En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 4 juni 2010

Hur mycket ska man lägga sig i vilka vänner barnen väljer?

Av Kattis - 4 juni 2010 10:21

Jag vill vara aningens aktiv i barnens val av vänner. De barn som visar sig vara alldeles vilda, ouppfostrade och fulla med satyg, försöker jag hålla mina barn ifrån. Tyvärr är det ju så att det ofta kanske är de barnen som kommer från sämre hemförhållanden. Och då känns det som att jag blir ännu en svikande vuxen..... Ska man ta sig an de barn som börjar glida snett, eller skydda sina barn från trasselungar?

 
 
Terese

Terese

4 juni 2010 11:08

Min stora tjej nu 20år har en vän som hon känt sen 6an,ingen ville vara med henne för föräldrarna förbjöd...hennes föräldrar var narkomaner och hon en söndertrasslad flicka...min dotter har betytt oerhört mycket för henne och bara att dom fick umgås har varit av stor betydelse...min pojk snart 10år har kompisar som har det jobbigt hemma (för tyvär är detta så vanligt)dom är jobbiga i skolan och kan bete sig fördjävligt i lekplatsen men oftast är det så när dom är med likasinnade för när dom umgås med min pojk visar dom andra sidor likaså när dom sover över här...om min pojk väljer en som vän så vet jag att dom har det bra tillsammans för han skulle aldrig umgås med den personen annars och då går jag inte in och förbjuder men självklart övervakar jag mycket allra helst i början...det här är en fråga jag brinner lite för eftersom vi vuxna helst vill blunda och önskar att nån annan vuxen kommer att engagera sig istället nu menar jag inte att man ska försöka rädda alla barn för man har mycket nog att göra ändå men många småsaker kan bli att betyda mycket för en annan människa som att dom får leka med andra barn för annars blir det som överallt att dom får veta att dom är jobbiga skitungar och vad händer...jo dom vet inget annat än att fortsätta vara jobbiga skitungar för ingen ger dom en chans...nu kanske det låter stort när jag skriver men på allvar anser jag att man innan man dömer ger barnen en chans för vill ditt barn leka med honom så tror jag säkert att om han inte vill leka så går han därifrån...du märker om pojken din själv blir att göra sattyg och då kanske det inte var en bra ide men det kan också bli att din pojk har en bra påverkan på bråkstaken:-)oj vad långt det blev och jag vet inte om jag fick med det jag ville säga egentligen...

http://teresepettersson.blogspot.com

 
Johanna

Johanna

4 juni 2010 18:32

Jag vet vilka barn som har knackiga hemförhållanden, och det avspeglar sig tydligt på barnen i deras sätt att bete sig.
Vem min dotter leker med på dagis eller i skola kan jag inte göra något åt, men på fritiden tänker jag vara självisk och inte uppmuntra deras kompisrelation.
Man kan inte rädda världen, däremot kan man göra personal på skolan uppmärksam på hur det ligger till, om man vill hjälpa.
Umgänge formar, och jag tar mig friheten att avgränsa det i den mån jag kan.. för mitt barns skull.

http://ppi.bloggplatsen.se

 
Katarina

Katarina

4 juni 2010 20:00

Tack Johanna. Kul att jag nu fått kommentarer från båda läger så att säga! För jag tycker ju att ni båda har rätt. Och det är ju det som gör det så svårt.... Naturligtvis är det ju en fråga som varje person måste avgöra efter egen förmåga och ork. Men det är ju bra att ta sig en funderare på saken och faktiskt ta ett aktivt beslut kring frågan. Fast det är ju som sagt olika från barn till barn också.....

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

4 juni 2010 20:23

Du kan aldrig agera förälder åt någon annans barn, visst kan man hjälpa.. men värderingarna får ungarna hemifrån, där de spenderar sin mesta tid, vare sig man vill eller inte.
Och om barnen (ens egna i fråga) ska förbli opåverkade så lär de vara oerhört starka i sigsjälva, gamla nog att förstå andras missöden.. men de ska inte behöva vara "vänner" med folk de själva anser sig själv hjälpa.

http://ppi.bloggplatsen.se

 
Terese

Terese

4 juni 2010 23:31

Nej det som också är oerhört viktigt i denna fråga är om ditt barn tycker om trasselungen för finns inte tycke dom emellan så finns det ju ingenting att diskutera för man tar sig inte an trasselbarn som inte har en relation till ditt eget barn...svår fråga men jag tror nog att man många gånger kan gå på känsla för vissa saker "känner" du bara och beroende på ditt barns ålder så ska du kunna lita till hans omdöme men som föräldrer har man alltid ett vakande öga och du känner om nåt är galet...men jag tycker att ge trasselbarnet en första chans för att sedan lita till din egen tanke:-)

http://teresepettersson.blogspot.com

 
inget.

inget.

5 juni 2010 10:02

man ska skita i vilka kompisar ens barn vill ha. det är deras vänner inte dina.

http://www.blod.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

5 juni 2010 11:13

Vill bara säja att Terese har en sund och klok inställning till det här. Har själv tre nu vuxna barn och jag har nästan aldrig förbjudit dem att umgås med "trasselbarn" så länge de inte varit på väg att dras med i nåt galenskap. Jag har alltid litat till deras eget vett och förstånd och det har alltid funkat. Nu med facit i hand ser jag att mina barn har blivit kloka och vettiga vuxna som inte dömer andra i första taget - de är bättre på så vis än vad jag själv är! Att förbjuda sina barn att umgås med vissa andra barn pga att dessa har det trassligt hemma visar mer på hur osäker man själv är som förälder, anser jag. Kontrollbehov kan man också kalla det för. Man behöver ju inte skita i vilka ens barn umgås med för den skull...

Jag minns speciellt en pojke som min mellangrabb gillade att leka med nån gång i lågstadiet när de gick i samma klass. Det fanns andra föräldrar som förbjöd sina barn att vara tillsammans med den pojken, eller rättare sagt vara hemma hos honom, just för att hans mamma bodde med en man som faktiskt var rätt knäpp. Mamman och barna var väldigt tilltryckta av honom. Pojken och hans syster hade det inte speciellt trevligt, men min son hade väldigt kul tillsammans med honom och min tanke var att jag inte kunde neka honom det för att mammans sambo var en idiot! Pojken hade inte så många kompisar, skulle jag då förbjuda min son att umgås med honom? Aldrig och det var aldrig några problem heller.

Sunt förnuft, tilltron till sina egna barn och att ha lite koll på hur det utvecklas är vad som behövs, anser jag. Men man måste nog vara trygg som förälder också för att det ska funka.

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards