En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 25 maj 2010

Att jag har många barn är mitt ansvar......

Av Kattis - 25 maj 2010 08:21

Att ha många barn kan ibland skapa situationer som är lite problematiska.

Eller det kanske handlar om att ha små barn överhuvudtaget....

Går en barnfamilj i en affär kan det lätt hända att ett barn plockar åt sig saker från någon hylla utan att föräldern ser det. Som sen inte ska inköpas, utan måste läggas bort. Tillbaka.

En del föräldrar verkar tycka att det är handelns problem. De lägger saken på närmsta hylla och går vidare. Kanske till och med anser att butiken får skylla sig själva som placerar "barnvaror" så lättillgängligt.


Flerbarnsföräldrar får också allt efter som tiden går fler och fler tider att passa.

Skolbarnen har sällan samma tider och dagis/allmän förskola en helt annan.

Det kan bli ett evinnerligt hämtande.....

Är det då samhällets ansvar att hjälpa till så att tiderna passar för föräldern?!

Är det flerbarnsfamiljens rättighet att få anpassade tider, för att få det lite lättare?

Vi har ju så mycket att tänka på ändå........


Är det samma med läxor? Ska skolan tänka på att det finns en del som har lite mer än andra att ta hand om?

En del som inte har samma tid och möjlighet att sitta hur länge som helst med sina barn och dennes läxor. Och inte samma ekonomiska frihet.......


Nej. Barnen är helt på mitt ansvar. Det är mitt val att vi har så många barn. Jag måste se till att de sköter sig på samma sätt som alla med endast två. 

Jag lär mina barn att inte plocka från hyllorna i affären och om de ändå gör det är det mitt ansvar att lägga tillbaka varan där den kom ifrån. Eller att barnet gör det så klart....

Och det är inte samhällets problem att se till att jag får ett lättare jobb med att ta hand om mina barn. Det är mitt eget fel och jag får snällt acceptera att det blir många vändor för att hämta.

Och att ta sig till fritidsintressen hittan och dittan. Barnen ska inte bli lidande för att de råkar vara många. De måste få samma möjligheter till aktiviteter som alla andra.

Sen att ta sig tid till att sitta med barnens läxor. Självklart!

Som jag uttryckt mig tidigare anser jag att det är förälderns ansvar att hjälpa barnet att ta till sig skolans undervisning och lärande. Att se till att mina barn når sina skolmål är mitt jobb.

Sen tillhör ju jag de som tycker det är det roligaste som finns, inlärningen hos mina barn. Och lägger väl mer tid på det än andra. Men att hjälpa till med läxorna borde vara en självklarhet. 

Är man två heltidsarbetande föräldrar har man inte så mycket tid, och då blir det inte lika lätt. Men så är livet......Barnen är förälderns ansvar.


Samma sak känner jag inför att barnen ska hjälpa till i det oändliga.

Självklart ska barn lära sig att ta hand om olika sysslor i hemmet.

Att ibland ta disk, dammsugning m.m Alltid städa sitt rum och bädda sängen. Plocka undan efter sig i största allmänhet.

Men att kräva att de ska hjälpa mig med barnpassning och liknande.

Nej, det är inte deras sak att vi blivit en stor familj. Det är mitt ansvar.

Ofta leker de ju tillsammans allihop. Och visst hjälper de de mindre. Och kommer med lillebror till mig om det händer något och jag inte står bredvid.

Men inte att jag uttryckligen skulle be om hjälp på det sättet.


Slutorden blir väl att mina barn är mitt ansvar. 

Att de råkar vara många får jag skylla mig själv.......

 
 
Josefine

Josefine

26 maj 2010 14:11

Vilka sunda tankar!

Jag har inga barn, men däremot har jag många syskon. Vilken tur jag har haft att mina föräldrar har resonerat precis som du! (Däremot ÄLSKAR jag att vara barnvakt ;) )

http://josefinegoransson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards