En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juli 2010

Av Kattis - 31 juli 2010 22:33

Nostalgi i kubik. Jag älskar nostalgitrippar! Inte de negativa minnesresorna man kan uppleva ibland. Men för mig står nostalgi för lyckominnen. Ikväll gjordes resan tillsammans med mina tre stora grabbar. För dem blev det en ny spännande upplevelse. För mig en ren njutning.... Vi satt och mös i vårt stora vardagsrum, där alla fick gott om utrymme i vår mängd av soffor. Vi såg på en film jag efter år av längtan äntligen funnit. I nygjord DVD-version. - 'Den oändliga historien' - Så fantastiskt jädra underbar! Jag var rätt nervös att kvaliten skulle va a'la gammal dålig film. Men jag blev snabbt lättad av att kunna konstatera att den var jättefin! Och sist och slutligen fick jag omdömmet från killarna - den vill de se igen!

Av Kattis - 31 juli 2010 13:42

Solen skiner över min gröna välvuxna gräsmatta.

Lövträden skapar pantomimer av skugga. Det är så underbart att ha kommit hem....


Tvättmaskinerna går varma och jag njuter av att kunna stå där och vika mina kläder. Klädvård gillar jag...... Knäpp som jag är......


Tog tag i min garderobslust och slängde ut varenda plagg över hela sängen. Dags att inventera lite tycker jag.

Snart är graviditetstiden över. Tro det eller ej, men det är inte månader kvar längre. Veckor bara....


Sen kommer den där supertrevliga perioden då man bara är efter-grav-tjock. Då är mina favoritutstyrslar tights och amningströjor med någon kofta över. Det ska vara bekvämt och rörligt.


Tights är därmed något som kräver en investering, de är slut. Amningströjor har jag en del och koftor några stycken också.

Men nu kommer höstsäsongen med nya kataloger och inspirationer.

Klart man blir lite sugen på något nytt......


Jag älskar att drömma mig bort till de sagolika bilderna ur Gudrun Sjödéns kataloger. Det är som bilder ur ett sagoland ofta. Särskilt vinterbilderna.

Fick ihop en liten lista på plagg jag önskar. Det behöver inte vara mycket för att summan ska bli hög, dessvärre.

Men några få speciella plagg kan vara roliga att ha. Så kan man köpa resten billigt någon annanstans.


Nu låter det som om jag är en riktigt klädinköpsfrossare. Sanningen att säga köper jag otroligt sällan kläder. Enligt mig i alla fall......

Skor är däremot min svaga sida. Det kan jag köpa hur många som helst! Fast det gör jag inte.


Drömmen är en sådan där snygg skohylla, där alla skor får stå och lysa med sin prakt. Helst på synligt ställe. Inte i garderoben. Utan i hallen eller nåt....

Eller i vardagsrummet. Som en tavla på väggen....... ; )


Av Kattis - 30 juli 2010 22:39

Släpp fångarna loss det är vååååååår! Eller nåt liknande. Det var ungefär reaktionen hos hela familjen när husvagnen stannade vid hemmaadressen.

Jag hoppade ur bilen, öppnade bildörrarna och låste upp huset. 

Sen var det ett gäng jublande grabbar som fullkomligt strömmade in i den älskade boningen........


Vilket slott vi har! Vilken jättekåk vi bor i! Vilken lyx att kunna ta ett kallt glas vatten direkt ur kranen. Kunna spola kranvattnet utan rädsla för att spillvattenlungan ska svämma över när som helst. Att kunna gå på toa utan att veta att den måste tömmas sen.


Och in i huset skuttar hela familjen i glädje, och sen bara poff.........!

Alla försvann som i ett mystiskt dimmoln.


Det är underbart med husvagnssemester, men en stor del av glädjen är att känna den enorma lyckan över sitt stora lyxiga hus, när man åter får mer än en kvadratmeter per person att röra sig på!


Borta bra, men hemma bäst, som bekant.


På bänken i köket har goda grannen placerat den stora högen med post. 

Reklam, reklam, reklam och ett gäng bankinfobrev.

Och sen några höstkataloger. 

Gudrun Sjödén till exempel. Så en stor kopp te med penna och höstmode blev min kvällsmelodi. 


Så underbart skönt att få komma hem...........

Av Kattis - 30 juli 2010 13:52

Passionen sveper över oss som en matta av ängsdoft. Den stjäl färgerna från alla övriga glädjeämnen i vårt liv. Våra tidigare mål och visioner känns lätta att släppa. Vi skapar snabbt en ny framtidsillusion med passionen i fokus. Men så börjar målningen spricka i mönstret och en helt annan bild skymtar i bakgrunden. Det är naturligt att i det längsta krampaktigt hålla fast i hoppet om drömmen. Fast när livet består av en kamp för att alls kunna se passionens skimmer längre, gäller det att se bortom känslorna av misslyckande. Livet måste få en chans att levas. Släpp drömmen, se sanningen i vitögat och lås dörren om ditt liv.....

