om planen möts av protester eller hyllningar....

Förmodligen en given blandning.


Det är lite kluvet nu med barnen. De stora börjar bli, just stora. Är inte så fantastiskt imponerade av lite trästolpar och några klätterpinnar längre.

Lille D däremot ser lyriskt fram emot allt vad utflykter heter...


Men de äldsta är inte så stora att jag lämnar dem hemma vind för våg någon längre stund. Vid en snabb inhandling möjligtvis.


Det blir kompromisser för hela slanten. Vi får göra både det ena och det andra.

Fast vad det andra blir i det här fallet har jag ingen aning om för tillfället.


Samma sak gäller under semestrar. Förra året var det legoland på kartan.

De största är ju fanatiskt legotokiga. Och då kan man ju inte hålla på och vänta in att de små ska komma upp i den åldern. Man får dela upp sig kort och gott.

Jag var kvar på campingen med de två minsta, och Rolle tog de tre äldsta och bilen ner till Legoland.

De hade the time of their life! 

Bodde på legohotellet och åkte vattenbåtar och såg allt de ville se.


      


Inse att ALLT är gjort av lego, allt från tavlor till statyer!

Rolle tyckte nog att det var lika fascinerande han. Fick lite barndomslycka tillbaka.


  

Fast just på den bilden såg han ju inte så lycklig ut.......


Jag tror inte kan man ska vänta för mycket med allt man vill göra med barnen, bara för att vänta in de som är mindre.

Ge den upplevelsen helt till de större då, och planera inte vad ni ska göra med de mindre om fem år, förrän ni är där.



Vet inte varför, men det fick in mig på makabra tankar kring tsunamin.....

Har ingen nära som drabbats eller liknande, men hört massor. Liksom alla andra.


Har hört otaliga fall där föräldrar kämpat för att hålla fast i sina små.

Ofta har de ju haft fler barn och då mött den stora paniken i hur de ska resonera i hjälpfördelandet. Förmodligen tänker de flesta som jag tänkte först, att det större barnet har större chans att hjälpa sig självt. Därför håller man kanske mer tag i det mindre barnet......


Sen har jag förstått att enligt psykologer är det helt fel tänkt.....

Det äldre barnet har kanske klarat att hålla fast sig självt någonstans. Men den psykiska knäcken av att ha blivit "bortvald" är brutal. Det ger en fruktansvärd börda att bära med sig och att försöka jobba med för resten av livet.

Psykologen jag hörde menade att det vore bättre att hjälpa den äldsta....


Hemskt va?!

Då ger man säkert inte den minsta en chans.




Mamma jobbade på intensiven vid tillfället, och mötte ett antal drabbade.

Bland annat en mor som krampaktigt försökt hålla kvar sin två-åring och sin minsta på endast några månader. Men inte lyckats.....


Till intensiven kommer även akutsnitten nattetid. Mamma jobbar endast natt.

Och där ligger den drabbade modern och i rummet intill en nyförlöst annan betydligt lyckligare mamma.

Omänskligt va!?


Mamma frågar den drabbade modern hur hon tar det. Det fanns inte så mycket mamma kunde göra, det finns inte rum i oändlighet....


Men den drabbade modern uttryckte sig som så;

"Det känns bara skönt att få höra barnskrik."


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards