En bit ur mitt liv

Alla inlägg under maj 2010

Av Kattis - 10 maj 2010 15:25

Jag HATAR telefonförsäljare!

Visst är man kund hos en del, men det är ju sällan de som ringer.

Och de andra är outhärdliga!

Några visar faktiskt lite mänsklighet och tackar för sig så fort man korthugget meddelar att man INTE är intresserad. Men en del är så fruktansvärt vidriga och tvingar sig kvar med alla möjliga teorier och försök till fiskande.

Att vi är med i nix skiter de fullständigt i! De skyller på våra företag........

Sen förklarar man irriterat att det är telefonnumret som är kopplat till nix och det är betydelselöst om de söker oss inom firman eller som privatperson. 

Men då hävdar de att det gäller inte alls..........!


Jag är ledsen men jag kan inte begripa hur man kan ta ett jobb där man är så avskydd av så oerhört många.....

Av Kattis - 10 maj 2010 10:00

Vi människor prioriterar väldigt olika beroende på storlek av plånbok.

De som har en stor andel pengar över efter alla månadens utgifter väljer ofta att lägga dem på kläder med större prislappar.

För dem som bara har några ören kvar är ett par nya byxor från H&M superlyx!


Det ger av naturliga skäl en viss spridning gällande klädsortimentet hos barnen i skolan. En del lär sig tidigt att känna en högre status för plagg från de finare hyllorna. Och därmed tvärtom för kläder av betydligt billigare sort.


Det gäller förstås inte de små barnen, de är lyckligt ovetandes om dessa triviala tankar!

Men hos tonåringarna har detta blivit en livsviktig identitetshöjare.....


Jag skyller förstås allt på oss vuxna och samhället i stort. För var har de annars lärt sig detta?! 

Och vi är många som gillar kläder och ännu mer kläder från fina gatan, vare sig vi har råd med dem eller inte.


Men med detta kommer också en förhöjd status för dem som klarar av att införskaffa de dyrare märkena. För de som inte frågar var vi köpt våra plagg utan från vem...


Och det kommer också i uttryck hos eleverna i skolan. Både att de med billigare kläder lätt själva känner sig sämre och att andra tycker de är sämre....

Mobbing börjar ofta av att någon ser "annorlunda" ut.

Även om mobbaren kan hitta vilken ursäkt som helst, det ligger ju i dennes egen vilja att mobba.


Men det får mig ofta att fundera på om det där med skoluniform kanske vore en bra idé?

Skulle det få barnen att se bortom kläderna hos varandra?

Att inte stämpla varandra för hur de ser ut?

Och kanske få dem alla att känna sig mer jämställda?


Jag är vanligen helt emot alla typer av regleringar för hur vi ska leva. 

Anser att allas rätt till frihet av vardag och leverne är superviktig!

Men just det här kanske ändå vore nått?

Skoluniform som standard i alla skolor.........

Av Kattis - 9 maj 2010 12:50

Ja, så till gårdagens festligheter.

Det var riktigt lyckat!


  



Innan måltiden ville jag få igång lite sysselsättning bland gästerna.

Jag hade ordnat en tipsrunda för alla vuxna och äldre barn som innehöll frågor kring vikingatiden och medeltiden.

Första pris, en liten viking, gick till bäste viking med flest rätt.

Jag trodde att jag skulle få ett stort problem med flera fullpottare, eftersom jag enbart hade ETT förstapris. Men ingen hade alla rätt!

Vinnaren hade lyckats pricka in sju korrekta svar.......Bra jobbat!


Barnen fick alla en liten plastkruka och jordbrikett, sådan där ihopkomprimerad jord som sväller när den blir blöt. I den fick de plantera morötter.

Ett vårblot handlar ju om att önska sig en lyckad skörd och att hylla sol och växtlighet.

Barnen tyckte nog att det var kul.


Middagen var kalkon, vårt offer. Och det var mannen som stod för tillagandet av denna. Han är grym i köket för att vara lekman!

Det var riktigt gott, alla var nöjda!


  



Därefter lät jag de stora grabbarna hålla i organiserandet av Bingo för barnen.

Jag hade köpt hem tre priser, så de kunde spela några gånger...

Då kände de grabbarna sig väldigt stora.


Slutligen var det dags för fika och kaffe/te.

Eftersom det hela handlade om skörd och god sådd, bakade jag citronpaj och morotskaka. Och chokladkaka med grädde för det går alltid åt!

Jag hade ett par dagars bakning inför detta....Många smetiga skålar att slicka ur, mums!


  



För att hålla reda på allas glas var det namnlappar på alla, de vuxnas vinglas hade dem fastsatta med snöre runt foten och barnens var fastsatta med en bit snirklig ståltråd hängandes över kanten.

Lapparna var formade som små minihänder.........

Kunde naturligtvis varit ännu bättre med små solar, men nu blev det händer. Man tar vad form som finns till hands......


Det var ett trevligt vårblot måste jag ändå säga!

Och idag är jag trött............

Av Kattis - 9 maj 2010 12:26

Debatten kring nakenhet bland barn blev rätt het.

Kul! Det var tanken........

Att jag har en klar uppfattning kring var jag står vill inte inte helt motsätta mig. Men "ppi" skriver att jag måste se saker ur andra människors perspektiv innan jag kan bilda mig en egen ärlig åsikt.

Håller med till fullo!

Varför tror du jag drar igång funderingarna här annars?! Om jag sket fullständigt i era åsikter och synvinklar hade jag ju inte alls behövt lägga ut mina tankar här.

Det är ju det som är hela grejen, att jag vill höra vad ni andra tycker.

Även ni får ju då höra alla möjliga åsikter från varandra.......

Och det kan ju inte vara annat än lärorikt, på ett eller annat sätt.


Det här med att flickor också ska få en självklar rätt till sina kroppar och sin sexualitet är ju jätteviktigt. Men för att vi verkligen ska kunna ta tag i problemet måste vi ju också vara ordentligt medvetna om det!

Vi måste inse att det sitter i ryggraden på de flesta av oss. Att det är inlärt, både hemifrån kanske och från samhället, att killar på ett naturligare sätt har rätt att både visa sig och ta på sig själva.

Det finns som en åsikt hos de flesta av oss att det är fel och att tjejer ska ha samma naturliga frihet.

Och det måste vi jobba för!


Det här med att låta barnen vara nakna är ju en helt annan grej egentligen. Det var inte dit jag ville komma i första hand, utan endast synen på skillnaden mellan könen.

Men det är ju också ett intressant ämne.

Som jag redan hävdat är det helt upp till var förälder att göra vad som passar dem.

Jag vill inte, fastän jag inte har några döttrar, att de är nakna bland folk på en strand.

Och om jag skulle ha en dotter skulle jag vara ännu mer emot.

Sen kan det kännas som en bakåtsträvan rent feministiskt sett.

Men jag vet hur flickor kan utsättas........

Och för mig känns det viktigt att lära barn att deras kroppar är just enbart deras.

Att på något sätt stärka deras integritet.


Och att lära dem att älska sina kroppar och sina själar kan man säkert göra ändå!


Av Kattis - 8 maj 2010 14:01

Idag kan ni som tycker jag är jobbig med alla mina tankar andas ut.

Idag har jag fullt upp med organiserandet av årets fest!

Som ni vet har jag fixat och donat i veckor inför detta. Med altantrappor, grindar och staket på utsidan t.ex

Staketet blev nästan klart, plankorna tog slut så resten fick vänta tills efter idag.

Hela familjen skulle ha utstyrsel i festens tema, vikinga- medeltid. Det blev några timmar vid symaskinen. Men ack så roligt!

Och så olika aktiviteter som ska arrangeras for stora och små, och stämningshöjare.


Sen ska man luska ut hur man ska sätta 34 pers vid bordet.......

Inte så lätt när matbordet inte tar mer än 10 stycken.

För att inte tala om servis och glas m.m


Men det har varit så kul med allt planerande. Och idag är det dags.

Folket väntas inkomma om en timme......


Imorgon kanske jag kan visa bilder och berätta hur det gick. 

Om nu någon är intresserad.............

Av Kattis - 7 maj 2010 22:29

Systra mi med familj kom på helgbesök nu i eftermiddags.

Skönt med en rullande gäststuga när besöken kommer långväga ifrån!


Vi satt också och diskerade detta med olika känslor inför barn och deras fysiska uppfostran. Hur småkillar går och drar i sina småhäng allt som oftast utan att det är så att man höjer ett ögonbryn.

Gör dock dottern liknande blir man nästan förskräckt, det är pinsamt och man ber henne sluta.................

Det är så inlärt i våra system så vi reagerar impulsivt, som direkt ur ryggraden.


Det verkar hos många av er läsare som att ni inte alls förstår vad jag menar. Det har jag svårt att tro på.

Sen är det jättebra att ni reagerar så starkt och verkligen vill ändra på detta. Men kom inte och påstå att ni inte känner igen dessa känslor!


Det där med att låta barnen springa nakna på stranden är en fråga som inte har några rätt eller fel i min åsikt......

Det är upp till var förälder att välja själv.

Jag har valt att inte tillåta detta, och det har jag all rätt att välja.


Jag har alltid varit kärringen mot strömmen och ifrågasatt det mesta.

Jag vill inte bara gå som en nickedocka och följa i alla andras spår!

Jag vill fundera på varför jag gör en sak och varför jag reagerar på ett visst sätt, och kanske komma underfund med en annan slutsats som aktivt kan få mig att tänka om.


Att välja gör vi hela tiden, vare sig vi är medvetna om det eller inte.

Jag väljer att välja medvetet.

Och det är alltid kul att höra alla andras olika tankesätt och värederingar.

Av Kattis - 7 maj 2010 19:26

Skönt att några hade förstått att mina funderingar gick just kring det faktum att det är så otroligt dumt att det känns okej att låta pojkar vara nakna, men inte tjejer!

Det är ju det som var felet.......

För det är precis så det känns. Att en tjej måste man skyla men inte en gosse.

Har hört många dotterföräldrar dela den åsikten.........

Men nu tillhör jag faktiskt dem som inte vill att mina barn springer nakna alls, vilket kön de än må tillhöra.

Men det var härligt att ni ändå var så många som ville diskutera med mig.


Jag tycker precis som många andra att vi borde lära våra barn att älska sina kroppar och känna sig avslappnade med dem. Men jag tror bestämt att det går utmärkt att göra utan att man behöver vara så "fri" att man kan vara näck bland folk....


Själv är jag uppvuxen med en mor som absolut INTE varit tillfreds med sin kropp. Det har varit olika dundersoppor och irriterade åsikter mot henne själv.

Ursäkterna kring fysiken har varit olika, men jag var tidigt införstådd med ogillandet......

Ätstörningarna var ett faktum i mitten av tonåren.


Jag har alltid varit medveten om att jag måste visa mina barn att jag älskar mig själv precis som jag är. Både kroppsligt och själsligt.

Det innebär även att jag visar att jag tar mig rätten att gå på toa själv, får sitta och läsa en tidning i lugn och ro och att jag inte bryr mig om jag inte klarar av att rita en perfekt traktor. Jag duger och är värd massor exakt som den jag är....


Och det är mina barn med. De bästa som finns och totalt perfekta!

Och nog får de springa nakna så mycket de vill. 

Men inte bland folk..........

Av Kattis - 7 maj 2010 12:35

Badstrand full med människor i alla möjliga storlekar, former och modeller.

Bland dessa horder av långbenta springer naturligtvis minst lika många kortbenta.

Barn i mängder, också dem i olika storlekar och modeller.......

Många av dem nakna.


Där kommer mina funderingar in.

Det är lika på badhuset. Barn som följer med sin förälder in i det andra könets duschrum. Inget konstigt i det.

När blir det konstigt.........När ska man börja dölja barn och vuxen för varandra?

Jag är inte alls bekväm med att grabbarna kommer in när jag står i duschen.

Lille tvååringen känns det lite naturligare med, men för de andra vill jag dölja mig.


När mina små gossar springer nakna är de ju helt underbara. Små söta barnrumpor...

Men en naken tjej känns tabu direkt.

Jag har ingen dotter själv, men känner mig riktigt illa till mods de gånger jag ser någons lilltjej naken på stranden. Skyl henne tänker jag bestämt!


Varför det har blivit så är väl ingen fundering egentligen, så har vi ju formats genom århundraden. Men att det sitter i så starkt ännu, i alla fall hos mig.

Jag tycker inte flickor ska vara nakna på allmänna platser alls, hur små de än är.

En kille däremot känns helt okej.....


En del vill försöka skapa om våra världsbilder och lära sina barn en totalt avslappnad hållning till nakenhet. Det låter väl egentligen rätt sunt och bra.

Men att höra hur mödrar går omkring topless runt sina tonåringar på tomten vid poolområdet, känns helt udda för mig.

Jag vill inte säga att det är fel, det är helt upp till var och en. Men jag skulle aldrig kunna göra något liknande. 

Jag vill tvärtom lära mina barn att deras kroppar är hemliga och inte ska visas för någon!

Förrän den dagen kommer då de träffar någon de verkligen tycker om och vill visa sig för........Men det dröjer hävdar jag bestämt!


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards