En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

Hur får man en vanlig villa att rymma rum för åtta personer?

Av Kattis - 29 juni 2010 11:30

Luften darrar, hettan så gott som outhärdlig.

Barnens hy är gyllene och sorteringlådan överfull av tomma solkrämsflaskor.

Det är tvunget att doppa sig i plasket minst var femte minut........


Idag har jag varit lite mer aktiv på hemmafronten, mycket på grund av att det knappt går att vara ute. Det är 30 grader i skuggan.

Jag har tömt det stora ekskåpet, som ska flyttas för att göra plats för en garderobsvägg hos småkillarna. De är för tillfället tre som delar på det rummet.

Hur viktigt är detta med eget rum egentligen?!


Jag har alltid tankarna hos barnen i Bullerbyn, de små mysiga rummen med flera små söta sängar med huvudändarna mot varandra.

Att alla barn måste ha ett eget rum är väl något av en nymodighet. En modern tanke.

När det blev lite mer vanligt med stora boytor och dessutom högre status vid ännu större boyta.


Jag kan tänka mig att tonåringar, särskilt tjejer vill ha ett eget krypin att gömma sig i. Där de kan sitta med sina fotografier på kärleken och skriva ner sina drömmar i brev och dagböcker.

Killar, har de samma behov av egen sfär?!

Säkert, om du frågar dem.


Vi har ju lite planer på gång för att öka antalet rum något. Men det tar ju tid innan det är färdigställt förstås........

Hur får man en vanlig villa att rymma rum för sex barn och föräldrar? Kontor, gästrum m.m är ju också en önskan.

Det värsta jag vet är trånga utrymmen! Det ska finnas plats att röra sig och golv att leka på.


Men det är klart, en tonåring behöver väl inte röra sig så mycket. Och kanske inte ett golv att leka på....


Vi har ju en stor källare på 80 kvadrat. Men man får ju inte ha boyta under mark.

Av allergeniska skäl. ( Heter det så?)

Men källaren är ju bra till förvaring av allt som inte får plats i rummen....


Ja ja, en sak i taget. 

Nu har jag i alla fall tömt det stora ekskåpet.

 
 
Vardagsmamman

Vardagsmamman

29 juni 2010 15:32

Känner igen det där problemet.. Vi brottas också med trångboddhet.. Men jag tror att de flesta vill ha större oavsett hur stort de har det.. Tror det viktigaste för barn / tonåringar är att ha sitt eget krypin, även om de delar på rummet.. Dela av med gardiner mitt i rummet, kasta så mycket som möjligt och satsa på höjden i rummet.. Våningssäng, tv på väggen ( om man nu har en sådan ) och kolla om behovet finns av att ha ett eget skrivbord.. Satsa annars på ett lite större bord för alla att plugga / rita / pyssla vid..

Har själv problem nu med de 2 minsta.. vill inte ha dem i våningssäng ännu... Så minstingen sover i vardagsrummet med mej och Thomas..

Ursäkta mej för den långa kommetaren :) Känns som om jag skrev en hel roman till dej.. hahaha

Ha det gott i värmen

Kram Mia

http://www.vardagsfamiljen.blogspot.com

 
Tove

Tove

29 juni 2010 18:52

Jo det där med trångboddhet är inte lätt, vi bor nu i en 3a och letar större för fullt. Än så länge delar 4 och 2åringen rum och det är ju inga som helst problem. Min sambo och hans 2 år yngra bror delade rum hela sin tonårstid tills båda flyttade hemifrån när brorsan var 20 och de tyckte det gick toppen att dela rum. Så alla är vi ju väldigt olika med vad man vill.
Kram

http://masserandemamma.blogg.se

 
Viktoria

Viktoria

30 juni 2010 18:35

Vi har byggt om och ändrat om för att alla barnen skulle få egna rum (om så bara ett krypin). Det höll ett par veckor, sedan började de sova hos varandra och vi fick flytta tillbaka sängarna.
Bara ett barn har valt att ha eget rum och i stället så har vi nu ett stort lekrum till dem alla.

Det är möjligt att de vill ha egna rum igen när de är tonåringar och tar hem flickvänner. Då får vi möblera om igen. Jag hoppas på att vi någon gång kan bygga ut så att det finns ordentliga sovrum till alla och gärna ett tredje badrum också.
Det var väl vår generation som var först med att ha egna rum och man tror ju att det är så det måste vara.

http://viktoriam4underbara.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards