Jag har inte alls något ont emot lärare i största allmänhet! De mina barn har är alldeles underbara, för det mesta.
De kan säga fel namn ibland, vilket är mänskligt eftersom de haft ett par bröder tidigare. Men det kan kännas tokigt för barnen i alla fall.
Det som jag reagerar mot är att det känns inte som att de har ordentligt med "kött på benen" när de gäller hanterandet av stökiga barn. Det borde finnas en gemensam plan för hur lärarna ska ordna lugn i klassen.
Då skulle barnen få förståelse för vad som gäller i hela skolan och hos alla lärare redan under sexårsverksamheten.
Nu gör alla lite olika och kommer det in en vikarie är det kört.......
Jag har ingen aning om hur utbildningen för lärarna ser ut. Men jag tvivlar inte på deras kompetens. Däremot undrar jag om de alls lär sig metoder för att ta ner en klass på jorden igen....
Ibland går man förbi ett klassrum och kan endast höra en superarg lärare gasta som tokig.
Och att slänga ut den bråkiga tror jag inte riktigt på. Det slutar väl mest med att den eleven stör alla andra klasser.
Nej, det borde arbetas fram ett gemensamt underlag för stökelever.....
Men jag vill inte utstå som en lärarilsk person. För det är jag inte.
Fast det finns säkert mycket som skulle kunna förbättra vardagen i skolan för både lärare och elever.
susanna55ss
25 maj 2010 17:19
En gemensam diskussion i klassen kanske. Fråga eleverna vad dom tycker man bör göra för att upprätthålla lugn och arbetsro i klassen. Dom kan få komma med konstruktiva förslag, dessutom berätta vad dom tycker är jobbigt med stökiga elever, på vilket sätt dom blir srörda av det, kanske. Att diskutera elever emellan varför det blir bråkigt, och sedan låta klasser tävla i "grenen" som kallas "ordning och reda", med veckans belöning, så klart. Att få gå hem lite tidigare t.ex eller se på film fredag em, eller något annat. Ja vad som helst, som funkar :-)
http://susanna55.bloggplatsen.se
Katarina T
25 maj 2010 20:30
Låter ungefär som mitt brev till rektorn. Inte det där med att få klassen att själva komma med förslag, men det var en väldigt bra tanke. Den tror jag på....
Det jag tror får barn engagerade är att känna möjligheten att jobba mot ett mål. En belöning.
Det kan vara en liten belöning, som i en viss mängd kan leda till något kul.
http://endastgossar.bloggagratis.se
Josefine
26 maj 2010 01:21
Jag läser just nu till lärare. Har visserligen två av mina tre pedagogikterminen kvar, men det är väldigt dåligt med konkreta exempel överlag. Vi får inte lära oss hur vi ska göra utan vi får snarare strategier för hur vi eventuellt skulle kunna tänka. Vi får lära oss att det inte finns någon mall att följa - på gott och ont. Vi får lära oss att det handlar om miljontals sekundsnabba beslut.
Jag ser detta som både bra och dåligt. Det är bra att det inte finns någon handbok eftersom varenda elev är unik och varje klass är unik (och varje lärare med). Men det är nog svårt att komma ut som lärare utan någon "allmän fakta" att stå på ;-)
Det jag vill komma fram till är att med dagens tänk tror jag inte att det går att göra en mall över hur man ska hantera stökiga barn. För det skolan fokuserar på just nu är att se till varje individ. Därmed menar jag inte att det är bra i skolorna som det ser ut nu, men jag menar inte heller att jag tycker systemet är dåligt....
Luddig kommentar... Kanske har jag en klarare åsikt när jag väl börjar arbeta (om minst tre år).
http://josefinegoransson.bloggplatsen.se
Katarina T
26 maj 2010 08:56
Jag förstår hur du menar Josefine. Och egentligen låter väl det där med personligt bemötande helt rätt.
Men jag tror barnen skulle ha lättare, och därmed lärarna med, om det fanns någorlunda gemensamma regler och strategier under hela skoltaket. Då skulle det inte spela någon roll vem som hade barnen, vikarien visste precis vad som gällde. Och barnen skulle bli lugnare när det kunde spelboken.
http://endastgossar.bloggagratis.se
Alexandra
27 maj 2010 00:39
jag läser också till lärare som Josefine här och jag har helt andra erfarenheter.
På de skolor som jag idag undervisar så finns det bestämda planer på vilka "regler" som gäller på skolorna. Hur ska språket vara, vad gör man om det blir bråk.
På dessa skolor så pratar lärarna Minst varannan dag innan skolan börjar om hur det är runt omkring.
Detta tycker jag är Jättebra för eleverna spelar inte ut lika mycket då för att de vet vad som gäller och att alla "fröknar" säger samma sak.
Kanske ska föreslå det till dina barns skola?