Av Kattis - 30 juli 2010 10:59

Toaletten är tömd, avloppstankarna likaså, disken diskad och husvagnen stängd och påkopplad. Hade en förhoppning om väder lämpat för djurparksbesök imorgon. Men efter morgonens prognoser känns det hopplöst. Så nu ger vi upp.... Två veckor i husvagn med endast ett par dagar med bra väder, jag tycker vi har varit tålmodiga nog. Nu skils vi åt med syster och familj, och sen styr vi kosan hemåt. Hem till solen igen. Kanske kan vi få en sista semestervecka med vackert väder på hemmaplan.....

Av Kattis - 29 juli 2010 20:54

De tätbevuxna frodiga alarna sträcker sina lövrika grenar långt ut över vattnet. Längs älvens kant täcker mörkgröna blanka näckrosblad ytan.

Den breda älven ringlar sig fram med regnet som ständigt krossar ytspänningen, all fukt förhöjer grönskan ett snäpp och ger älven ett djungellikande utseende. 

Det går inte att låta bli att bli hänförd.......


På andra sidan alnarna, uppe på gräskanten, står husvagnarna i glesa rader. Det tycks som att säsongen gjort sitt. Hela campingen ligger bäddat i lugn. Så skönt!


Barnen har, med regnkläder på, lekt en stund på den lilla gulliga lekplatsen straxt utanför. Pappa Rolle har varit och fiskat tillsammans med de två äldsta. 

En stackars liten gädda var tvungen att nyfiket nafsa på kroken. Men han fick snabbt simma vidare.


Syster yngst drog med pojkvän till Ullared tidigt i morse. Och där blev det sent, inte att de kunde hinna upp till oss igen. Men andra systern ligger med familjen på platsen bredvid.

Och där sitter just nu de två kusinerna, Sa och sexåriga tösen A, och spelar spel för fullt. Medans alla övriga gossar redan hoppat i säng.....


Vi har kollat igenom bygden vi hamnat i för att se vad det finns för underhållning att erbjuda.

Alla outletbutiker vi trånat efter, Ellos, Josefsson, Jotex, H&M med mera, har bommat igen för tre år sen. Typiskt!

Haléns har visst något kvar, men det verkade inte vara nåt särskilt enligt campingpersonalen.

Suck!


Men det vi hittat är en djurpark, den har man ju hört talas om, ett lekland, men vi har ju just varit på ett förmodligen ännu större. Sen ska det finnas något experimentshus av något slag, "Navet". Men det har jag inte riktigt förstått mig på vad det är egentligen......


Vi får väl se vad vädret bestämmer sig för imorgon. Och sen får vi se.


Campingen gav mig äntligen möjlighet att slänga in ett par maskiner tvätt. Jag har vaskat av en bunt kalsingar för hand för några dagar sen, i rent akutbehov. Men nu krävdes det lite mer. 

Jag hade ju räknat med lite mer sol och värme än vad vi fått denna semester, så jag packade mest shorts. Så det oväntat stora behovet av långbyxor gav ett krav på tvätt av de få medtagna paren nu.


Att tvätta på en camping är aldrig något problem. Däremot är det samma sak med torktumlingen varje gång. Det blir aldrig torrt!

Jag tumlar normalt sett inte några kläder alls, har endast användning av den för handdukar hemma. Men så här på resande fot vill man ju få det torrt lite fortare, så då känner jag mig så illa tvungen. 

Kanske gör jag något fel i användandet, men torrt blir det aldrig.


Så nu lever vi som det alltid blir några dagar under campingresorna, i ett riktigt tattarläger.......Kläder hänger på tork överallt.

Och allt fick jag ju inte ens upp. Så det övriga måste jag hänga upp imorgon.....


Det känns lite som att det bara är kastrullerna som saknas......

(PipLarssons)

Av Kattis - 29 juli 2010 13:55

Barnen med magar fyllda av mjölkstinna pannkakor efter ett stopp på ett mindre renligt beppes bodega längs motorvägen. Det gäller att kunna stänga av bacillskräcken vid behov. Vi har nu passerat genom ett flertal hålor som Gud tycks ha glömt. Sjuhärad, Fristad och en skylt som visade vägen till Frufällan....Spännande vad man får se så här på väg!

Av Kattis - 29 juli 2010 08:42

Stel i ryggen och nacken vaknar jag till regnets strilande mot husvagnstaket. Två dagar med sol och värme har vi haft, just de två dagar vi varit inne på Skara Sommrland. Vilken himlans tur vi haft!! Fast någon mer dag med sol tas tacksamt emot..... Nu är schemat på vår semester plötsligt och äntligen slut. Nu måste vi själva ta ett beslut kring vart färden ska fortsätta. Flera av barnen längtar hem. Men syster yster med familj ska vidare, på deras första husvagnstripp, mot Borås. Och att följa med dem är väldigt lockande! Ligger inte en massa shoppingoutlet i Borås? Alla klädkataloger? Någon som vet? Svara då gärna raskt, så hjälps mitt beslut aningens på traven. Annars finns där ju en djurpark. Bara vi inte får detta regn med oss.....

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards